Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem uppstart Mac Pro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 09:35

Hej, har en Mac Pro som krånglar varje morgon när jag rullar igång den. Den hänger sig vid uppstart strax innan inloggningsrutan (den kommer aldrig upp). Datorn fastnar i det läget och skärmen är helt blå. Inget att göra utom att hålla inne Power-knappen och köra en reset och starta om igen. Andra gången den bootar funkar den precis som den ska. Mystiskt!

Detta händer nästan varje morgon sedan ung. 1 månad tillbaka och jag har inte orkat bry mig. Men vad beror det egentligen på? Efter denna andra omstart så funkar allting ypperligt och inget annat krånglar heller?

Hmmm?

Kör senaste versionen 10.5.6 och maskinen är en 2x2.8Ghz Quad. Har minne från Transintl (4x2Gb) samt standardminnena som satt i från början. Kan det vara dom som ställer till det?

Senast redigerat 2009-01-22 14:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 20:55

Ingen som varit med om något iiknande då? Antar att det får bli formattering och ominstallation av system vid väl valt tillfälle.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-27 08:12

Kör en hardware test för att kolla minnena. Du råkar inte ha ett raidkort i burken? Jag hade tidigare uppstartsproblem med min Mac Pro och i det fallet var det raidkortet som ställde till det...

Senast redigerat 2009-01-29 07:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-27 14:41

Ja, får väl köra det. Började på för ett tag sedan, men det tog ju flera timmar så jag hade inte tålamod. Får väl köra igång på kvällen och låta stå över natten.

Har inget raid-kort, bara ett vanligt sata-kort som jag har kopplat en extern disk till. Och så en massa externa diskar via usb2 och firewire.

Hur fungerar det om du tar bort alla externa enheter, hänger sig booten då med?
Sätt datorn i vila så startar den snabbare på morgon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-28 09:40

Har faktiskt inte testat det, men det ska jag göra. Då kan man ju utesluta någon extern pryl i så fall.

Återkommer när jag kollat.

1
Bevaka tråden