Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM minnes problem med imac 20"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, jag lånar det här kontot för jag känner inte för att varken betala 30 kr eller vänta en vecka för att registrera mig. Nu är det så här att jag har fått 2 stycken 2GB ram minnen från PNY till min Intel iMac, det är som sagt en 20". Tidigare hade jag ett 1GB kort som medföljde datorn och ett 512 mb kort som hade suttit i en macbook. Jag tog ut nämnda minneskort och bytte ut dom mot de nya, jag har följt stegen och tryckt in dom ordentligt vilket verkar vara mångas problem. När jag startade datorn möttes jag av ett stort problem, det kom inget sådant där boot-ljud som det alltid gör när man startar en mac, och skärmen förblev svart.

Jag prövade att ta ut ett av korten och byta ut det med 1GB kortet, då funkade datorn och det stod i System Profiler (som den heter på engelska) att både 2GB kortet och 1GB kortet fungerade. Samma blev det när jag använde 512 mb kortet från en macbook och ett av 2GB korten.
Jag har prövat att enbart använda ett 2GB kort och prövat att sätta det i båda den vänstra och sedan den högra porten (rätt ord?). Jag upprepade samma process med det andra 2GB kortet utan resultat.

Vad kan detta bero på? De på PC City sa att det skulle fungera. Lite mer specifikt så är de korten jag köpt PNY DDR2 800MHz PC2-6400
sedan står det 200 pins och SODIMM memory vad nu det innebär.

Tacksam för svar,
Markus

Tänkte bara tala om att problemet är löst. Det är en 2007 iMac som vill ha 5300 minnen, inte 6400 minnen som de nya 2008 iMacarna vilket jag inte var medveten om.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-06 14:54

Teoretiskt ska snabbare minnen klocka ner sig och arbeta långsammare i 667 MHz istället för 800. Du kan däremot inte göra tvärtom. Därför borde det fungera med 800 MHz minnena i din iMac men Macar gillar inte alla märken så det kanske berodde på det.

Ursprungligen av Homy:

Teoretiskt ska snabbare minnen klocka ner sig och arbeta långsammare i 667 MHz istället för 800. Du kan däremot inte göra tvärtom. Därför borde det fungera med 800 MHz minnena i din iMac men Macar gillar inte alla märken så det kanske berodde på det.

Ja, det kan ha berott på minnena, det är PNY, inte de allra bästa för RAM såg vi när vi letade efter felet.

1
Bevaka tråden