Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella yellowsn0w tråden: iPhone 3G finally unlocked by the Dev-Team!

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

Basebandet och firmwaren rörs inte utav hacket. Vad som händer är att det körs ett litet program i bakgrunden som lägger in kod när den körs vilket tar bort sim låset. Ungefär som att köra APE på Mac OS X. Tar man bort programmet (yellowsn0w) så har du simlåset. Gör du en återställning i iTunes så är allt återställt.

Gotcha!
Då hade jag skapligt rätt när jag skrev "som jag har fattat det så är upplåsningen de använder sig av nu inget särskilt stort ingrepp i firmware/baseband". Eftersom det inte är något ingrepp alls i dem.

[/QUOTE]Fördelen med en Hong Kong iPhone är att den är olåst och du behöver inte hacka den alls.
//Rob[/QUOTE]Och den stora fördelen med en svensk yellowsnow-iPhone är att du har garanti på den här.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 17:57
Ursprungligen av theplague:

Och den stora fördelen med en svensk yellowsnow-iPhone är att du har garanti på den här.

Jo så länge du inte uppgraderar med framtida firmware. Det är inte säkert att yellowsn0w hacket kommer att fungera med framtida firmware. Med 2.2 fungerar det men Apple kan låsa bygga in spärrar för att förhindra yellowsn0w hacket.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jo så länge du inte uppgraderar med framtida firmware. Det är inte säkert att yellowsn0w hacket kommer att fungera med framtida firmware. Med 2.2 fungerar det men Apple kan låsa bygga in spärrar för att förhindra yellowsn0w hacket.

//Rob

Ja, det förstår jag så klart.

Hej alla! Nu har jag lyckats efter en massa om och men att låsa upp min iPhone via yellowsn0w 0.9.5 och använder mig utav Tre som operatör då.

Jag har däremot ett problem - Varje gång jag startar om enheten så försvinner nätet ("Söker" dyker upp i en millisekund, därav inget nät alls, dvs inga staplar)...vad gör jag för fel? Jag har även försökt med att sätta telefonen i flygplansläge innan omstart av enheten, och dessutom efter en omstart väntat i en minut innan jag stängt av flygplansläget, men det är fortfarande något som inte stämmer.

Så, vad gör jag för fel? Vad har jag missat? Hjälp mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 17:58
Ursprungligen av DessitEgol:

Hej alla! Nu har jag lyckats efter en massa om och men att låsa upp min iPhone via yellowsn0w 0.9.5 och använder mig utav Tre som operatör då.

Jag har däremot ett problem - Varje gång jag startar om enheten så försvinner nätet ("Söker" dyker upp i en millisekund, därav inget nät alls, dvs inga staplar)...vad gör jag för fel? Jag har även försökt med att sätta telefonen i flygplansläge innan omstart av enheten, och dessutom efter en omstart väntat i en minut innan jag stängt av flygplansläget, men det är fortfarande något som inte stämmer.

Så, vad gör jag för fel? Vad har jag missat? Hjälp mig!

Varför startar du om iPhonen hela tiden? Det behöver man kanske göra högst 1 gång i veckan.

//Rob

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-05 23:12

Ja har exakt samma problem. de löser sig om du sätter in Telia eller orginal igen såb så får du sätta in TRE.
Som sagt detta är en beta de kommer nog bli bättre innom en snar framtid :=)


Ursprungligen av DessitEgol:

Hej alla! Nu har jag lyckats efter en massa om och men att låsa upp min iPhone via yellowsn0w 0.9.5 och använder mig utav Tre som operatör då.

Jag har däremot ett problem - Varje gång jag startar om enheten så försvinner nätet ("Söker" dyker upp i en millisekund, därav inget nät alls, dvs inga staplar)...vad gör jag för fel? Jag har även försökt med att sätta telefonen i flygplansläge innan omstart av enheten, och dessutom efter en omstart väntat i en minut innan jag stängt av flygplansläget, men det är fortfarande något som inte stämmer.

Så, vad gör jag för fel? Vad har jag missat? Hjälp mig!

uppdatering

Ville bara uppdatera er om mitt läge.

Lyckades låsa upp min tele2 iphone häromdan med 0.94 och har fungerat underbart sedan dess. Har idag varit på jobb igen i Danmark och vad jag haft problem med innan med i-Smart sim adaptern var att den inte hittade det svenska nätet när jag kom hem på em. Yellowsn0w 0.94 fungerar utmärkt i Danmark och efter, in i Sverige igen.

Vågar inte uppdatera till 0.95 än. If it ain't broke, don't fix it...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 00:50

Här kommer en kort uppdatering med bra nyheter. Jailbrakade en helt ny 3g Telia lur med Quickpwn 2.2 och senaste firmware. Sedan köde jag yellowsn0w via Cydia. Första gången fungerade det inte men det kan bero på att jag glömde ta bort pin låsning. Gjorde om det hela om nu fungerar det hur bra som helst med Telenor.

Har stängt av en massa gånger och nätverket hittas snabbt och utan problem. Har testat att ringa och skicka sms utan problem. Ännu inte testat mail etc. men förväntar mig inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 00:53
Ursprungligen av Guero:

Här kommer en kort uppdatering med bra nyheter. Jailbrakade en helt ny 3g Telia lur med Quickpwn 2.2 och senaste firmware. Sedan köde jag yellowsn0w via Cydia. Första gången fungerade det inte men det kan bero på att jag glömde ta bort pin låsning. Gjorde om det hela om nu fungerar det hur bra som helst med Telenor.

Har stängt av en massa gånger och nätverket hittas snabbt och utan problem. Har testat att ringa och skicka sms utan problem. Ännu inte testat mail etc. men förväntar mig inga problem.

Det räcker att ta bort pin låset och starta om iphonen. Man måste inte göra om allting. I värsta fall avinstallera yellowsn0w med Cydia och installera om det igen och starta om.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 09:51

Testade sjalvklart detta men det fungerade inte. Fick ingen signal alls.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-06 15:19

hur gör jag för att avaktivera simkoden på iphonen? som tydligen behövs för att få teckning...

dessutom har jag ett uråldrigt telenorkort som det fortfarande står vodafone på, kan det ha någon betydelse för att jag inte får teckning?

Senast redigerat 2009-01-06 15:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 16:29
Ursprungligen av havoc:

hur gör jag för att avaktivera simkoden på iphonen? som tydligen behövs för att få teckning...

dessutom har jag ett uråldrigt telenorkort som det fortfarande står vodafone på, kan det ha någon betydelse för att jag inte får teckning?

Jag har ett likadnat kort och det fungerar perfect in min iPhone. Har testat slå av, köra flygläge, etc. och den fungerar precis som en vanlig lur.

Ska till Colombia i morgon, blir intressant att testa kontantkort där nere.....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-05 13:23

nu verkar det fungera bättre med 0.9.5
Dock kan man få starta upp telefonen i "flyg-läge" om det krånglar. Detta löser i alla fall problemen i 100% av fallen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-06 15:38

Jag hittade inte heller någonstans att avaktivera PIN-kodskontroll vid uppstart, så jag fick sätta in SIM-kortet i en gammal Nokia-telefon och slå av kontrollen där.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-06 15:43

fick du det till att fungera sen? med pinkodskontrollen avstängd?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-06 16:10

äntligen! efter att ha stängt av pinkodskontrollen i min andra telefon fick jag det till att funka, jag satte i simkortet i iphonen och väntade på att det skulle stå "ingen service" uppe i vänstra hörnet på iphonen, sedan satte jag på flygplansläge och stängde av direkt efteråt sedan började den söka och hittade till sist mitt kära Telenor hoppas det funkar för fler...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 16:33

Nu så... Men det verkar rena jeopardy om det fungerar eller inte, tog ur kortet till en annan telefon för att exportera kontakter etc, då var det bara börja om från början. Sen om man stänger av den verkar det vara 50/50 chans om det funkar.. (batteritiden är ju så där, så risken finns ju att den stänger av sig)

Men förhoppningsvis kommer en uppdatering med en bättre version snart.

  • Medlem
  • Tanum
  • 2009-01-07 05:42

havoc, får du turbo 3g/hsdpa - hastigheter med Telenor? Jag har inte lyckats få det än, har testat på lite olika ställen i Göteborg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 09:52
Ursprungligen av verkis:

havoc, får du turbo 3g/hsdpa - hastigheter med Telenor? Jag har inte lyckats få det än, har testat på lite olika ställen i Göteborg.

Samma här, ingen Turbo-3G med Telenor, dock i STHLM. Trodde först det var täckningen, men jag har testat på flera ställen som enligt täckningskartan ska ha Turbo-3G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 19:09
Ursprungligen av slirak:

Samma här, ingen Turbo-3G med Telenor, dock i STHLM. Trodde först det var täckningen, men jag har testat på flera ställen som enligt täckningskartan ska ha Turbo-3G.

Inte så konstigt att jag inte får Turbo-3G... ...visar sig att mitt jobb köpt snikabonnemang, låst till 384 kb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 19:13

Spontan växling till flight mode??

Jag har rutten mottagning på jobbet, det är inget specifikt för iPhonen. Det växlar ofta mellan GPRS och 3G även med andra telefoner.

Men idag gick iPhonen över till flight mode några sekunder. Åtminstone så var det den ikonen som plötsligt visades där mottagningen brukar visas.

Är detta vanligt när iPhonen inte har mottagning, eller kan det vara ett yellowsn0w-problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 19:15
Ursprungligen av slirak:

Jag har rutten mottagning på jobbet, det är inget specifikt för iPhonen. Det växlar ofta mellan GPRS och 3G även med andra telefoner.

Men idag gick iPhonen över till flight mode några sekunder. Åtminstone så var det den ikonen som plötsligt visades där mottagningen brukar visas.

Är detta vanligt när iPhonen inte har mottagning, eller kan det vara ett yellowsn0w-problem?

Det kan vara yellowsn0w. Får du ingen mottagning så står det no signal. Flygplansläge ska du endast få om du aktiverar det.

//Rob

Ursprungligen av slirak:

Jag har rutten mottagning på jobbet, det är inget specifikt för iPhonen. Det växlar ofta mellan GPRS och 3G även med andra telefoner.

Men idag gick iPhonen över till flight mode några sekunder. Åtminstone så var det den ikonen som plötsligt visades där mottagningen brukar visas.

Är detta vanligt när iPhonen inte har mottagning, eller kan det vara ett yellowsn0w-problem?

Kan bara hålla med Robo, startade om min iphone för att prova ett nybeställt 3kontant sim kort, då flög det förbi ett flygplan i statusraden, sedan fungerade det utmärkt..... Så nu kör jag Telia, 3 och Comviq

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-10 20:03
Ursprungligen av slirak:

Inte så konstigt att jag inte får Turbo-3G... ...visar sig att mitt jobb köpt snikabonnemang, låst till 384 kb.

iPhone 3G har inte Turbo-3G alltså 7,2Mbit , man kommer som mest upp i ca. 3Mbit.

Läs mer här:
http://www.ifun.se/vilken-3g-hastighet-far-du/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 13:04
Ursprungligen av Jetwash:

iPhone 3G har inte Turbo-3G alltså 7,2Mbit , man kommer som mest upp i ca. 3Mbit.

Läs mer här:
http://www.ifun.se/vilken-3g-hastighet-far-du/

De mätresultaten beror nog inte på iPhonen. Den stöder HDSPA vilket i Sverige brukar kallas Turbo 3G. Såvitt jag förstår (men jag kan självklart ha fel!) så är det näten som sen avgör om max är 3,6 eller 7,2 med HDSPA, inte telefonen.

Hursomhelst når i verkligheten typ ingen upp i de hastigheterna, oavsett om man använder telefon eller 3G-modem. Det har sagts många gånger och jag läste så sent som igår en artikel där det åter konstaterades. Jag hittar den inte just nu, ska kolla på jobbet imorrn. Den innehöll lite intressanta fakta som åtminstone var nya för mig.

Men här finns en lite äldre och kortare artikel om samma sak:
http://www.idg.se/2.1085/1.173657

För er som inte orkar klicka så säger den bl.a. att snitthastigheten i verkligheten är 1,6 MBit/s och att 80% ligger under 2,5 MBit/s.

Telefonbolagen blåser oss igen - eller kanske snarare, som vanligt...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 14:24
Ursprungligen av slirak:

De mätresultaten beror nog inte på iPhonen. Den stöder HDSPA vilket i Sverige brukar kallas Turbo 3G. Såvitt jag förstår (men jag kan självklart ha fel!) så är det näten som sen avgör om max är 3,6 eller 7,2 med HDSPA, inte telefonen.

Hursomhelst når i verkligheten typ ingen upp i de hastigheterna, oavsett om man använder telefon eller 3G-modem. Det har sagts många gånger och jag läste så sent som igår en artikel där det åter konstaterades. Jag hittar den inte just nu, ska kolla på jobbet imorrn. Den innehöll lite intressanta fakta som åtminstone var nya för mig.

Men här finns en lite äldre och kortare artikel om samma sak:
http://www.idg.se/2.1085/1.173657

För er som inte orkar klicka så säger den bl.a. att snitthastigheten i verkligheten är 1,6 MBit/s och att 80% ligger under 2,5 MBit/s.

Telefonbolagen blåser oss igen - eller kanske snarare, som vanligt...

Ja, så har jag också fattat det. Det är basstationen som avgör om det blir 7,2mbit/s eller 3,6mibt/s (eller lägre) och inte någon begränsning i telefonen. Skillnaden är ju bara hur många kodningar som görs.

  • Medlem
  • Tanum
  • 2009-01-12 11:21
Ursprungligen av zappee:

Ja, så har jag också fattat det. Det är basstationen som avgör om det blir 7,2mbit/s eller 3,6mibt/s (eller lägre) och inte någon begränsning i telefonen. Skillnaden är ju bara hur många kodningar som görs.

Wikipediasidan om iPhone skriverThe iPhone 3G also supports third-generation UMTS and HSDPA 3.6, but not HSDPA 7.2 or HSUPA networks.

och anger http://www.gearlog.com/2008/07/apples_joswiak_iphone_3g_runs.php som källa.

@Jetwash: Turbo-3G är synonymt med HSDPA i Sverige och gäller även 3,6MBit/s. iPhone har således stöd för Turbo-3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-12 19:47
Ursprungligen av verkis:

Wikipediasidan om iPhone skriverThe iPhone 3G also supports third-generation UMTS and HSDPA 3.6, but not HSDPA 7.2 or HSUPA networks.

och anger http://www.gearlog.com/2008/07/apples_joswiak_iphone_3g_runs.php som källa.

@Jetwash: Turbo-3G är synonymt med HSDPA i Sverige och gäller även 3,6MBit/s. iPhone har således stöd för Turbo-3G.

Ja och i källan står det också "HSDPA 3.6 is the fastest that AT&T's HSDPA network can go right now, although some countries have an even faster HSDPA 7.2 up and running."

  • Medlem
  • Tanum
  • 2009-01-09 10:12
Ursprungligen av slirak:

Samma här, ingen Turbo-3G med Telenor, dock i STHLM. Trodde först det var täckningen, men jag har testat på flera ställen som enligt täckningskartan ska ha Turbo-3G.

Jag pratade med Telenor idag och det visade sig att jag körde med fel APN. Jag använde mig av services.telenor.se, men när jag bytte till internet.telenor.se så sprang mätaren i Bredbandskollen iväg till 1,5Mbit/s nedströms och 380Kbit/s uppströms

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-07 09:44

Har inte provat ännu, det finns inget turbo-nät just där jag bor men jag ska åka närmre storstaden idag så då kan jag prova

Bevaka tråden