Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikfel MBP15

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-13 16:26

De senaste månaderna har vissa grafikfel börjat uppstå på min MBP15 (2,0 CD).

Förs var det gultonade "trianglar" som visades, men försvann så fort jag började scrolla eller ändra bilden på annat vis. Nu kan det ibland se ut som grafiken har.. runnit (inte böljigt på något vis - lodräta sträck). Igår när jag startade om datorn (efter en tvångsomstart) så låg det en rad med sträck (såg ut som skadade pixlar) över nästan hela skärmen.. tjitt tänkte jag, men efter ytterligare en omstart så var dom borta. Senare skulle jag starta en film åt barnen - efter några minuter så började en halv centimeter tjock, grön remsa blinka i överkanten. Jag startade om VLC och sen var allt som vanligt..

Är det OSX eller min skärm som ballar ur?

Edit: Angående den rad med sträck som såg ut som skadade pixlar - dom låg hela tiden kvar på skrivbordet, men öppnade jag t.ex ett finderfönster så la sig fönstret över sträcken. Dock var dom kvar när man sedan stängde finderfönstret..

Ett klassiskt tips är ju att koppla datorn till en extern skärm och se vad som händer då. Upplever du samma fel på den externa skärmen kan det vara grafikkortet som ballat ur.

En skärmbild borde väl ge samma test, eller tänker jag fel nu?!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-13 19:52

Gör en skärmbild och kolla på den i en annan dator. Följer felet med är det förmodligen systemet. Annars kan det vara grafikkort eller skärmen. Kolla som sagt även i annan skärm, samma princip, följer felet med är det systemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-13 21:17
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-13 22:32

Tack så mycket. Skall testa detta.

Na, det är inte det grafikkortet. I min sitter det ett ATI Radeon X1600.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-15 02:31

Felet hänger med när jag tar en skärmdump. Bara till att installera om då I guess..?

Ursprungligen av Hallon:

Felet hänger med när jag tar en skärmdump. Bara till att installera om då I guess..?

Det känns rätt logiskt jag. Tur att det är så enkelt med en Mac.

Har haft samma symptom men då på PC, det enda som hjälpte var att byta grafik kort. Att installera om var för mig tyvärr bara en tillfällig lösning och innebar endast extra arbete.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-25 16:38

Ajdå, det låter inte kul. Gissar att det är en kostsam historia... Har inte testat att installera om än.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-25 20:09

Tyvärr är väl de här fenomenen så gott som alltid hårdvarurelaterade.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-01-20 12:56

Ja, nu har jag äntligen kommit till skott och installerat om Leoparden.. Tyvärr så hjälpte det inte.. Någon som har en hum om vad det skulle kosta att reparera?
Vad får man för den om man säljer den i "befintligt skick"?

budget-tipset från en liknande tråd (om en imac) var att innan man skickar iväg till verkstaden kan man prova att skruva upp maskinen och se om en avdammning av kylsystemet ger resultat.

om du inte vill skruva, så kolla iaf med istat om någon fläkt eller temperatur verkar konstig. Mac apps and Dashboard Widgets by iSlayer

Har i helgen fått liknande problem med min MAcbook Pro 2,33.
Hur gick det för dig""hallo"?
Hur löste du problemet?

Tog ngra bilder på det: Untitled Web Page - Page 1

Hej,

Jag hade exakt samma problem med min iMac (late 2006, med samma grafikkort) i somras. Jag fick problemet löst med hjälp av att hävda hårdvarufel och därmed göra en reklamation. Fick logikkortet bytt utan kostnad hos närmsta mac-reparatör efter ett samtal till Apple.

Felet är ett solklart hårdvarufel som korrelerar med temperaturen på GPU:n. Högre temp = högre felfrekvens. Ominstallation och byte av OS X-version hjälper inte och man kan även se felet (dock på andra sätt) i windows (både 7 och XP) under bootcamp.

Jag hjälper gärna till och svarar på frågor om hur jag gick tillväga.

MVH,
Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-23 05:09
Ursprungligen av ealerstam:

Jag fick problemet löst med hjälp av att hävda hårdvarufel och därmed göra en reklamation. Fick logikkortet bytt utan kostnad hos närmsta mac-reparatör efter ett samtal till Apple.

Fantastiskt, fler sådana historier vill man höra!

Bra gjort.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-07 00:40

Jag fick problemet löst på samma sätt - logic-kortet byttes ut utan kostnad.
Dock har jag nu problem med fläkten ist.. Den låter småskumt hela tiden och försöker jag arbeta i Photoshop eller kolla på web-tv så går den i spinn och låter som ett reaplan och börjar vibrera tills datorn slutligen låser sig.

Hej jag har ett fel på min Macbook, när jag startar den så ser bilden konstig ut, så då måste jag starta spelet SimCity som ligger på datorn sen när spelet är startat så stänger jag av den då blir bilden som vanlig...

Lägger in 2 bilder hur den ser ut när den precis loggat in sen hur de ser ut vanligt efter jag startat o stängt av spelet

Inte dom bästa bilderna men man ser iaf

Senast redigerat 2010-01-08 16:11
1
Bevaka tråden