Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det inte att bifoga Numbers & Keynote filer i mail?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt att skicka mejl och bifoga numbers och keynote filer men av någon anledning så går det inte. Har prövat med både hotmail och gmail men det funkar helt enkelt inte.
Någon som har lösning en på problemet?

Provat att välja "Komprimera" på filen genom att högerklicka på den först.
Då packas den med ZIP, som torde vara "lättuppackat" i andra änden.

Då behöver du inte fundera över att Mail eller ngn mailserver på vägen lyckas trasa sönder din fil.

Vidare har en del mailsystem svårt förstå långa filman med svenska tecken i.

"Summering av ålands övriga ändelser under hela ämrans halva 2008" är INTE ett bra namn.

Aland2008. är ett bra namn....

Ursprungligen av Goflorp:

Provat att välja "Komprimera" på filen genom att högerklicka på den först.
Då packas den med ZIP, som torde vara "lättuppackat" i andra änden.

Då behöver du inte fundera över att Mail eller ngn mailserver på vägen lyckas trasa sönder din fil.

Vidare har en del mailsystem svårt förstå långa filman med svenska tecken i.

"Summering av ålands övriga ändelser under hela ämrans halva 2008" är INTE ett bra namn.

Aland2008. är ett bra namn....

Tackar för tipset, nu funkar det utmärkt!

Jesper Ohlsson:
Ja, jag var kanske lite oklar i min formulering när jag ställde frågan. Hursomhelst så hände helt enkelt ingenting när jag försökte bifoga filerna när jag skickade via hotmail eller gmail. Filen bifogades helt enkelt inte. Men när jag gör en zip-fil så funkar allt som det ska.

Ursprungligen av Erik Andersson:

Tackar för tipset, nu funkar det utmärkt!

Jesper Ohlsson:
Ja, jag var kanske lite oklar i min formulering när jag ställde frågan. Hursomhelst så hände helt enkelt ingenting när jag försökte bifoga filerna när jag skickade via hotmail eller gmail. Filen bifogades helt enkelt inte. Men när jag gör en zip-fil så funkar allt som det ska.

Det beror på att Keynote- och Pages-filerna inte är några riktiga filer utan bara förtäckta mappar. Det kan du visa genom att högerklicka på filen och välja "Visa paketets innehåll". Då "öppnar du mappen". Mailprogram brukar inte förstå hur man skickar med en mapp. Om man zippar mappen går det däremot bra.

Ursprungligen av Erik Andersson:

Jag har försökt att skicka mejl och bifoga numbers och keynote filer men av någon anledning så går det inte.

Beskriv gärna lite närmare vad det är som inte går.
Det är lite svårt att komma med en lösning när vi inte ens vet vad problemet egentligen är.

Får du något felmeddelande vid skickandet?
eller
Får du något felmeddelande när du försöker bifoga filen före skickandet?
eller
Skickas mejlet iväg men kommer aldrig fram till mottagaren?
eller
Skickas mejlet iväg, men bilagan kommer inte med?
eller
Skickas mejlet iväg, men bilagan blir korrupt så att mottagaren inte kan öppna den?
eller
osv...

Ursprungligen av Erik Andersson:

Har prövat med både hotmail och gmail men det funkar helt enkelt inte.

Menar du att du har provat att skicka från både Hotmail och Gmail?
Eller menar du att du har provat att skicka till både Hotmail och Gmail?

Och något annat som kan vara intressant att veta:
Hur stora är filerna som du försöker bifoga?

Bra gabriel!

Där fick vi förklaringen till VARFÖR det funkar. Kanon.

God Jul

1
Bevaka tråden