Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressbook crashade vid iPhonesync - alla kontakter förlorade...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-17 17:11

Ja - som ni ser i överskriften så har alla kontakter försvunnit vid ett misslyckat syncningsförsök. Och nej - jag hade inte gjort backup. Klantigt.

men

när jag bläddrar runt i User/Bibliotek/ApplicationSupport/AdressBook finner jag en del filer som ger mig positiva vibbar:

AddressBook.data, AddressBook.data.previous

Dessa filer verkar inte innehålla någon adressdata, men när jag öppnar filen "ABPerson.skIndexInverted" i text edit så dyker all data upp - alla nummer och namn i en ordning som nog bara AdressBook-applikationen begriper:-)

Frågan är alltså om jag på något vis kan få Adressbok att tolka denna data?

Någon som har koll?

mvh

August (lätt stressad över tappade kontakter...)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-19 11:55

Hm, har googlat runt in absudrum och det verkar inte vara någon som har en lösning på detta problem. Dock finns det flera som har råkat ut för samma sak. Jag har bitit i det sura äpplet och sökt alla nummer som låg huller om buller i "ABPerson.skIndexInverted" på hitta.se. Många timmars arbete...

För er som inte har backat upp adressboken, gör det fortast möjligt!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-19 12:15

TimeMachine finns utav en anledning! Backup är alltid viktigt, oavsett om man använder en Mac eller en PC. Hoppas du lär dig utav dina misstag.

God Jul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-19 12:34

Testa följande:
1) Tag backup på både AddressBook.data och AddressBook.data.previous
2) Kopiera AdressBook.data.previus till AddressBook.data
3) Starta Adressboken.

När jag köpte min första Mac så fick jag med MacOS för dummies, i kapitlet som handlade om backup stod det följande:
"När det gäller backup finns två kategorier av människor, de som tar backup och de som kommer att förlora information. Men till skillnad från många andra tillfällen har man här chansen att själv välja vilken kategori man vill tillhöra." (sic)

TimeMachine är bra om du har någon extra drive, annars rekommenderar jag Online Backup, Data Backup & Remote Backup Solutions from Mozy.com – Welcome (2Gb är gratis och räcker långt om man inte ska backa mediearkivet.)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-19 17:28

Det är lustigt - när jag försökte backa upp genom att hämta in alla kontakter från en gammal telefon crashar iSync och jag tappar alla kontakter här också. Några få random nummer blev kvar, men resten rök. Det var den backuppen...

Time Machine - here we go

1
Bevaka tråden