Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 2G tappar nätet helt plötsligt

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min iPhone tappar kontakt med nätservice och har inte tillgång till Telia efteråt. Detta är andra gången inom en vecka och det tog 3 dagar sist att komma loss. Jag hade 2.0 och uppgraderade till 2.2 och ville till 2.0 när det strulade, men telefonen fungerade inte förrän 2.2...

Hur skall jag göra nu?
Är det några fler som förlorar nätet/aktiveringen och ej kan ringa?
Tacksam om att få tips som göra att jag slipper hamna i detta läge minst 1 gång i veckan.

/millanaki

Nu verkar det som jag fått igång 2.1, efter flera timmar och samma procedurer, jag kan det i sömnen vid det här laget.

Finns det någon som har koll på vilka firmware som passar bäst på t ex iPhone 2G 1.1.4 och vilka verktyg och deras repektive version som är optimala tillsammans?

Man undrar ju hur många gånger kan man göra om en Pwn efter varandra? Man testar samma FW flera gånger, byter testar den, FW ned, FW upp och sen funkar det av någon ountgrundlig anledning. Jag ser inget logiskt i det hela. Det som funkade för 2 dagar sedan funkar inte nu. Nu är det en annan FW som fick det att lossna, och den funkade inte sist...

Är det någon som har sett den röda tråden som funkar bäst för en viss iPhone-version?

Varför tog du 2.1 när det nu finns 2.2 ute?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-12 10:42

Jag har inga problem med 2.2. Jag uppdaterade med iTunes och använde sen QuickPwn 2.2.

//Rob

Strul med Facebook app?

Hej Robo-X. Tack för att du tittade in på min tråd. Trodde jag var ensam i cyberrymden och ingen hörde mina rop på hjälp.

Jag har ju haft 2.2 och trivdes med det tills jag började tappa nätet för snart en vecka sedan. Då lade jag in 2.2 och var glad. Nu när den tappade igen blev jag riktigt sur.
Läste i någon tråd att 2.2 var för 3G, och jag har ju 2G. Kanske därför... försökte därför lägga in 2.0 - gick inte, 2.0.1 - gick inte, 2.1 funkade.

Saknar flera apps som bara funkar på 2.2 men fegar lite på att uppgradera till 2.2. Jag vill inte hamna i samma sits igen... att vara utan jobbtelefon, jobbar som frilansande formgivare.

Inatt slog det mig att jag tittat in på Facebooks applikation då det strulat till sig. Gjorde det igår. Det kanske är den så får min telefon att fucka ur? Kan det vara så tror du?

Bästa hälsningar

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-12 12:34

2.2 programvaran finns både för 2G och 3G lurar.
Vad gällande facebook programvaran så har jag svårt att tro att den kan tvinga bort GSM signalen. Trotts allt så är iPhones APIer ganska begränsade vad man får och inte får göra.

Spontant skulle jag säga, om en restore inte löser problemet är det nog så att den har varit i golv en gång för många. Alternativt kan det vara något problem med ditt abonnemang eller simkort.

Tack, theplague som skrev första inlägget och till Robo-X och savv3 för era inlägg. Skönt att få feedback.

Det hände igen! Jag blev av med nätet (Ingen servive) mitt under ett samtal nu ikväll på pendeltåget in mot Centralen. Suck... Varför? Vilken skrutt-telefon (som jag ändå inte vill byta ut när den synkar mot mac så fint).

Tänker på savv3 inlägg. Jo, visst har telefonen varit i backen några gånger, men aldrig utan sitt tjocka hårdplast fodral och inte mer än 30 cm och hängande i hörlurarna.
Är det vanligt att simkortet börjar strula efter ett par månader? Helt nytt sedan september då jag bytte till Telia.

Finns det något företag man kan vända sig till för att få support på telefonen? Då min lur är köpt i N.Y så är man ju inte välkommen någonstans direkt. Någon som har tips på var man kan vända sig när iPhone strular tekniskt?

Nu får jag restora igen... kul kul... jag har blivit en ofrivillig "jailbrakeare".
Ser fram emot era inlägg i ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-12 21:01

Dessvärre eftersom du har en 2G lur som aldrig såldes utanför USA så har du ingen garanti. Så fort den låstes upp så bröts garantin.
Spontana idéer som jag kommer på är att testa att göra en sk. virginize som nollställer baseband-chippet och i princip nollar telefonen. Har dessvärre ingen direkt länk men letar du i t.ex. hackint0sh.org forumet så finns det massor av trådar. Och efter det prova köra quickpwn igen och låsa upp den. Det kan vara att den har hänt ngt med programvaran i chippet. Men jag tror inte riktigt själv på det måste jag erkänna.

Jag tror att det kan vara idé att prova ett annat SIMkort. Du har säkert nån polare du kan låna ett av ett par timmar. Kan också va så att SIMkortet sitter tokigt i SIM hållaren, som du sticker in i telefon. Är den hel?

Även om du har ett platsskydd så skyddar det inte innehållet i telefon. Den får fortfarande en hård stöt när den åker i backen. Skalet håller sig ju däremot fräsht.

Telefonen behöver repareras

Tack för tipsen, jag skall kolla in sajten, men verklar lite risky kanske. Jag är ingen hacker och känner att jag inte riktigt är bekväm att hålla på med iPhonen så här. Tänk om den pajar helt...

Simkortet sitter precis som det ska. Det finns inga skador på telefonen alls. Den är hel och fin.

Telefonen säger att den behöver reparation (igen) och jag ska återställa den. Så det är väl bäst att köra en fabriksåterställning och sedan 2.2. Enlig inläggen i denna tråd.

Ska ringa Telia i morgon för att kolla upp abonnemanget och sim-kortet.

Tack för supporten, så länge.
Återkommer med uppföljningsinfo.

QuickPwn 2.2 fixade inte upplåsning/jailbrake

Jag tog FW 2.1 och uppgraderade till 2.2 och tog QuickPwn 2.2 efter det. Synkade som en helt ny iPhone, men det hjälpte inte. Har jag fått en sk "brickad" telefon?
BootNeuter hängde sig och gör det varje gång. Det går inte flasha och jag får stänga av telefonen abrubt.

Ringde och kollade med Telia, abonnemanget och sim-kortet fungerar. Går och ringa från en urgammal Nokia. Men iPhone "måste repareras" tappat nätverksinställningarn och det verkar mer eller mindre omöjligt att komma ur det - att få ringa/kontakt med nätet.

Hur gör man nu? Tips anyone?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 09:44

Avbröt du Bootneuter flashen?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Avbröt du Bootneuter flashen?

//Rob

Ja, har man gjort det någon gång från början känns det helt klart kört.

Jag har sett BootNeuter i action dessa dagar så jag vet när den jobbar. Och jag vet att man ska låta den jobba ifred.
När jag trycker på appen så kommer programmet upp, känner av vad som behövs och sedan händer ingenting, okej då är den klar för att trycka på "flash" men det går inte (den har inte fått order att arbeta), inte heller går det att justera någon annan knapp för att se om det är något liv eller om den fryst. Den har fryst och jag kommer ingenstans. Kan inte trycka på homeknappen och komma ur den heller. Så, ja då är jag ju tvungen att abrubt stänga av telefonen.

Ska jag restora till fabriksinställningar igen 1.1.3/4 (minns ej)? Lägga in 2.1, uppdatera till 2.2?
Går det göra allt på en gång ifrån fabriksinställningarna direkt till 2.2 med QuickPwn 2.2?
Customrestore-filerna kan man spara och använda dem direkt från iTunes? Testade att ta en vanlig restore men då fick jag fortfarande ingen kontakt med nätet.

Jag är varmt tacksam för feedback.
Helst skulle jag vilja lämna in telefonen och få hjälp med den, men det är väl inget företag som jobbar så. Så har någon ett verkstadstips eller privattips (i Stockholm) vore det toppen.

Hej så länge,
/millanaki

Ursprungligen av millanaki:

Jag har sett BootNeuter i action dessa dagar så jag vet när den jobbar. Och jag vet att man ska låta den jobba ifred.
När jag trycker på appen så kommer programmet upp, känner av vad som behövs och sedan händer ingenting, okej då är den klar för att trycka på "flash" men det går inte (den har inte fått order att arbeta), inte heller går det att justera någon annan knapp för att se om det är något liv eller om den fryst. Den har fryst och jag kommer ingenstans. Kan inte trycka på homeknappen och komma ur den heller. Så, ja då är jag ju tvungen att abrubt stänga av telefonen.

Ska jag restora till fabriksinställningar igen 1.1.3/4 (minns ej)? Lägga in 2.1, uppdatera till 2.2?
Går det göra allt på en gång ifrån fabriksinställningarna direkt till 2.2 med QuickPwn 2.2?
Customrestore-filerna kan man spara och använda dem direkt från iTunes? Testade att ta en vanlig restore men då fick jag fortfarande ingen kontakt med nätet.

Jag är varmt tacksam för feedback.
Helst skulle jag vilja lämna in telefonen och få hjälp med den, men det är väl inget företag som jobbar så. Så har någon ett verkstadstips eller privattips (i Stockholm) vore det toppen.

Hej så länge,
/millanaki

När du trycker på appen? Är inte Bootneuter inlagd att köras automatiskt efter att man QuickPwnat(och sedan raderas av sig självt när detta är gjort)?
Vilken QuickPwnguide har du följt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 16:43

Bootneuter startar vid uppstarten (när man kör quickpwn i alla fall). Du måste ställa in att telefonen inte somnar innan du kör Bootneuter. Den brukar varna annars eller inte fungera alls riktigt. Det kan ta rätt långt tid att flasha basebandet men om du inte kan trycka på flash så fungerar det inte riktigt. Kör en återställning genom att återställa till 2.2. Sätt upp den som en ny iPhone sen kör du QuickPwn 2.2 och jailbreakar den. Om du har tillgång till en PC så gör det på en PC eftersom QuickPwn på PCn flashar Basebandet medan Mac versionen verkar ha en bugg och gör det inte utan man måste installera Bootneuter från Cydia och göra det manuellt.

//Rob

Till theplague: Jag vet inte iClarified troligen. Har gjort allt så många gånger så detär en soppa i huvudet...

Robo-X: Jag har tagit bort "sleep" på telefonen så att den inte går i vila. Jag skall testa igen med återställning till 2.2 med sambons PC, hoppas att det funkar bra med Vista.
Du menar väl fabriksinställning, sedan uppgradering till 2.2 via iTunes eller?

Ger er en virituell kram, det känns hoppfullt tack vare alla er som gjort inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 18:39

Ja. Åteställ till fabriksinställning.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja. Åteställ till fabriksinställning.

//Rob

Precis och kör sedan den här guiden till punkt och pricka:
http://iclarified.com/entry/index.php?enid=1880

Det funkade inte via PCn. Vi gjorde två försök.
Har försökt med macen (MacBookPro) igen, men samma läge: BootNeuter hänger sig fortfarande efter att den känt av inställningarna.

Verkar hamnat i en dålig spiral med iPhone. Suck.

Nätet är tillbaka!

Efter att ha gjort allt igen från Macen och sedan QuickPwn 2.2 direkt. Inget nät. Så jag synkade den som en ny iPhone, för att få med mig kalendern och kontakterna. Gick och lade mig. Kopplade ur telefonen och stängde av den. Satte på den igen för att använda som iPod och var precis på väg att plocka ur SIM-kortet när det ploppade upp de små indikationerna för teckning! Döm om min förvåning när jag sedan kunde ringa!
Nu är allt bra för denna gång.

Vilken bra affärsidé det borde vara att starta upp en iPhone-verkstad (i större städer) där man kan få support och hjälp.

Tack för all support!
Ni är ljuset i tunneln.

/millanaki

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-14 20:48
Ursprungligen av millanaki:

Efter att ha gjort allt igen från Macen och sedan QuickPwn 2.2 direkt. Inget nät. Så jag synkade den som en ny iPhone, för att få med mig kalendern och kontakterna. Gick och lade mig. Kopplade ur telefonen och stängde av den. Satte på den igen för att använda som iPod och var precis på väg att plocka ur SIM-kortet när det ploppade upp de små indikationerna för teckning! Döm om min förvåning när jag sedan kunde ringa!
Nu är allt bra för denna gång.

Vilken bra affärsidé det borde vara att starta upp en iPhone-verkstad (i större städer) där man kan få support och hjälp.

Tack för all support!
Ni är ljuset i tunneln.

/millanaki

Grattis. Som jag skrev i mina guider så är det viktigt att ha tålamod.

Är FW 2.2 ostabil för en G2?

Glädjen blev kort. Nätet dök igen! Stängde av, satte på - nätet på.
Ja!... eller... men nej, det dök igen.
Är 2.2 ostabil för en iPhone G2 1.1.3/4.

/millanaki

millinaki:
Bara en fråga: Har du haft iPhonen länge och det har fungerat felfritt innan(du uppgraderade/ändrade firmware)?

Nätet uppe

Jag köpte den i N.Y 5 maj. Såldes som worldwide och olåst (inte att den var jailbrakead). Vid en uppgradering i somras så upptäckte jag att det inte var så. Dum "blondin". Efter 2 veckor kom en upplåsning och ägnade timmar åt att lyckas med det. Sen så har det fungerat fint.

Uppgraderade i sept med Telia till 2.0 och sedan 2.2 (nyligen av bara farten). Det började strula med nätet/ingen service för en vecka sedan ungefär.
Nu tappar den nätet för att sedan när jag sätter på den igen så finns täckningen där i ca 1-2 min innan den förloras igen. Känns ju inte stabilt. Märkligt.

Funderar på om jag kan försöka köra bootneuter direkt på luren (utan att återställa innan eller göra något annat)? Den har hängt sig de senaste gångerna innan jag hunnit trycka på Flash. Eller är det bäst med QuickPwn 2.2 direkt?

Kanske titta på en lägre FW (tråkigt men...) för att få en stabil lur. Det är ju min jobbtelefon och det funkar inte att hålla på att trassla så här var och varannan dag.

/millanaki

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-14 23:33
Ursprungligen av millanaki:

Jag köpte den i N.Y 5 maj. Såldes som worldwide och olåst (inte att den var jailbrakead). Vid en uppgradering i somras så upptäckte jag att det inte var så. Dum "blondin". Efter 2 veckor kom en upplåsning och ägnade timmar åt att lyckas med det. Sen så har det fungerat fint.

Uppgraderade i sept med Telia till 2.0 och sedan 2.2 (nyligen av bara farten). Det började strula med nätet/ingen service för en vecka sedan ungefär.
Nu tappar den nätet för att sedan när jag sätter på den igen så finns täckningen där i ca 1-2 min innan den förloras igen. Känns ju inte stabilt. Märkligt.

Funderar på om jag kan försöka köra bootneuter direkt på luren (utan att återställa innan eller göra något annat)? Den har hängt sig de senaste gångerna innan jag hunnit trycka på Flash. Eller är det bäst med QuickPwn 2.2 direkt?

Kanske titta på en lägre FW (tråkigt men...) för att få en stabil lur. Det är ju min jobbtelefon och det funkar inte att hålla på att trassla så här var och varannan dag.

/millanaki

Prova med annat sim kort och återställ inställningarna. Har du låst upp den i och med firmware 2.0 så stannar iPhonen upplåst även efter att du har återställt telefonen till 2.2.

Och återställer du den i iTunes igen så installera inte backupen utan kör som en ny iPhone.

//Rob

Citat:

Prova med annat sim kort och återställ inställningarna. Har du låst upp den i och med firmware 2.0 så stannar iPhonen upplåst även efter att du har återställt telefonen till 2.2.

Och återställer du den i iTunes igen så installera inte backupen utan kör som en ny iPhone.

//Rob

Hej Rob,

Jag har ett oregistrerat "at&t"-kort som satt i vid köpet. När jag återställer med det kortet så måste jag koppla in telefonen på nytt för att kunna komma till återställningsläget. Men det kanske är vanligt att göra så.

När ska jag plocka i ordinarie SIM-kortet, eller kan at&t sitta i hela tiden? Jag tänker om programmet läser av SIM-kortet när man kör Pawn eller QuickPwn, så att man har rätt kort i då.

Rekommenderar du att denna gång återställer med iTunes eller PawnTool eller QuickPwn?
Ska jag återställa till FW 2.0 för att få en stabilare lur, sedan uppdatera 2.2 inifrån iTunes?

/millanaki

SIM utan PIN fick den i spinn

Jag lät at&t sitta i hela restoren i iTunes till 2.2 och QuickPwn 2.2.
Så nu hoppas jag att jag får behålla nätet ett bra tag. 1 dag har varit det längsta hittills, senaste dagarna.

Om man vill köra QuickPwn på en äldre FW t ex 2.0, vilken version har den?

Tack för idag och godnatt.

**

Den lurades, nu tappade den nätet under synkningen iTunes...
Man blir ju gråhårig av detta.

Senast redigerat 2009-01-15 01:45
Ursprungligen av millanaki:

Hej Rob,

Jag har ett oregistrerat "at&t"-kort som satt i vid köpet. När jag återställer med det kortet så måste jag koppla in telefonen på nytt för att kunna komma till återställningsläget. Men det kanske är vanligt att göra så.

När ska jag plocka i ordinarie SIM-kortet, eller kan at&t sitta i hela tiden? Jag tänker om programmet läser av SIM-kortet när man kör Pawn eller QuickPwn, så att man har rätt kort i då.

Rekommenderar du att denna gång återställer med iTunes eller PawnTool eller QuickPwn?
Ska jag återställa till FW 2.0 för att få en stabilare lur, sedan uppdatera 2.2 inifrån iTunes?

/millanaki

Alltså, du återställer ALLTID med iTunes och sedan vi upplåsning något av de andra, därför undrar man lite vilken guide du har använt dig av eftersom du har den inställningen?

Ursprungligen av theplague:

Alltså, du återställer ALLTID med iTunes och sedan vi upplåsning något av de andra, därför undrar man lite vilken guide du har använt dig av eftersom du har den inställningen?

Jag har alltid återställt (till fabriksinställningarna som fanns i från början) i iTunes, sedan använt PawnTool sista gången jag uppdaterade funkade QuickPawn. De senaste veckan har jag växlat och de senaste dagarna kört alla 3 efter varandra. Jag sitter på Mac och då måste man via Cydia ladda ned bootneuter och köra den efteråt.

Jag har följt Robo-X guide här i forumet, samt iClarified för upplåsning av 2G (expert mode). Så tro inte att jag inte följt eller hittat på någon annan väg.
Det finns inte någon logik i vad som funkar mellan varje gång. Jag har lärt mig att det är inte bara att köra dessa program och tro att allt är grönt, telefon kände inte för den kombinationen just då så då får man prova med olika FW och verktyg tills man kommer loss. Vad är trickset denna gång tro...

Vad tänkte du på - något som jag gör fel, trots alla guider?

Jag skulle testa att återställa iPhonen via iTunes i en windows xp-maskin typ 3 gånger i rad - dvs step two i den här guiden om och om igen(utan att Pwna den emellan) 3 gånger: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1880
Sedan går du vidare med step three och tester att QuickPwna den. Då ska alltså BootNeuter köras av sig självt när/om du följt guiden till punkt och pricka.
Återkom med hur det gick.

Bevaka tråden