Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En riktig iphonedödare, den första imho.

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Precis som ditt.

Jag skrev precis vad jag tyckte och angav andra alternativ. Ditt subjektiva
"inte många rätt där" håller ju ren och skär högstadie-nivå. Om det är något som du inte tycker är rätt kan du väl vara vänlig att motivera det, annars kan du lika gärna skita i att skriva något eftersom det inte för diskussionerna framåt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Om det är något som du inte tycker är rätt kan du väl vara vänlig att motivera det, annars kan du lika gärna skita i att skriva något eftersom det inte för diskussionerna framåt.

Du avgör inte vad jag skriver.

Du själv skrev att 1) du avskyr iPhone, 2) iTunes inte är en bra mp3-spelare, 3) Mail är värdelöst jämfört med Thunderbird och 4) iPhone inte integrerar bra mot Windows eller Linux.

Som jag konstaterade: "Inte många rätt där".

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 12:21
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Du avgör inte vad jag skriver.

Du själv skrev att 1) du avskyr iPhone, 2) iTunes inte är en bra mp3-spelare, 3) Mail är värdelöst jämfört med Thunderbird och 4) iPhone inte integrerar bra mot Windows eller Linux.

Som jag konstaterade: "Inte många rätt där".

Nu måste man iofs. separera subjektiva åsikter mot rena fakta.
1-3 är alltså bara subjektiva åsikter, och inget som kräver någon större argumentation för/emot.

Att säga att iphone inte integrerar bra mot windows kan också vara rätt subjektivt, men det ligger mer substans i det då det faktiskt är korrekt. Iphone integrerar inte alls mot windows, det integrerar mot iTunes, och det är en viss skillnad.

Men allt detta är väldigt OT - Vill man diskutera hur äcklig en iphone är så är det här nog fel ställe, kanske tom fel forum

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Du avgör inte vad jag skriver.

Du själv skrev att 1) du avskyr iPhone, 2) iTunes inte är en bra mp3-spelare, 3) Mail är värdelöst jämfört med Thunderbird och 4) iPhone inte integrerar bra mot Windows eller Linux.

Som jag konstaterade: "Inte många rätt där".

Skillnaden är att jag skriver mina subjektiva åsikter. Du bara sågar rakt av utan att bygga upp det med argumentation. Jag har aldrig påstått att jag avskyr Iphone, isåfall hade jag inte haft den. Itunes är ingen bra MP3-spelare av en rad olika anledning, om du vill kan jag gå in på vilka. Mail är värdelöst gentemot Thunderbird. Bland annat skräpfiltret i Thunderbird är så otroligt mycket bättre. Iphone integrerar enligt min vän inte alls särskilt bra mot Windows eller Linux, det är visserligen hörsägen. Men det är det jag har att gå på.

Som jag konstaterade, ditt "inte många rätt där" för inte diskussionen framåt.

Det lilla jag sett så verkar användargränsnittet riktigt trevligt. Blev positivt överraskad och glad för Palm's skull.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-09 12:39

Min reaktion:

- Trist hårdvara designmässigt (bullig, tjock - inget man vill ha i fickan, för liten skärm).

- Intressant och väldesignat OS/GUI, ser ut att vara klart bästa iPhone-utmanaren på den punkten hittills.

- Lite laggig touchscreen jmf. med iPhone, men ljusår bättre än skämten Windows Mobile och Symbian.

- Sjysst metodik för att växla mellan flera öppna applikationer, detta är något som Apple definitivt borde apa efter på ett eller annat sätt.

- På tok för begränsad utvecklingsmiljö (HTML/CSS) för att kunna konkurrera med iPhone SDK - det är här jag tror Apple kommer dra ifrån i och med att AppStore ger utvecklarna helt andra möjligheter och därför kommer kunna erbjuda användaren ett större mervärde.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 15:07
Ursprungligen av akesson:

Min reaktion:

- Trist hårdvara designmässigt (bullig, tjock - inget man vill ha i fickan, för liten skärm).

Har du känt på den? Jag tycker det är väldigt svårt utifrån dom bilderna som finns på den att säga att den är bullig. Skärmen är 12% mindre än iphone - no big deal för mig.

Ursprungligen av akesson:

- Lite laggig touchscreen jmf. med iPhone, men ljusår bättre än skämten Windows Mobile och Symbian.

Samma sak där, du har känt på den ?

Ursprungligen av akesson:

- På tok för begränsad utvecklingsmiljö (HTML/CSS) för att kunna konkurrera med iPhone SDK - det är här jag tror Apple kommer dra ifrån i och med att AppStore ger utvecklarna helt andra möjligheter och därför kommer kunna erbjuda användaren ett större mervärde.

Den kommentaren är ju rätt intressant då det var så Apple började....

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-10 18:47
Ursprungligen av studiox:

Har du känt på den? Jag tycker det är väldigt svårt utifrån dom bilderna som finns på den att säga att den är bullig. Skärmen är 12% mindre än iphone - no big deal för mig.

Den är 17,08 mm tjock = bullig och obekväm att ha i fickan. Så enkelt är det.

Ursprungligen av studiox:

Samma sak där, du har känt på den ?

Nej men jag har kollat på filmer på Engadget, Gizmodo m.fl.

Ursprungligen av studiox:

Den kommentaren är ju rätt intressant då det var så Apple började....

Intressant? Faktum är att det var fullständigt värdelöst jämfört med det vi har nu i och med iPhone SDK. Palm kommer alltså ut med något som motsvarar vad vi hade i iPhone, och var grymt besvikna på för 1.5 år sedan, nu när vi haft Cocoa Touch/SDK + AppStore i ett halvår. Det imponerar i alla fall inte på mig, tycker du att det känns bra?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 01:41
Ursprungligen av akesson:

Den är 17,08 mm tjock = bullig och obekväm att ha i fickan. Så enkelt är det.

I det här fallet passar ett utryck rätt bra - smaken är som baken, delad - med eller utan lur.

Ursprungligen av akesson:

Intressant? Faktum är att det var fullständigt värdelöst jämfört med det vi har nu i och med iPhone SDK. Palm kommer alltså ut med något som motsvarar vad vi hade i iPhone, och var grymt besvikna på för 1.5 år sedan, nu när vi haft Cocoa Touch/SDK + AppStore i ett halvår. Det imponerar i alla fall inte på mig, tycker du att det känns bra?

Jag tycker det är trevligt med en massa program till min telefon, men jag använder inga av dom. Till min touch har jag laddat hem (och köpt) massa program för att supporta utvecklingen av nya roliga program, men jag använder dom sällan. Detsamma var det på den gamla goda palm tiden, hade massor av program, även min Ericsson PDA laddade jag hem massa program som jag inte använde.

Klart jag tycker det är trevligare om det finns en massa apps, jag är övertygad om att palm kommer släppa ett SDK för att utveckla riktiga apps till den, men att dom inte hade löst det, precis som apple inte hade. Steve pratade och återkom många gånger till just det ämnet - Dom visste inte hur dom skulle göra, nu vet dom, och det kommer nog palm också göra snart.

Det finns ju en stor skillnad dock - Palm vänder sig till företagskunder och inte privatpersoner som vill spela spel på din iphone - Det är en skillnad. Som IT chef så är jag rätt glad över att du inte kan ladda ner vilka program som helst.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-09 12:47

Den verkar ju inte så het faktiskt... iPhone dödare... hahahahah skrattretande

Ful som stryk också.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-09 12:50

Verkar vara en riktigt trevlig sak...

Är battertiden bättre än iphones så har dom mig som kund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 13:02

Ser väl ok ut. Helt nödvändigt för Palm annars hade de varit illa ute. Frågan är om det är tillräckligt eller för sent. Kommer den komma ut på marknaden innan iPhone 2. För Palms skulle hoppas jag på det.
Synkar den med iTunes och Mac annars är den inte intressant alls för mig.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men det är ju lite ointressant hur iPhone integrerar mot win eller lin, eller hur? Apple vill ju att du kopplar din iPhone till en Mac i första hand, precis som SE, Nokia och andra tillverkare av telefoner mm verkar vilja att man använder en dator med Win.

Om de marknadsför den mot Windows-användare är det väl i allra högsta grad intressant.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 13:25
Ursprungligen av acke:

Om de marknadsför den mot Windows-användare är det väl i allra högsta grad intressant.

Nja, man kan väl gissa att Apple hellre vill att du köper en Mac till din iPhone än att iPhone fungerar perfekt mot win, det räcker väl att den fungerar OK kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 13:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Nja, man kan väl gissa att Apple hellre vill att du köper en Mac till din iPhone än att iPhone fungerar perfekt mot win, det räcker väl att den fungerar OK kanske.

Jo såklart de vill om de fick bestämma själva. Men verkligheten är att du skjuter dig själv i foten om du släpper dålig programvara till din hårdvara. En lyx Microsoft kan hålla på med men inte Apple eller andra företag. Knappt Microsoft längre iofs, kolla på IE vs Firefox.

Det var exakt det tänket som är en del i att Apple var nära att gå under. Med den tänket hade varken iPod eller iPhone blivit någon framgång.

Som akesson säger, att få den att fungera med Windows är inte ett problem. Sålänge man har ordning på sin dator från början.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 15:21
Ursprungligen av MatsOlov:

Nja, man kan väl gissa att Apple hellre vill att du köper en Mac till din iPhone än att iPhone fungerar perfekt mot win, det räcker väl att den fungerar OK kanske.

Det säljs runt 1 miljard mobiltelefoner i världen om året medans det säljs runt 200M datorer i världen, inkl. servrar. Majoriteten är PC.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 15:12
Ursprungligen av acke:

Om de marknadsför den mot Windows-användare är det väl i allra högsta grad intressant.

Det man glömmer bort här är att Palm ALDRIG gjort några konsumentprylar och ALDRIG kommer göra. Dom kommer vända sig till IT avdelningar och inköpsavdelningar på företag.

Palm struntar garanterat i om du har en imac hemma då dom inte kommer sälja speciellt många telefoner till den målgruppen i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 16:13
Ursprungligen av studiox:

Det man glömmer bort här är att Palm ALDRIG gjort några konsumentprylar och ALDRIG kommer göra. Dom kommer vända sig till IT avdelningar och inköpsavdelningar på företag.

Palm struntar garanterat i om du har en imac hemma då dom inte kommer sälja speciellt många telefoner till den målgruppen i alla fall.

Missuppfattade inte du mig lite nu?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 19:37
Ursprungligen av acke:

Missuppfattade inte du mig lite nu?

jag citerade fel, sorry

Så jävla illa är det inte. Jag tror att den kan bli rätt bra. Men jag HATAR uttrycket "xxxdödare". USCH!
Vaddå? En dödare ska väl ändå tillintetgöra konkurrensen? Då måste det vara en revolution, något som gör att man verkligen skrattar åt xxx (i detta fallet iPhone) och säger HAHA! Kass pryl!

Sådana produkter finns inte.

För liten skärm - iPhone's 3,5" är minimum.
Ful.
Har inte AppleOS.

Annars är det givetvis en fet konkurrent - inget snack om saken. Som någon sa; den första riktiga iPhone-utmanaren.

Apple kan verkligen vara glada för att konkurenterna - av någon outgrundlig anledning - inte kan klämma ur sig snygga grejer (Sony's VAIO-serie är enda undantage). Jag fattar inte varför dom väljer att göra fula grejer - det är helskumt. Det är absolut inte dyrare att göra vackra grejer. Är dom fullständigt wacko?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 15:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag fattar inte varför dom väljer att göra fula grejer - det är helskumt. Det är absolut inte dyrare att göra vackra grejer. Är dom fullständigt wacko?

Hur menar du då. Tex unibodyn borde kosta både mer att utveckla och tillverka än en plastdator. Dessutom kostar utvecklingen av Apples saker en del tror jag. Så nog kostar snygga saker mer.

Undantag bekräftar regeln (material t.ex.) - men det finns ingen generell logisk koppling mellan produktionskostnad och estetik. Det är en utbredd myt att snygga grejer skulle vara dyrare att utveckla/producera än fula grejer. Det är ju befängt. Alla som håller på med formgivning skrattar åt denna myt (men vill gärna hålla den levande om det passar den marknad dom simmar i). Skulle myten stämma så skulle inte t.ex. IKEA existera.

Ta ett hekto PVC-plast och pressa en matlagningsskål med valfritt färgpigment för identiska priser. Formen du har gjort är kostnadsidentisk som motståndarens - baserad på två olika lermodeller som drejats fram med exakt ett kilo likvärdig lera.
En skål är ful - en är vacker. Detta beror enbart på formgivarens neurlogiska process (fantasi, erfarenhet, kunskap) - det har absolut ingenting med pengar att göra.

Ursprungligen av acke:

Hur menar du då. Tex unibodyn borde kosta både mer att utveckla och tillverka än en plastdator. Dessutom kostar utvecklingen av Apples saker en del tror jag. Så nog kostar snygga saker mer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Undantag bekräftar regeln (material t.ex.) - men det finns ingen generell logisk koppling mellan produktionskostnad och estetik. Det är en utbredd myt att snygga grejer skulle vara dyrare att utveckla/producera än fula grejer. Det är ju befängt. Alla som håller på med formgivning skrattar åt denna myt (men vill gärna hålla den levande om det passar den marknad dom simmar i). Skulle myten stämma så skulle inte t.ex. IKEA existera.

Ta ett hekto PVC-plast och pressa en matlagningsskål med valfritt färgpigment för identiska priser. Formen du har gjort är kostnadsidentisk som motståndarens - baserad på två olika lermodeller som drejats fram med exakt ett kilo likvärdig lera.
En skål är ful - en är vacker. Detta beror enbart på formgivarens neurlogiska process (fantasi, erfarenhet, kunskap) - det har absolut ingenting med pengar att göra.

Du har rätt, men du har samtidigt fel. Det hela handlar ju om vad det är för produkt man skapar och utvecklar, och framför allt vad man strävar efter. "snyggt" är ju världens mest subjektiva begrepp

Ursprungligen av Zimmerman:

Undantag bekräftar regeln (material t.ex.) - men det finns ingen generell logisk koppling mellan produktionskostnad och estetik. Det är en utbredd myt att snygga grejer skulle vara dyrare att utveckla/producera än fula grejer. Det är ju befängt. Alla som håller på med formgivning skrattar åt denna myt (men vill gärna hålla den levande om det passar den marknad dom simmar i). Skulle myten stämma så skulle inte t.ex. IKEA existera.

Ta ett hekto PVC-plast och pressa en matlagningsskål med valfritt färgpigment för identiska priser. Formen du har gjort är kostnadsidentisk som motståndarens - baserad på två olika lermodeller som drejats fram med exakt ett kilo likvärdig lera.
En skål är ful - en är vacker. Detta beror enbart på formgivarens neurlogiska process (fantasi, erfarenhet, kunskap) - det har absolut ingenting med pengar att göra.

Det är därför [pga kostnaden för leran] som en Ferarri och en VW Scirocco ligger så nära i pris. Det är oxå därför som designers har enhetslön. Eller?

Förenklingen gör att det går åt mindre lera. Att stanna innan det blir skrattretande ofunktionellt kostar skjortan. Det där med snyggt är en smaksak. Jag har då aldrig funnit en PowerMac 7200 snygg, men köpte den gjorde jag. Ankfoten tycker jag är jätteful. iPhone tycker jag är jättesnygg, ändå har jag en TyTn II. Glöm logiken, lita på det tillfälliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 15:22

Ni som spekulerar i att Apple skiter i hur en iPhone syncar mot Win så är det ju rätt mycket som pekar åt andra hållet istället med tanke på att Apple har börjat jobba med att alla deras produkter skall prata bättre med windows dito.
iWork kan nu läsa och spara i Office format.
Snow Leopard får bättre integrering med windows server / exchange osv.
iPhone funkar alldeles utmärkt till PC så länge du har iTunes på den också.

Sen skall man försöka komma någonstans i denna värld med dessa prylar så är det väl bättre att sikta på antingen hela segmentet eller majoriteten av segmentet och inte den plattform som har under 10% av marknaden.

En mer osmaklig telefon får man nog leta efter.

Ursprungligen av Trineo:

iWork kan nu läsa och spara i Office format.

Ehm. Att kunna spara i div. Office-format är väl ingen direkt nyhet för bland annat Pages.

Har den alltid kunnat...det kunde redan gamla Claris Works för 10-15 år sedan.

Ursprungligen av Trineo:

iWork kan nu läsa och spara i Office format.

Jag tycker den verkar mkt lovande. Gillar att de slängt in lite innovativa saker iaf, som t.ex. den trådlösa laddaren. Det är rätt coolt.
Lite liten skärm kanske, och den är lite bullig, men GUIt verkar nice av vad man kan se på videos.
Har multi touch också eftersom man kan zooma och vrida på bilder. Hoppas iaf att detta gör att palm kommer igång lite igen, tror de behöver satsa och göra något bra nu om de ska klara sig kanske?

Tycker iaf att det ser ut som om de ansträngt sig och inte bara bakat ihop en telefon med en kass touch-skärm bara för att det på pappret ska stå att den har touch... Finns gott om sådana redan.

Ska bli spännande att se hur slutprodukten blir.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 13:43

Ussh vad trött jag är på alla dödare..
Ser inte vart den skulle kunna vara ett hot mot iPhone,, den slår inte på någon spec, visst en MP extra men vad spelar det för roll i en mobilkamera. En av iPhones styrkor är numera hela communityn kring den med Appstore i mitten, detta är något alla andra mobiler saknar.

Tycker att den verkar trevlig.
Ska bli kul att se den i verkligheten sen.

Bevaka tråden