Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-tangentbord till iMac, vissa tecken sitter på fel tangenter.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kopplade in mitt gamla PC-tangentbord igår eftersom jag tycker att det är mycket skönare än alu-tangentbordet som medföljde min iMac.

Allting sitter fint förutom en sak, och det stör mig oändligt mycket. "Större än" och "mindre än"-tecknen har hamnat på den knapp där paragraf-tecknet sitter (till vänster om ettan i övre raden på tangentbordet) och tvärtom.

Jag struntar rätt mycket i var paragraf-tecknet sitter men i egenskap av programmerare är det rätt så drygt att inte ha "större än"- och "mindre än"-tecknen där jag förväntar mig dem (till vänster om Z) så detta måste lösas på något sätt.

Är det någon som vet ett sätt att mappa om bara dessa två knappar så att de sitter "rätt"?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 23:56

hmm .. du måste ev ha ett PC~ATbord .. e det inte bättre att köpa ett nyare
eller säg ett vanligt PC bord som e 10 år gammalt?

jag e grymt nöjd med logitech dinovo edge .. blåtand -- finns i apple inx layout med!

Ursprungligen av ~~~:

hmm .. du måste ev ha ett PC~ATbord .. e det inte bättre att köpa ett nyare
eller säg ett vanligt PC bord som e 10 år gammalt?

jag e grymt nöjd med logitech dinovo edge .. blåtand -- finns i apple inx layout med!

Mitt PC-tangentbord är ett Logitech-tangentbord och mindre än ett år gammalt. Leopard identifierade det när jag kopplade in det och placerade tecknen som de är nu. Det här är alltså inte ett problem som har att göra med att mitt tangentbord skulle vara "10 år gammalt". Ny hårdvara, nytt OS, nytt allting.

Detta är mitt tangentbord:
http://www.logitech.com/index.cfm/479/3524&hub=1&selectedcrid=0&selectedcid=3524&cl=se,sv

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-31 00:01

http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboard/devices/4429&cl=US,EN MAC® edition, men windows bordet e lite hottare med bättre funk för oss som kör linux ..

\\ vet dock inte hur som svängt runt på >< gällande dom svenska borden .. eller om man får med en pincett och får rycka upp\ trycka ner dom svenska kapsylerna på knapparna själv!

Senast redigerat 2009-01-31 00:13
  • Medlem
  • 2009-01-31 12:09

Du har inte amerikanska som valt språk?

Ursprungligen av Baron:

Du har inte amerikanska som valt språk?

Nej, jag har dessutom installerat Logitech Control Center och valt "Logitech Swedish" som tangentbords-layout. Jag har även testat med "Swedish" och "Swedish Pro" men de båda nämnda tangenterna är switchade även då. Jag blir fan snart tokig!

  • Medlem
  • 2009-01-31 12:31
Ursprungligen av Baron:

"The USB Overdrive is a device driver for Mac OS X that handles any USB mouse / trackball / joystick / gamepad and any Bluetooth mouse from any manufacturer and lets you configure them either globally or on a per-application basis."

Jag förstår inte riktigt hur USB Overdrive är relevant i det här fallet. Det rör sig om ett tangentbord. Inte en mus, joystick eller trackball.

  • Medlem
  • 2009-02-01 11:23
Ursprungligen av locodude:

"The USB Overdrive is a device driver for Mac OS X that handles any USB mouse / trackball / joystick / gamepad and any Bluetooth mouse from any manufacturer and lets you configure them either globally or on a per-application basis."

Jag förstår inte riktigt hur USB Overdrive är relevant i det här fallet. Det rör sig om ett tangentbord. Inte en mus, joystick eller trackball.

Det var ett tips på nåt som kanske skulle kunna fungera. Take it or leave it.

Ursprungligen av Baron:

Det var ett tips på nåt som kanske skulle kunna fungera. Take it or leave it.

Jag ser nu att mitt svar där lät lite otrevligt. Det var absolut inte min mening. Jag testar kanske USB Overdrive om inget annat funkar.

  • Medlem
  • 2009-02-01 17:21
Ursprungligen av locodude:

Jag ser nu att mitt svar där lät lite otrevligt. Det var absolut inte min mening. Jag testar kanske USB Overdrive om inget annat funkar.

Okej!

Fixat!
Jag installerade Ukulele och i det ingick det en keyboard-layout för Logitech-tangentbord som jag sedan bara bytte plats på tangenterna i. Nu har jag en ny keyboard-layout som är min egen och allting funkar jättebra.

Tack för hjälpen allesammans. Case closed

Du kanske kan göra en egen keylayout för ditt tangentbord. Testa t.ex. Ukulele

Ursprungligen av air:

Du kanske kan göra en egen keylayout för ditt tangentbord. Testa t.ex. Ukulele

Jag har precis installerat Ukulele. Det ser lite rörigt ut och jag fattar inte till 100% hur det funkar, men jag ska leka lite med det så får vi se om det löser mina problem. Håll tummarna

1
Bevaka tråden