Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord på MacBook alu(late 2008) tänds och släcks av sig självt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min MacBook en månad och har ett sjukt irriterande problem sedan några dagar tillbaka - det bakbelysta tangentbordet har börjat gå upp och ned i styrka av sig självt, oavsett om jag skriver eller inte och vilken styrka jag har det inställt på.
När det släckts(av sig självt) går det inte manuellt skruva upp styrkan. När jag trycker på kanpparna för ljusstyrkan för tangentbordet står det på lägsta och inget går att ändra.

Idéer?

Edit:
Lyssna på det här:
Om jag lyfter upp MacBooken och har den i luften kan jag tända tangentbordet med belysningsknapparna, men så fort jag ställer ner datorn släcks de igen.
Ibland tänds de, går upp och ned i styrka, även om det den är nedställd.

Senast redigerat 2009-01-10 12:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 12:48

Systeminställningar -> Bildskärmar -> Testa att kryssa ur "Justera ljusstyrka automatiskt när omgivningsljuset ändras".

Jag hade samma problem som dig ett tag men när jag kryssade ur den kunde manuellt justera både skärmens och tangentbordets ljusstyrka. Jag slog på det igen när jag var nöjd och sedan dess har det fungerat prima. Var iof på en MBP (late 2008) men det lär fungera på samma sätt som i din MB.

Ursprungligen av odelsteken:

Systeminställningar -> Bildskärmar -> Testa att kryssa ur "Justera ljusstyrka automatiskt när omgivningsljuset ändras".

Jag hade samma problem som dig ett tag men när jag kryssade ur den kunde manuellt justera både skärmens och tangentbordets ljusstyrka. Jag slog på det igen när jag var nöjd och sedan dess har det fungerat prima. Var iof på en MBP (late 2008) men det lär fungera på samma sätt som i din MB.

Har redan den urkryssad.
Hade du problem med att tangentbordet släcktes alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 12:54

Ja, det var helt släckt och ökade jag ljusstyrkan manuellt försvann det efter ett par minuter igen. Prova att kryssa i den där rutan och se om det funkar. Du kan ju kryssa ur den sen igen.

För mig verkade det i alla fall bara som om något hade hängt sig (eller liknande) eftersom det fungerade bara jag avaktiverade och sedan aktiverade funktionen ovan igen.

Ok, jag testar och får låta skärmen gå upp och ner i ljus ett tag sen ser jag vad som händer med tangentbord i långa loppet samt om jag switchar tillbaka.
Men bara för att fråga, kör du med "Justera ljusstyrka automatiskt när omgivningsljuset ändras" förkryssad nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 13:16

Ja, det gör jag. Tyckte det var lite störigt i början men nu har jag blivit van och tycker det är en rätt schyst feature. Den gör ju inte det för att vara störig...

Ok, jag testar och återkommer.
Nej, alltså jag tycker det är en rätt schysst feature, men jag brukar sitta med bara enstaka smålampor tända runtomkring mig och då kan ljuset på skärmen ändras massor bara jag lutar mig fram eller bak och låter någon lampas ljus komma åt sensorn(vart nu den sitter) mer eller mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 18:06

Testa att hålla din hand ca 3-5cm från iSight...

Ursprungligen av odelsteken:

Testa att hålla din hand ca 3-5cm från iSight...

Jo, jag vet ju att de dimmar, men att det släcks(vid ljust), det visste jag inte.
Trodde det alltid var på men svagare, hur ljust det än var.
Börjar fatta att det är en funktion nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 18:14

Om jag sitter i ett ljust rum släcks tangentbordet helt. Nu sitter jag i ett ganska litet rum med tre mindre lampor tända runt mig och då lyser det endast svagt. Syns egentligen bara om man kollar lite från sidan så man ser in under tangenterna.

Ok, jag börjar fatta läget.

1
Bevaka tråden