Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mansdag... Jag tror jag spyr...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet redan vad MIN roll är!!

Nyheter via Blocket (SvD?)
MP vill införa mansdag

Uppsala 20 jan 16:23

Miljöpartiet i Uppsala lanserar nu en särskild Mansdag som komplement till internationella kvinnodagen, skriver UNT. Mansdagen ska äga rum den 24 januari i Studieförbundets lokaler, där bland annat dagens mansroll ska diskuteras.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 17:47

Instället för att införa ännu en onödigt "dag" kan man väll lika gärna ta bort kvinnodagen? Precis som farsdag, morsdag, alla hjärtansdag.. Meningslösa i mitt tycke.
Men kvinnodagen är nog den som sticker mest i ögonen på mig. Jag tycker inte att alls att samhället är jämlikt som det är idag, mycket behöver göras, fler kvinnor på starka positioner, lika löner etc. Men om allt ska va lika, varför ska man då ha en dag för kvinnor men ingen för män? Nä bort med skiten!

Åh, sura bittra män ...

mummel mummel... nä, nu går jag ner och eldar metatabletter en stund....

Kanske används dagen till att påpeka att det fortfarande är förbannat ojämlikt i stort sett överallt.
Sedan kanske vi kan nöja oss med 364 mansdagar per år.....och en kvinnodag...

Sedan tycker jag det är förbannat bra att mansrollen diskuteras; vad innebär det at vara man av idag?
Vilka förebilder skall man ha? Clintan? Errol Flynn? Che Guevara?
Att vara man år 2009 är ett sjujäkla virrvarr... så en "onödig" dag är det ju knappast bara för att några av er tror er ha fått ordning på vad det är att vara man.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 20:05
Ursprungligen av Goflorp:

Åh, sura bittra män ...

mummel mummel... nä, nu går jag ner och eldar metatabletter en stund....

Kanske används dagen till att påpeka att det fortfarande är förbannat ojämlikt i stort sett överallt.
Sedan kanske vi kan nöja oss med 364 mansdagar per år.....och en kvinnodag...

Sedan tycker jag det är förbannat bra att mansrollen diskuteras; vad innebär det at vara man av idag?
Vilka förebilder skall man ha? Clintan? Errol Flynn? Che Guevara?
Att vara man år 2009 är ett sjujäkla virrvarr... så en "onödig" dag är det ju knappast bara för att några av er tror er ha fått ordning på vad det är att vara man.

Så du menar att varje dag går alla människor runt och firar männen, utom på kvinnodagen? Kanske människor som tror på Gud gör det. Men sen är det inte heller skrivet i sten vilket kön Gud skall vara.. Även om alla som är religiösa antar att gud är man.
Övriga normala människor gör då inte det, eller jag talar kanske bara för mig själv..
Nä den här tråden skulle kunna slås ihop med http://www.99.se/supporter-lounge/255161-genusdebatten-pa-99-a.html som jag inte ens orkat läsa. Hela grejen är bara störtlöjlig!

När jag möter en annan människa bryr jag mig inte om huruvida det är en man eller en kvinna. Det är lika ointressant som om han eller hon har blont eller mörkt hår, har pension eller får barnbidrag. Det säger ingenting om vem personen är, vad den har för känslor och värderingar.

Jag vill inte ha en mansroll att förhålla mig till. Jag vill förhålla mig till min roll.

Ska man ha en kvinnodag så kan man gärna ha en mansdag också, det känns ungefär lika givande. Helst tycker jag att man inte skulle behöva någondera. Ska man ha en dag så ha då en internationell människodag. Det kanske kan vara ett lämpligt tillfälle för oss att diskutera hur vi vill leva våra liv, komma överens och till slut må lite bättre.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-20 19:07

Bra skrivet Marcus K, håller med dig till 100%.

Tja, strutsmetoden fungerar. Vi uppmärksammar ingenting så blir ju allt bra.

Jag går knappast omkring och firar männen var dag, men över hela vårt klot är det ju hela tiden gubbar med hatt som uppmärksammas. Spelar ju ingen roll om det är från Afganistan eller Washington eller Lödöse...

Uppepå det så är jag humanist och ateist; så gud skiter jag fullkomligt i.

Med ditt resonemang så kan vi inte uppmärksamma eller fokusera på något öht då;
allt är bra bara vi inte pratar om det.
Så brukar gamla bittra män bära sig åt. Härligt att se att du är så cementerad i dina uppfattningar om vad och hur en man skall vara vid 21.

Jag håller även med Marcus, jag har inga problem med min egen roll i världen/samhället/förhållandet alls. Däremot finns det otroligt många som faktiskt har det och förmodligen skulle kunna bli lite bättre människor om de kanske fick prata kring de här sakerna på ett ordnat sätt.

Att bara smälla i sig en kvarter Absolut och misshandla sin fru är ju inget sätt lösa sina problem - men ändå tror många det.

Goflorp - vad har du rökt och var kan jag få tag i lite?

Vet inte riktigt om jag ska skriva något här eller om ni killar vill diskutera detta själva utan några kvinnor med ?

Lustigt nog har jag haft en tanke att starta en tråd med just detta tema.
Jag undrar om det inte är rätt svårt för många män att ta upp situationer när de blir ojämlikt behandlade ? Har ni några exempel ?

Ursprungligen av KaRo:

Vet inte riktigt om jag ska skriva något här eller om ni killar vill diskutera detta själva utan några kvinnor med ?

Lustigt nog har jag haft en tanke att starta en tråd med just detta tema.
Jag undrar om det inte är rätt svårt för många män att ta upp situationer när de blir ojämlikt behandlade ? Har ni några exempel ?

Inte jättesvårt.

Tror det finns gott om killar som exempelvis stått i krogkö och väntat på att få komma in, samtidigt som tjej efter tjej vinkas förbi och in.

Hör ibland klagomål från småbarnsföräldrar där dagispersonalen envisas med att ringa till barnets mamma som jobbar, trots att de gång efter annan sagt till att det i första hand är pappan som ska kontaktas.

Har jobbat lite inom hemtjänsten, vilket var väldigt trevligt och positivt, men emellanåt fick man kommentarer och erbjudanden om hjälp från kollegor, speciellt äldre kvinnor, som var i nivå med att säga till en tjej att "Men lilla gumman, inte kan du bära den där tunga saken, det fixar vi åt dig" eller "Vad duktig du var som kunde koppla in den där skrivaren själv, jag visste inte att du var så teknisk".

Kom igen kaRo... undrade just var du var när jag behövde lite eldunderstöd

Jag kan reagera på att det är så politiskt korrekt att göra saker med män, som direkt skulle bli utdömt om det gjordes mot kvinnnor.

Nästa gång du ser en kalsongreklam med ngn kåtblickad homoerotisk Fredrik Ljungberg på så vänd på det i huvet -skulle det funka med en kvinna på den bilden? Om du känner att "nä, det skulle nog bli anmält illa kvickt". Då kan man väl inte påstå att bilden på mannen är spec schysst...

Börja använd de grå ni har och bli förbannade när ni ser ngt som favoriserar/diskriminerar kön åt ngt håll.

En liten rolig anekdot:
Frisörsalonger får inte ta ut differentierade priser på klippning för kvinnor och män; med motiveringen sedan att kvinnor oftare har långt hår och det tar längre tid att klippa.
Däremot får man skriva "Långhåriga 380:- , korthåriga 125:-" ....

1
Bevaka tråden