Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen bild på min iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-11-28 23:29

Börja allvarligt betvivla kvaliteten på macprylar, min macmini krashade mystiskt efter två år för någon månad sedan och glad i hågen såg jag det som ett tecken på att jag skulle köpa en iMac och det gjorde jag. Den är tre veckor gammal nu och när min dotter satt med sonens bambootablet och ritade så frös allting. Jag fick hålla inne powerknappen en stund, trycket igång den igen och allting låter bra men det kommer ingen bild. Finns det några knep för att åtminstonde
kunna spara undan lite innan den åker iväg på lagning.

Ursprungligen av mrock:

Finns det några knep för att åtminstonde
kunna spara undan lite innan den åker iväg på lagning.

Det beror ju lite på vad det är som har gått sönder...

Men om hårddisken fungerar, och man har tillgång till en annan Mac, så kan du koppla in din dator till den andra med "Firewire Target Mode", vilket innebär att din dator dyker upp ungefär som om den vore en extern hårddisk på den andra datorn. Då kan du kopiera över det du behöver till den datorn.

How to use FireWire target disk mode

Ett annat sät kan vara att plocka ut hårddisken, och montera den i ett externt hårddiskchassi, och den vägen få över data till en annan dator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror ju lite på vad det är som har gått sönder...

Men om hårddisken fungerar, och man har tillgång till en annan Mac, så kan du koppla in din dator till den andra med "Firewire Target Mode", vilket innebär att din dator dyker upp ungefär som om den vore en extern hårddisk på den andra datorn. Då kan du kopiera över det du behöver till den datorn.

How to use FireWire target disk mode

Ett annat sät kan vara att plocka ut hårddisken, och montera den i ett externt hårddiskchassi, och den vägen få över data till en annan dator.

Ytterligare ett tips - är att köra Time Machine i fortsättningen. Fungerar ypperligt, och har "räddat" mig en gång.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett annat sät kan vara att plocka ut hårddisken, och montera den i ett externt hårddiskchassi, och den vägen få över data till en annan dator.

Lite meckigt i överkant om man har en iMac....

Tråkigt med Bamboo-padden, aldrig hört att de skullevara speciellt griniga.

Har för mig att man skall ha installerat drivrutiner etc INNAN man stoppar i den i datorn bara. Philips Webkameror har samma "problem"...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-05 12:21
Ursprungligen av mrock:

Börja allvarligt betvivla kvaliteten på macprylar, min macmini krashade mystiskt efter två år för någon månad sedan och glad i hågen såg jag det som ett tecken på att jag skulle köpa en iMac och det gjorde jag. Den är tre veckor gammal nu och när min dotter satt med sonens bambootablet och ritade så frös allting. Jag fick hålla inne powerknappen en stund, trycket igång den igen och allting låter bra men det kommer ingen bild. Finns det några knep för att åtminstonde
kunna spara undan lite innan den åker iväg på lagning.

Ingen bild säger du.. Helt svart? Jag skulle lämna in den. Har haft inne några stycken som inte har haft någon bild, misstänker att det är grafikkorten som spökar men är inte helt säker då vi ofta har bytt ut logiken på dom burkarna också.
När det inte är någon bild överhuvudtaget så är nog inte hårddisken i farozonen. Men man kan ju aldrig vara säker med hårddiskar.

1
Bevaka tråden