Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med DNS:en på lokal server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-29 17:16

Håller på att konfigurera en OS X Server 10.5 för första gången som ska få jobba med:

  • OD

  • DNS

  • Epost

  • Ical

  • Ichat

  • VPN

Har fått igång DNS och OD med mobila användare, men sen har flera frågetecken kommit.

1. Kan ej nå min externa domän när jag jobbar lokalt, så epost går inte att nå trots att jag Forwardar i DNS:en till min ISP´s DNS. Vad gör jag för fel?

2. Finns de något sätt som våran lokala server kan hämta epost från vårat webbhotell?

3. Hur ska man konfigurera DNS:ens så man uteifrån kan nå våran interna server?

Mvh.
Morgan

Ursprungligen av Gluffs:

Håller på att konfigurera en OS X Server 10.5 för första gången som ska få jobba med:

  • OD

  • DNS

  • Epost

  • Ical

  • Ichat

  • VPN

Har fått igång DNS och OD med mobila användare, men sen har flera frågetecken kommit.

1. Kan ej nå min externa domän när jag jobbar lokalt, så epost går inte att nå trots att jag Forwardar i DNS:en till min ISP´s DNS. Vad gör jag för fel?

2. Finns de något sätt som våran lokala server kan hämta epost från vårat webbhotell?

3. Hur ska man konfigurera DNS:ens så man uteifrån kan nå våran interna server?

Mvh.
Morgan

Hej Morgan

Jag antar att det är en intern DNS du skall sätta upp, denna används i stort sätt uteslutande för att datorer innanför er brandvägg ska kunna prata med varandra.

1. När du menar jobbar lokalt, är det lokalt i er miljö eller? har du döpt din domän till samma namn som din e-post-domän typ [företag].se? då brukar man få dessa problem. Nu vet jag inte exakt vad Apple rekommenderar men när jag bygger domäner brukar jag alltid använda ett "könlöst"(tex [företag].hej) namn på "insidan" av brandväggen så att saker har inte har samma namn i externa och interna dns:en, sen om man ska publisera resuser ut mot internet så ordnar man detta med port forwarding i brandväggen för att datorer ska hitta din server.

2. Borde finnas, brukar kallas för pop3connector eller linande, är inte så insatt i Apples e-post server, men rent krasst skulle du kunna ta emot mail direkt på din server och endast använda din webmail alt ISP:s SMTP som sekundär MX när, du pekar då om din MX-pekare på extern dns till ditt publika IP och sätt en MX-pekare med lägre prioritering på webmailen eller din ISP:s smtp om de tillhandahar det så kommer mailen komma fram där om din server eller lina är nere, detta kräver dock att din server är gjord för att jobba 24/7.

3. Detta har inte med dns att göra utan din brandvägg DNS gör bara så att du kan gå mot namn istället för IP. Och vill du ute på Internet gå mot ett namn istället för IP så ska du ändra detta i dina externa DNS:er. För att komma åt servertjänsterna tefrån så krävs en öppning i brandväggen och en portforward på de portar som tjänsten använder, detta rekommenderar jag dock inte, det är bättre att använda VPN med start kryptering för att komma åt era interna resurser.

Ska du sätta upp det här för ett företag så rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon kunnig då det av dina frågor känns som du kan för lite om servrar och nät för att sätta upp det rätt, är du hemma och inte har något som du är rädd om på din server så är det bara labba på.

Lycka till

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-02-04 21:08

Tack Mendezzz!

DNS problemet försvann direkt efter att jag döpt ändelsen till något annat än de vanliga (.se/.com etc).
De stora problemet nu är eposten men där behövs de proffs hjälp, vill inte ens ta i problemet. Men allt annat fungerar perfekt! Fan va jag älskar OS X Server.

En helt annat fråga;
om man lägger till resurser i "Katalogen", tex Plaster, saker, etc... vart landar dessa uppgifter på servern? - Verkar endast som "ägaren" av resursen kan redigera resursen.
Skulle behöva ändra/ta bort några test objekt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-02-05 09:40

Ligger under varje användare i WGM.

1
Bevaka tråden