Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WebObjects

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-31 20:23

Någon här som sysslar med webobjects?
Jag skulle behöva lite hjälp....

Vill inte bygga eländet med ASP

/Johan

Nu säger jag inte att jag kan bygga saker i WebObjects men jag siktar ditåt.

Vad är det du ska bygga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 09:05

Jag hade tänkt bygga en weblösning mot en databas (no shit )
och funderade på om webobjects skulle kunna vara något
alternativ till ren java eller ASP/COM lösning.

Det räcker inte med PHP, ASP utan jag kommer att behöva
köra lite affärslogik mellan DB och frontend (webben)

Så jag laddade ned WebObjects från apple med demonyckel,
men måste erkänna att jag inte greppade tutorialsen så bra

Ska jag hugga hjälp utifrån så kommer det att bli ASP/COM
eftersom det är det som "alla" kan.

/Johan

Du kanske inte hittar WebObjects proffsen här men jag är säker på att du kan hitta den hjälp du behöver på andra ställen.
WebObjects används så det borde finnas både forum och maillistor för det.

Men steg ett är att lära sig Java.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 10:57

Mmmm, min tanke var att få tag i någon svensktalande
att prata WebObjects med, samt kanske utbyta några tankar.

Java har jag programmerat till och från sedan 98
så språkbiten är lungt (har proggat till och från sedan mitten
av -80 talen) utan det är med hur frameworken fungerar
samt hur det är tänkt att arbeta i miljön.

/Johan

De (enda) som kan WebObjects i Sverige är:

http://oops.se/

Vad menar du med affärslogik, och vilken affärslogik kan inte PHP köra men ASP kan?

Nyfiken...

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 02:11

jbong,

klart att du inte ska köra php eller asp.

har man möjlighet att rigga någon intressantare applikationsserver så tycker jag man ska göra det.

om jag ska svara Taz så är det många gånger mer kreativt och roligt att jobba med en flexibel app-server setup jämfört med ett scriptspråk som man måste ta till ett och annat knep för att få en någotsånär organiserad applikation.

måste än en gång tipsa om WebWare for Python. En mycket tight app-server som är inspirerad av bl.a. WebObjects.

Lätt att installera, framförallt på X då python kommer förinstallerat. Sen riggar man en liten modul i apache som skickar vidare intressanta requests till webware. Bra praxis är ju att rigga en "media" katalog som apache får serva utan att passera gå.

Argument 2, eller argumentet för att köra python är att det finns mycket bra resurser att tillgå. (Försöker man googla till sig något vettigt inom asp eller php får man ju räkna med att 99.5% är ren dy**a...) Kolla bara alla färdiga gratis produkter på zope.org.

spana: webware.sf.net

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 22:25

Taz, asp och php är bra för gränssnittsprogrammering
men jag behöver kunna skilja ut de funktioner som behandlar
informationen som jag har i databasen. Dels för prestanda
men även för portabilitet.

För det behöver jag javaservlets (WO är java med) eller DCOM objekt, speciellt då jag vill ha en två eller trelagerslönsing
för att få upp prestandan, det blir en del välta siffror...

Då jag inte kan Python alls så får det bli något av de ovanstående....

Nåja, jag börjar att brottas med WO innan jag ger upp för M$

/J

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 00:19

kan du java så kommer du inse hur besvärligt det egentligen är då du börjar med python!
är man van vid java så tar det max max en vecka att komma in i python svängen.

du har ju alla docs inline!

terminal> python
Python 2.2.1 (#1, 12/12/02, 12:33:04)

>>> import string

>>> dir(string)
['ascii_letters', 'ascii_lowercase', 'ascii_uppercase', 'atof', 'atof_error', 'atoi', 'atoi_error', 'atol', 'atol_error', 'capitalize', 'capwords', 'center', 'count', 'digits', 'expandtabs', 'find', 'hexdigits', 'index', 'index_error', 'join', 'joinfields', 'letters', 'ljust', 'lower', 'lowercase', 'lstrip', 'maketrans', 'octdigits', 'printable', 'punctuation', 'replace', 'rfind', 'rindex', 'rjust', 'rstrip', 'split', 'splitfields', 'strip', 'swapcase', 'translate', 'upper', 'uppercase', 'whitespace', 'zfill']

>>> string.capwords.__doc__
'capwords(s, [sep]) -> string\n\n Split the argument into words using split, capitalize each\n word using capitalize, and join the capitalized words using\n join. Note that this replaces runs of whitespace characters by\n a single space.\n\n '

>>> test = 'this looks kool'

>>> string.capwords(test)
'This Looks Kool'

>>> string.capwords(test, 'o')
'This looKs kooL'

typiskt praktiskt!

Förstår fortfarande inte helt och hållet. Ett sätt att bygga är ju att göra Stored Procedures (skrivna i språket T-SQL) som lagras i databasen (om den är MS SQL Server alltså) och sedan använder man en middleware för att göra det andra som inte kräver så mycket tungt räknetugg och som i sin tur skickar SQL-kommandon till databsen för att exekvera vissa Stored Procedures när det är dags. Så middleware (PHP, Lasso, ASP, Cold Fusion eller något annat) för att låta användaren styra det hela och visa resultatet och Stored Procedures för tunga räknetuggandet som exekveras av middlewaren.

Tyckte det lät på dig som om du redan kunde SQL och då borde inte T-SQL vara så väldigt långt bort, närmare än ett helt nytt språk som Webobjects i alla fall.

Jag vet inte vad prestandaskillnaderna är mellan ASP, COM-objekt (som jag inte helt förstått vad det är, gissar jag rätt om jag tror det är kompilerad programkod som pratar SQL?) och Stored Procedures men inbillar mig att den inte bör vara så väldigt stor.

Men det lever kanske inte upp till kraven på portabilitet men vi har byggt en lösning på det här viset. Det var dock inte roligt...

För övrigt låter det hela som att behöva välja mellan pest och kolera...

/Ola

Om servlets räcker till för din affärslogik kan du ju köra Tomcat i kombination med Apache och JSP för presentationen.

Om det inte räcker får du nog ta steget upp till en J2EE arkitektur och köra någon av de applikationsservrarna som finns. Varav WO är väl en, en annan är JBoss som är skriven i Java och därmed och kan köra på OSX. Tror att det är saker på G från andra J2EE app server leverantörer för OSX också... Många andra finns ju för Linux så har du ändå ett upplägg med flera maskiner kan du köra appservern under linux men fortfarande utveckla där du känner dig hemma.

Du nämner att du har problem med ramverket i WO, är det J2EE du menar så löser ju inte ovanstående ditt problem men å andra sidan finns det hur mycket info som helst på java.sun.com. Är det WO som server du har problem med lär det inte bli lättare med någon annan heller.

/F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
De (enda) som kan WebObjects i Sverige är:

http://oops.se/

BAH!

Det finns fler som kan WO i Sverige.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
[B]Förstår fortfarande inte helt och hållet. Ett sätt att bygga är ju att göra Stored Procedures (skrivna i språket T-SQL) som lagras i databasen

För att man VILL skilja på Data, Logik och Presentation! Sen händer det ändå att man använder sig av SP om man har prestanda problem men det är en kompromiss som måste avvägas noga.

Orkar inte dra en lång utläggning nu om varför (är förkyld idag, snömos i hela huvet), men sök lite på nätet så borde du hitta info

/F

1
Bevaka tråden