Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail-strul - går ej att avsluta, ingen adress vid reply

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt "mail" strular allt mer. Det går inte att avsluta, vare sig med kringla-Q eller när man loggar ur/startar om. Speciellt i de senare fallen är det irriterande, allting stannar eftersom mail inte avslutas. Enda sättet att avsluta som funkar är att tvångsavsluta.

Nu har det dessutom börjat strula mer. När man svarar på ett mail "reply" så brukar adressen automatiskt vara ifylld. Så icke mera.

Vad göra? Måste jag installera om hela systemet? Eller går det att bara installera om mail? Båda alternativen låter trista, jag är rädd att jag förlorar min gamla epost, att jag måste uppdatera systemet igen, lägga in nya filer och program igen etc etc.

Eller finns det en bättre lösning?

Kör Macbook 2GHz Intel Core 2 duo, 2 GB arbetsminne, och gott om plats kvar på hårddisken. systemet är senaste 10.4.9.

Tack för alla kloka tips som jag hoppas få!

Löse du det? Jag ser den arbetande regnbågen som fortsätter tugga på en av mina mailboxar. Den slutar aldrig hämta. Den talar om att den hämtar "12 mail" eller så, ett par kommer fram i mailboxen, men den slutar inte tugga. Jag har tagit bort alla mail som kan hämtas från Yahoo-kontot (som mailboxen leder till) via deras website men ändå står den och tuggar. Måste tvångsavsluta varje gång, och när jag startar igen så hämtar den samma mail som den hämtat innan..

vad göra?

För att inte förlora gammal e-post så lägger man viktig e-post i en mapp i Mail.
Skapa en mapp i Mail, flytta all viktig e-post dit.
Markera mappen och dra ut den till skrivbordet eller annat ställe, mappen döps om till <namn>.mbox. Denna mapp har en undermapp som heter Messages och i denna ligger breven. För att läsa breven räcker det med att dubbelklicka på ett av dem. E-posten behöver allts inte ligga i Mail för att vara läsbara.
Det är alltid en bra idé att ha så lite e-post som möjligt i Mail och lägga över viktiga saker på andra ställen. Observera att man kan inte dra inbox, utbox etc ut från Mail, utan bara de mappar som man själv skapar.
Det är enkelt att spara brev alltså, så att de inte försvinner.

Ominstallation av Mail, men ännu hellre hela systemet, kan vara nödvändigt.
Det kan vara något småprogram som ligger och stör någonstans, det kan vara sektorer på hårddisken som har skadats, det kan vara mail-filer som har skadats - ofta är detta ett fenomen som uppträder när man behåller gamla mail länge och har många mail.
Självfallet bör man ha en extern hårddisk som man har säkerhetskopia på av dokument, program och viktig e-post.

Om man kopierar över ens användarkonto på extern hårddisk, så kan man sen importera med programinställningar intakt. Även flyttassistenten borde kunna gå att använda, men jag har inte provat den specifikt för detta ändamål.

1
Bevaka tråden