Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stresstesta Mac Pro

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är i behov av att stresstesta min Mac Pro (2008) 2 x 2,8GHz för att kolla om den hanterar temperaturen av komponenterna ordentligt. jag har surfat runt men inte riktigt hittat något vettigt program till Mac. Behöver ett program som testar CPU, GPU och minnen, på samma gång. Någon som kan tipsa om ett bra gratisprogram för nämnda ändamål?

Tack på förhand.

För att testa värmeutvecklingen kring processorerna torde det räcka med att öppna några terminalfönster och skriva "yes > /dev/null".

Jag har inte hittat något som maxar både minne, grafik och cpu under OS X, så där är jag inte till någon hjälp tyvärr, men om du installerar XP/Vista så finns det ju en hel del att välja på.
Det borde ju ge en fingervisning om hur det funkar med kylning och så.

Osäker på om XP eller Vista hanterar fläkt-styrning likt OS X, eller om det är samma temperaturgränser för tvångsavstängning (vilket jag antar borde ske vid överhettning).

Jag har motsvarande 2008 MP, 2 x 2,8, båda RAM-mudulerna fyllda och med ett QFX 5600. Mitt exemplar har aldrig varvat upp fläktarna på max annat än vid varm omstart då de speedar en sekund eller två.

Känns som om det finns överkapacitet på kylningen alltså, tack för det Apple

Ursprungligen av kitesurf:

Jag har inte hittat något som maxar både minne, grafik och cpu under OS X, så där är jag inte till någon hjälp tyvärr, men om du installerar XP/Vista så finns det ju en hel del att välja på.
Det borde ju ge en fingervisning om hur det funkar med kylning och så.

Osäker på om XP eller Vista hanterar fläkt-styrning likt OS X, eller om det är samma temperaturgränser för tvångsavstängning (vilket jag antar borde ske vid överhettning).

Jag har motsvarande 2008 MP, 2 x 2,8, båda RAM-mudulerna fyllda och med ett QFX 5600. Mitt exemplar har aldrig varvat upp fläktarna på max annat än vid varm omstart då de speedar en sekund eller två.

Känns som om det finns överkapacitet på kylningen alltså, tack för det Apple

Hej kitesurf.
Jo anledningen till att jag frågar beror på att maskinen nyligen stängde av sig själv när jag spelade Crysis, i Windows Vista 64 (Business Edition), mitt i spelandet vill säga. Det fick mig att misstänka överhettning -- Direkt efter gick det inte att starta maskinen, så jag väntade en stund tills den svalnat och kunde senare boota upp, noterade inga problem med maskinen efter det (förutom att spelet inte vill starta), övriga program och spel funkar bra i både Vista och OS X, men de utnyttjar i o andra sidan inte maskinens fulla potential. Mina RAM-kort är också fyllda. Har tidigare bara kört på 2 GB (2 SIM-moduler) och då var det inga värmeproblem.

Jag vill alltså få maskinen att gå på samma/liknande belastning i OS X för att se om själva OS:et sköter kylningen bättre. Om inte, ska maskinen in på service, men då min garanti håller på att gå ut, så vill jag få det testat snarast.

1
Bevaka tråden