Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar inte, hittar inte hårddisken

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-10 21:32

Min bror har en svart MB som helt plötsligt inte ville gå igång. Satte han på den var det bara "?". Vi provade att starta från dvdn och det gick men den hittar inte hårddisken.
Jag trodde då att HD krashat och han köpte en ny och satte in men icke. Den hittar inte den heller. Då han i nu varken har dator och internet bad han mig skicka ut ett HJÄLP!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 22:44

Oj, svårt att säga vad det är.

Det kan vara logikkortet i datorn som lagt av, det kan också vara så att det räcker att starta i "felsäkert" läge

Slå på datorn och håll in shift.

eller ännu bättre starta med skiva nummer 1 som kom med datorn med C intryckt och kör ett "Apple Hardware test"

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-11 12:05
Ursprungligen av mumou:

Min bror har en svart MB som helt plötsligt inte ville gå igång. Satte han på den var det bara "?". Vi provade att starta från dvdn och det gick men den hittar inte hårddisken.
Jag trodde då att HD krashat och han köpte en ny och satte in men icke. Den hittar inte den heller. Då han i nu varken har dator och internet bad han mig skicka ut ett HJÄLP!!

Har ni formaterat den nya? Det gör man via skivverktyg. När ni har kommit in i installationen där man ska välja disk så går du in på verktyg>skivverktyg>partitionera och väljer en partion som du döper till vad du vill, standard är "Macintosh HD"..

1
Bevaka tråden