Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dödsryckningar från min prillans nya PB12"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-07 22:49

Efter ett par lyckliga veckor med min PB12", övergår det i sorg ikväll.
PB fungerade alldeles utmärkt senast idag, hela dagen. När jag kom "hem" på kvällen och skulle sätta på den igen, lät uppstartljudet som vanligt, lite snurr i superdriven, men sedan inget mer. Ingen kluckande HD och bara svart skärm. Låter man datorn vara på det viset, blir den varm (på god 12"-manner). Nått är uppenbarligen igång där inne.
Det sura är, med allt det nya med OSX för mig, har jag inte fått igång regelbundna rutiner för backup. Så det senaste två veckornas arbete ligger kvar därinne. Får jag någonsinn tillbaka det igen?
För att förbättra det hela, är jag ute och reser och har varken den medföljande startskiva eller hårdvarukontrollskivan med mig just nu. Har nån sett nått sånt? Vad kan det vara för fel då?:(

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-08 00:47

Det första och absolut enklaste du kan göra är väl att kolla att du inte har ställt ner ljusstyrkan. Kör man den i botten (nedanför "plupp 1" på skalan) blir ju skärmen svart och kan lätt uppfattas som "död".

Det låter lite allvarligt må jag säga...

Ingen reaktion från skärmen överhuvudtaget?
Inte det minsta ljud från hårddisken?

Vill inte skrämma up dig alldeles men lite startskivor och annat skulle vara intressant att köra på den. Innan jag dömer diverse saker...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-08 08:21

Ditt arbete ligger nog där inne på håddsiken, med en billlig adapter kan du plocka ut den och ansluta den til en vanlig IDE buss (stor kontakt med massa pinnar). Men det är väll egentligen en sak för Apple...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-08 09:46

Det låter som att laddaren har gått sönder för dig. Jag har råkat ut för exakt samma symtom på min iBook.

Prova att starta datorn utan laddaren ikopplad.

Går den igång då så är det laddaren som är paj. Bara att försöka fixa en ny på garantin, eller köpa en ny ändå.

Min gamla laddare (som är trasig) fungerar att ladda med om datorn inte är igång, men så fort jag knäpper på datorn så får jag samma fel som dig. Men med den nya är det inga problem.

Anslut en extern skärm, det borde fungera om du har samma fel som jag hade på min iBook som uppförde sig på exakt samma sätt en gång. Dagen efter fungerade den igen.

Finns en tråd om det nånstans. (aug 2002)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-08 16:30

Tack allihop för era svar och förslag.
Fel på eltillförseln, batteri eller laddare, var min första tanke (har en gammal död Powerbook G3 med ett sådant fel). Men både verkade OK. Hårddisken är svår att höra när den bara står och snurrar, det är först vid läsning som den kluckar lite...
Men så i morse gick datorn igång ändå. Så jag behövde aldrig ansluta en extern skärm, som jag hade tänkt göra idag.
Jag backade illa kvikt alla mina data på en lokal server. När jag sen skulle bränna rubbet på en DVD (har Superdrive), så tog det några minuter a fixa till det i Toast, och under tiden gick den blanka DVD:n i vila inne i läsaren. Efter det var det omöjligt att väcka den vid liv. Skivavbildning funkade inte längre och Systeminformationen om lokala enheter snurrade på i all oändlighet utan att hitta några. Vid omstartförsök tog avstängningen aldrig slut, så det blev en hård en (startknappen nertryckt >10s).
Så jag är lite fundersam om det är superdriven som spökar för mig. Jag får köra hårdvarutestskivan imorgon när jag kommer hem. Visar inte den något fel så jag testar på ett litet tag till. Än är det gott om tid på garantin. Men nogranna dagliga uppbackningar blir det nu!

Du har provat att boota samtidigt som du håller ner "alt, cmd, o och p" alternativt "alt, cmd, p och r"?

Det förstnämnda hjälpte för mig men enligt en servicetekniker jag talat med efteråt "finns" inte den kombinationen.

Har råkat ut för det du beskriver på ett antal iBook 800.
De var mycket trasiga! Akut operation nödvändig för byte av vitala delar.

När man läser inläggen i den här tråden blir man lite mörkrädd! är verkligen kvaliten så usel på produkterna som Apple släpper ifrån sig? Sitter själv på en eMac som än så länge startar upp, men hur länge till? Hörde om ett utb.företag som köpte in ca 80 stycken varav nästan hälften lagt av efter väldigt kort tid.

Vad säger ni, ska det verkligen vara på detta viset? (direkt citat Sverker!)

1
Bevaka tråden