Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från dator till TV?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
för att dela upplevelsen med min sambo samt få lite mer gjort på jobbet så skulle jag vilja lägga över några filmer till DVD-spelare.

Filmerna är i Xvid (men slutar på .avi, är det rätt?)

Har Toast 9 och har testat nedanstående men hittills ej lyckats.

DVD=Bra bild, inget ljud
Video-CD=Dålig bild, inget ljud
Divx=fel på filen (funkar på dator men ej på DVD-spelare trots att den ska kunna läsa Divx.

Jag behöver inte ha superkvalitet men lite ljud vore bra.

Kan någon ge mig ett bra tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 11:16

Toast borde säkert klara skivan (haha) men det kunde kanske vara värt att testa ett alternativ: Burn
Burn kan konvertera mellan diverse format med hjälp av medföljande konverteringsverktyget ffmpeg.

Att DivX inte funkar kan bero på att det finns en hög versioner av DivX och alla stöds inte av alla fristående spelare. Möjligen kunde det vara värt att undersöka om det går att uppdatera firmware i din DVDspelare, vilket skulle kunna hjälpa.

avi är bara en s.k. container - ett skal som samlar t.ex mp3-ljud och xvid video till en fungerande enhet.

För att bränna en DVD från en Xvid väljer man 'Video'-fliken och väljer alternativet 'DVD'. Sedan är det bara att dra Xvid-filen och släppa den i fönstret och klicka på 'Burn'. Programmet kommer då ev. att fråga var den skall mellanlagra de konverterade filerna, och börjar sedan konvertera till .VOB-filer i ett VIDEO_TS bibliotek. Detta bränns sedan till DVD-skivan med rätt filsystem så att den kan läsas av en vanlig DVD-spelare.

Lycka till!

mvh
/genell

Tack!

Jag testar pronto.

//J

Tack!

Det funkar! Nu kan jag börja jobba igen...:D

//J

Synkproblem

Hej igen,
det funkar klockrent, men ibland så blir mpg-filens ljud och bild i osynk.

Alltså avi helt ok men mpg fel. Någon som känner igen? Någon som har någon fix?

Tack på förhand,
Jörgen

1
Bevaka tråden