Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multi-Touch patent klart

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om detta gäller både mjukvaran som
Hårdvaran för multi-touch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 00:23

Dessutom, vad innefattas i patentet? Omöjliggör detta att andra använder sig av multi-touch är ju detta hur stort som helst för Apple. Tänk klickhjulet på iPod. Är det bara att de skyddar deras variant av multitouch är det inte lika stort.

Jag tror att patentet kommer att användas för att förhindra direkta kloner snarare än andra tillverkare som vill konkurrera med egna multi-touchprylar. Apple tjänar på en marknad med många aktörer, snarare än att ställas mot en enda dominerande motpart som Microsoft på desktopsidan. Apple har dessutom inte uppfunnit multi-touch strikt sett, de är mest rädda om sin egen framgångsrika implementering av idén. Snart kommer vi nog också se mer specialsydd hårdvara från PASemi som kommer att göra det ännu svårare att klona iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 11:15
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Apple tjänar på en marknad med många aktörer, snarare än att ställas mot en enda dominerande motpart som Microsoft på desktopsidan.

Heh, om Apple kunde skulle de patentera skiten ur allt som har med multi touch att göra. Apple skulle så klart tjänar mer på att vara ensam aktör och skulle gå över lik för att kunna ha de patenten.
Eller missförstår jag dig?

Ursprungligen av acke:

Heh, om Apple kunde skulle de patentera skiten ur allt som har med multi touch att göra. Apple skulle så klart tjänar mer på att vara ensam aktör och skulle gå över lik för att kunna ha de patenten.
Eller missförstår jag dig?

Jag tror inte att Apple strävar efter monopol, definitivt en stark marknadsposition men inte monopol.

Att aggressivt använda patent för att uppnå en marknadsposition är ett tecken på att man inte tror på sina produkter, det är något som inte finns i Apples DNA. Ett företag som känner starkt förtroende för sina produkters konkurrenskraft gynnas av en fragmenterad marknad. Motsatt position är att se alla alternativ som ett hot eftersom man aldrig lyckats ta sig in på en marknad där konkurrens redan råder utan att ta till affärsmetoder som senare fälls i domstol (guess who).

Jämför med situationen Mac OS X vs. Windows eller Fairplay vs. PlaysForSure där Apple stod mot flera andra tillverkare men egentligen mot en enda samlad plattform (Microsoft). Det var en konkurrenssituation som försvårade marknadsföringen för Apple.

Att Apple patenterar skiten ur iPhone handlar om att slippa bli andra företags R&D-avdelning. Tim Cook har själv sagt att uppskattar konkurrens för att det gör dem bättre:

RoughlyDrafted: Why Apple’s Tim Cook Did Not Threaten Palm Pre

Om jag har förstått det rätt har Apple patent på just det sättet som multi-touch används i mobila enheter. Som fungerar ungefär som den där klotlampan där strålarna drar sig mot fingrarnas energi - det är därför som man inte kan använda pennor osv på en iPhone.

Surface använder en annan teknik av multi-touch - där kameror registrerar fingrarna eller de fysiska objekten.

Det finns andra former av multi-touch men än så länge tror jag inte någon kommit på en alternativ lösning som ger lika bra respons.

Men detta patent om jag förstått det rätt handlar om hur man i mjukvaran kan utnyttja multi-touch och använda gestures.

Däremot har inte Apple såklart uppfunnit själva multi-touch som begrepp - utan enbart sättet det görs på.

Hittade dessa:

http://hrmpf.com/wordpress/51/apple-multipoint-touchscreen/
http://hrmpf.com/wordpress/72/apple-applies-for-patents-for-touchpad-technology/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 14:18

Sedan har nog Apple en hel del patent från sitt köp av Fingerworks. Det företaget höll ju bara på med multi-touch saker, både hårdvara och mjukvara.

Ursprungligen av acke:

Sedan har nog Apple en hel del patent från sitt köp av Fingerworks. Det företaget höll ju bara på med multi-touch saker, både hårdvara och mjukvara.

precis

  • Oregistrerad
  • 2009-01-28 20:18

Om nån vill läsa lite mer i ämnet, exempelvis vilka patent apple snott från Palm så går det bra att läsa en rätt intressant artikel här:

http://www.engadget.com/2009/01/28/apple-vs-palm-the-in-depth-analysis/#continued

Ursprungligen av studiox:

Om nån vill läsa lite mer i ämnet, exempelvis vilka patent apple snott från Palm så går det bra att läsa en rätt intressant artikel här:

http://www.engadget.com/2009/01/28/apple-vs-palm-the-in-depth-analysis/#continued

" Palm has literally hundreds of patents of its own, and we managed to dig up four that seem to directly implicate the iPhone in just a few hours of searching. Imagine what Palm's lawyers could do, armed with their actual knowledge of what Palm owns and the motivation of some serious hourly fees." (min markering)

Engadget har en vana att koka soppa på en spik. De spekulerar i vad Palms jurister kanske kan göra, men väjer också från de svårare juridiska och filosofiska frågan i vem som har rätt till tekniken om man bortser från patentsystemet. Det är ingen stabil teoretisk grund att stå på.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-28 22:52
Ursprungligen av Redglittercoffin:

" Palm has literally hundreds of patents of its own, and we managed to dig up four that seem to directly implicate the iPhone in just a few hours of searching. Imagine what Palm's lawyers could do, armed with their actual knowledge of what Palm owns and the motivation of some serious hourly fees." (min markering)

Engadget har en vana att koka soppa på en spik. De spekulerar i vad Palms jurister kanske kan göra, men väjer också från de svårare juridiska och filosofiska frågan i vem som har rätt till tekniken om man bortser från patentsystemet. Det är ingen stabil teoretisk grund att stå på.

Dom är "journalister". Men jag håller inte med dig, dom säger själva att det är omöjligt att resonera kring hur en domstol kommer döma, bara för man har ett patent så innebär det inte att man per definition har ensamrätt och äganderätt i all evighet, iaf. inte i USA där domstol avgör lika många konstigt patenttvister som företagen tar patent på konstigheter.

Vilken är din då, du verkar ju sitta med insikt hur allt detta verkar sluta, eller?

1
Bevaka tråden