Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med bildskärmsval: samsung

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kompisen ringde till mig.

"Funderar på att beställa en bildskärm; Samsung 2493HM USB.
Ä DEN BRA?"

Inte en aning sa jag.. skall kolla.

Vad säger någon här på forumet?

Finns det bättre skärm för pengarna ?

Han skall redigera lite foto på hobbynivå, annars mest vanligt datorbruk (excel/ordbehandling etc)

Missade priset men enligt prisjakt ligger den på 3600-4000 :-

  • Medlem
  • 2008-12-06 16:59

Tja, egentligen tycker jag inte att man skall köpa TN-paneler över huvudtaget, men jag tror inte att han kan få en 24"are för det priset med en annan panel...

Vad är nästa steg då ?

Vad är det med TN-paneler som är skit?

  • Medlem
  • 2008-12-06 17:42

S-PVA eller S-IPS.

Skit och skit, de fungerar. Däremot är till exempel S-PVA och S-IPS bättre på att återge färger som de ska, och återger oftast fler. Betraktningsvinkeln är också bra mycket bättre.

om man går upp på den nvån? Vad finns det för grejor, till vilket pris?

Jag menar pratar vi en tusenlapp till kall jag nog kunna prata in honom på att det vore bättre. Pratar vi 5 lök till blir det kanske jobbigare...

  • Medlem
  • 2008-12-06 19:29

1 000 - 1 5000 extra borde räcka. Det man får är över lag bättre kvalitet, större färgomfång, ofta snurr-och-vrid-möjligheter (exempelvis att använda skärmen i porträttläge, vilket i alla fall jag värdesätter högt).

Å andra sidan förlorar man lite av snabbheten som en TN-panel har, men den behövs oftast inte om man inte spelar häftiga spel dagarna i ända.

Några exempel på skärmar?

  • Medlem
  • 2008-12-06 23:19
  • Medlem
  • 2008-12-06 23:20

Sedan finns det förstås massor med liknande kvalitéer, men dessa vet jag inget mer om än siffrorna.

1
Bevaka tråden