Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacMini hittar inte andra datorer ?!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac sedan tidigare och så har jag skaffat en MacMini att ha i vardagsrummet som mediacenter.
Men MacMinin verkar har riktigt kass nätverk. För det första är räckvidden på det trådlösa dåligt, men även när jag har full stapel i Airport så hittar den inte min iMac.

Till en början så fungerade det men det var väldigt ostabilt. Bonjour-visningen av andra datorer i Finder hoppade fram och tillbaka och Frontrow kunde oftast bara spela en halv låt från iMacen innan det bröts.

Nu har dom helt tappat kontakten. Mini kan surfa och har bra kontakt med routern men jag kan inte ens ansluta mot iMacens IP-adress med AFP.

Jag tycker jag har provat alla inställningar för nätverket men det blir bara sämre ju mer jag håller på.

Om jag testar med en MacBook så fungerar det klockrent. iMacen dyker upp på en halv sekund och det är helt stabilt. Räckvidden är också minst ca 10 meter bättre.

Alla tips mottages tacksamt.

BTW:
Kan detta vara något för min Netgear router.
http://www.kjell.com/?item=30198&path=97000000,208000000,234500000,238000000
eller
http://www.kjell.com/?item=30218&path=97000000,208000000,234500000,238000000

Jag menar Netgear-routern har ju en antenn den också. Är den så kass att man kan tjäna på att byta ut den.

Okej i min desperation så råkade jag klicka i Wireless isolation i routern och nu förstår jag ju vad den gör.

Men trots att den nu är urklickad och jag kan se datorerna så funkar det KASS!

Skärmdelningen funkar inte längre, det har det gjort tidigare. iTunes hittar inte utdelade bilbliotek osv.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-01-11 14:46

Kan du pinga Minin från iMacen och tvärtom?
Starta en terminal och skriv "ping" följt av den andra datorns ip nr

Jag nu svamlar jag för mig själv här i tråden men det verkar som det hela grundar sig på att det är dålig kontakt. "plupparna" i AirPort-symbolen går tydligen inte att lita på riktigt.

Sen har jag ställt in mina datorer och min nätverksskrivare att ha specifika IP-adresser i routern. Nu börjar det kännas lite stabilare förutom att räckvidden på MacMinin är riktigt dålig.

Så nu är ju frågan. Kan antennerna från t.ex Kjell & Co. göra det hela lite bättre?

Jo nu kan jag det men det är väldigt ostabilt trots bra kontakt enligt AirPort-symbolen. Men nu när jag flyttar routern så nära jag kan så blir det bättre.

1
Bevaka tråden