Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wordpress, lägga in post i en Template Page?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-12-29 20:19

Tjenare!

Försöker göra en Template Page i wordpress och få in poster från kategorin "Nyheter", att hämta och visa dom är inga problem men den verkar inte få in vissa funktioner, bland annat fungerar inte funktionen.

Jag tog bara indexfilen och la till detta längst upp:

<?php
/*
Template Name: Nyheter
*/
?>

Innan loopen har jag lagt in en query post:

<?php query_posts('category_name=Nyheter'); ?>

Sen den gamla vanliga (ostylade än sålänge:

<?php if (have_posts()) : ?>

<?php while (have_posts()) : the_post(); ?>

<div class="post" id="post-<?php the_ID(); ?>">
<h2><a href="<?php the_permalink() ?>" rel="bookmark" title="Permanent Link to <?php the_title_attribute(); ?>">
<?php the_title(); ?></a></h2>
<p><?php the_time('F jS, Y') ?> <?php the_author() ?></p>

<?php the_content('Läs mer...'); ?>

</div>

<?php endwhile; ?>


<?php endif; ?>

Har exakt samma kod, exakt samma på index filen och där fungerar den perfekt.
Men här på min nyhetssida fungerar inte "more" taggen

Går det inte att ha query posts på Template Pages?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-12-30 17:25

Jag gissar att du vill visa det som ligger innan <!--more--> i varje post? I så fall ska du använda the_excerpt() istället för the_content(). I och med att du visar en sida (page) så är det samma som om du hade en single.php som visades. Alltså kommer hela artikeln att visas. Använder du istället the_excerpt() så tvingar det WP att enbart visa det innan <!--more-->, alternativt skapa en egen sammanfattning genom att ta de första 55 orden från artikeln.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-12-30 22:38

Tack så mycket, fungerade hyffsat bra men det finns några mindre problem med detta.

1, måste ändra i functions filen för att ändra [...] till permalink och "Läs mer..."

2. Den bryter av vid 55 ord precis som du sa, denna längden går att ändra men den skiter ju ändå fullständigt i funktionen och kör sitt egna race, dessutom kortar den av dom artiklarna som inte använder någon funktion :S

Jag fattar inte varför dom har gjort så att funktionen ignoreras på pages, det hade ju varit jätteanvändbart, eller nått sätt som man kunde välja mellan dom 2 olika stilarna.

Går ju också att lösa det genom att göra en egen php fil i root, där fungerar ju precis allt som det skall, men jao, vore ju roligt att använda en template page så man kunde använda den inbyggda aktiva sidofunktionen när man kör en wp_list_pages.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-12-31 14:59

Har du dubbla loopar i dokumentet?

Om du bifogar hela dokumentets kod så blir det lättare att se vad du försöker åstadkomma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-27 12:11

Undrar lite desamma.. hittade du någon funktion för detta x-per?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-27 16:15

Löste problemet

Dock har jag en annan fråga just ang template pages.

http://www.7thingsfab.com/celebrity-gossip/, klicka på översta posten och på
på continue reading så vill jag att det är samma bild till vänster
fast man klickat sig vidare..

dvs jag vill ha bilden från http://www.7thingsfab.com/celebrity-gossip/http://www.7thingsfab.com/celebrity-gossip/7-must-know-celebrity-gossip/#more-257 då den ligger i samma kategori.

Någon som vet hur man skulle kunna göra?

Helt omöjligt att hitta duktigt folk som kan WP.

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-01-28 09:37
Ursprungligen av 20hz:

dvs jag vill ha bilden från http://www.7thingsfab.com/celebrity-gossip/http://www.7thingsfab.com/celebrity-gossip/7-must-know-celebrity-gossip/#more-257 då den ligger i samma kategori.

Någon som vet hur man skulle kunna göra?

Helt omöjligt att hitta duktigt folk som kan WP.

För mig, när jag tittar på de länkade sidorna, så är det samma bild på båda. Vet inte om du har löst det redan? Om inte så skicka ett PM så kan vi kanske göra ett arrangemang. Är det något jag tycker mig behärska inom webb, så är det Wordpress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 11:56
Ursprungligen av Kalle W:

För mig, när jag tittar på de länkade sidorna, så är det samma bild på båda. Vet inte om du har löst det redan? Om inte så skicka ett PM så kan vi kanske göra ett arrangemang. Är det något jag tycker mig behärska inom webb, så är det Wordpress.

Fixade detta som du själv såg, dock med en fullösning. Hur skulle du själv gjort?

Dock en sak som är sjukt skumt: is_category('Beauty & Health') fungerar inte ... men med in_category('4') fungerar det.

Sedan har jag upptäckt en bugg i All in One SEO Pack som du ser på titlen på sidorna. Kör du själv med detta i 2.7an?

Har du msn eller icq föresten? Intresserad av jobb? PMa isf.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-01-29 09:37
Ursprungligen av 20hz:

Hur skulle du själv gjort?

Förmodligen skulle jag gjort en funktion som hämtar den senaste bilden uppladdad till en speciell artikelgrupp (den som artikeln som visas tillhör) och skrivit ut sökvägen till den. Men det beror lite på hur era rutiner ser ut och vad du vill åstadkomma. Men typ.

Citat:

Dock en sak som är sjukt skumt: is_category('Beauty & Health') fungerar inte ... men med in_category('4') fungerar det.

Antagligen för att du har en & i namnet. Prova att använda den tvättade rubriken på artikelgruppen (slug) istället.

Citat:

Sedan har jag upptäckt en bugg i All in One SEO Pack som du ser på titlen på sidorna. Kör du själv med detta i 2.7an?

Har du msn eller icq föresten? Intresserad av jobb? PMa isf.

Jag kör inte AiO SEO själv, utan sköter SEO på egen hand istället. Det du är ute efter är att få <title> att se ut så här:

<title><?php wp_title('|',true,'right'); bloginfo('name'); ?></title>

Du har ett PM också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-29 09:47
Ursprungligen av Kalle W:

Förmodligen skulle jag gjort en funktion som hämtar den senaste bilden uppladdad till en speciell artikelgrupp (den som artikeln som visas tillhör) och skrivit ut sökvägen till den. Men det beror lite på hur era rutiner ser ut och vad du vill åstadkomma. Men typ.

Mjo, ung så jag har gjort nu. Eller den känner av vilken catergori som är vald och visar ut dess valda bild.

Ursprungligen av Kalle W:

Antagligen för att du har en & i namnet. Prova att använda den tvättade rubriken på artikelgruppen (slug) istället.

Testade även det och detta fungerde inte heller tyvärr.

Ursprungligen av Kalle W:

Jag kör inte AiO SEO själv, utan sköter SEO på egen hand istället. Det du är ute efter är att få <title> att se ut så här:

<title><?php wp_title('|',true,'right'); bloginfo('name'); ?></title>

Du har ett PM också.

Fortfarande samma fel, men verkar vara en bugg som många fått i och med 2.7an och senaste versionen av AiO SEO. Jag väntar på PM

1
Bevaka tråden