Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförande MBP?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-18 00:46

Det här kanske är något många upplever men... Brukar era MBP´s bli strömförande när ni kopplar in laddaren? Ingen annat inkopplat, bara strömmen.

Det är en väldigt svag ström som går igenom hela aluminiumhöljet, ofta går det inte ens att märka att de finns där men efter två år så är det svårt att undvika det. Det känns lite som en.. extra nivå av friktion och man upplever det bara när man lätt stryker med fingrarna mot aluminiumytorna. Det har varit så så länge som jag har ägt den men jag har aldrig redigt funderat så mycket på det.

Datorn är en MBP andra generationen med första Core 2 Duo Extreme 2,3ghz med 2gb ram.

Jag har varit med om det där på flera olika Powerbook och MacBook Pro faktiskt - däremot vet jag inte vad det är som orsakar det.

Ojordat jack i väggen heter problemet.

Ursprungligen av henkebarn:

Ojordat jack i väggen heter problemet.

Har också märkt samma sak. Man känner småstötar/vibrationer
när man drar fingrarna utmed datorns yta.

Men är förbryllad hur detta kan påverka saken då laddaren
inte är gjordad... (när man bara har kontakten på). Kom på att
den längre sladden har gjordad kabel...

Senast redigerat 2008-11-18 08:00
  • Medlem
  • Svalöv
  • 2011-02-26 18:38

Hej!
Min MBP i alu visar samma fenomen. Det är laddaren som gör det. Det är den magnetiska kontakten som leder ström då den kopplas mot elnätet. Då jag trycker in den vita sladden mot hylsan som går in i den magnetiska kontakten försvinner fenomenet. Jag har mätt strömmen med instrument och den är ganska svagt, dock det känns ändå.
Jag anser att det är en konstruktionsfel.

Juan Carlos

  • Medlem
  • 2011-02-26 18:47
Ursprungligen av elrey53:

Jag har mätt strömmen med instrument och den är ganska svagt, dock det känns ändå.
Jag anser att det är en konstruktionsfel.

Du har mätt spänningen ja.

Jag har också varit med om det en del, åtminstone på min MBP, men även på gamla iBook-modeller tror jag.

Man kan känna det på AluBöcker när man drar handen utmed ytan så känns det som om den vibrerar. Vet ej om detta har någon effekt på funktionen...

Har uppmärksammat detta fenomen på min nya MacBook, känns lite småskumt, men inget som stör om jag inte tänker på det.

Fenomenet finns på de flesta ojordade produkter (eller jordade kopplade till ojordat uttag) med metallhölje. Jag har det på såväl min MacBook som min gamla CD-spelare som viss musikutrustning. Ofarligt, men jag har aldrig förstått exakt hur det går till.

Om någon har en länk med intressant läsning i ämnet så posta den.

En gång jobbade jag på en maskin hos en slaktare i Trondheim, Norge, och tyckte att en frys kändes lite underlig när man tog i den (i den blöta lokalen), så jag mätte upp och den hade något krypläckage och gav 400V (visserligen låg ström då den liksom var jordad, men ändå.

Jag tog några extra steg runt den frysen tills jag åkte hem...

Ursprungligen av SkrotNisse:

En gång jobbade jag på en maskin hos en slaktare i Trondheim, Norge, och tyckte att en frys kändes lite underlig när man tog i den (i den blöta lokalen), så jag mätte upp och den hade något krypläckage och gav 400V (visserligen låg ström då den liksom var jordad, men ändå.

Jag tog några extra steg runt den frysen tills jag åkte hem...

OK, det låter läskigt men det har inte med det här fenomenet att göra. Jag tror du skrämmer folk i onödan.

Ursprungligen av torsig1967:

OK, det låter läskigt men det har inte med det här fenomenet att göra. Jag tror du skrämmer folk i onödan.

Lite svårt att få 400V ur ett 230V uttag kanske, men kände ändå att jag ville dela med mej

Ursprungligen av SkrotNisse:

Lite svårt att få 400V ur ett 230V uttag kanske, men kände ändå att jag ville dela med mej

3-fas?

Ursprungligen av torsig1967:

3-fas?

Jo, visst kan du få det men för att få den spänning genom DEJ så betyder det att DU måste hålla i TVÅ faser, inte en fas mot jord...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jo, visst kan du få det men för att få den spänning genom DEJ så betyder det att DU måste hålla i TVÅ faser, inte en fas mot jord...

Men hur tror du det blev 400 volt då?

Ursprungligen av torsig1967:

Men hur tror du det blev 400 volt då?

Mellan 2 st 230V faser får du ca. 400V. Förut när vi hade 220V här i Sverige var det 380V i trefas.

Det hänger ihop med spänningen mellan faserna, försöker jag förklara det här får jag på fingrarna av Jesper...

Förklarande fenomen

Fall 1, den svaga förnimmelsen:
> Det känns lite som en.. extra nivå av friktion och
> man upplever det bara när man lätt stryker med
> fingrarna mot aluminiumytorna.

När en elledare är kopplad till nätet får man en svag kapacitiv koppling mellan de spänningsförande ledarna och omgivningen, i det här fallet metallhöljet. När man då lägger fingret mot metallhöljet så blir hela kroppen en del av den kondensatorn. Det här upplevs som mikrovibrationer när man för fingret/handen längs metallytan. Fenomenet påverkar metallkroppen även om strömslingan inte är sluten, dvs strömbrytare avslagen, om ledarna har bra kapacitiv koppling till varandra och omgivningen både före och efter strömbrytaren. Något mer än mikrovibrationer lär man inte känna av, av detta fenomen.

Fall 2, den kraftiga förnimmelsen:
> tyckte att en frys kändes lite underlig när man
> tog i den (i den blöta lokalen), så jag mätte upp
> och den hade något krypläckage och gav 400V

Utrustning som ansluts direkt till jordad 230V/400V är försedd med avstörningskondensatorer som leder ned högfrekventa störningar till jord. Avstörningskondensatorerna är dimensionerade så att farliga strömmar inte skall kunna flyta ut till utrustningens metallhölje. Kondensatorerna har en speciell uppbyggnad för att tåla allsköns misshandel utan att bli farliga och brukar benämnas X- och Y-kondensatorer beroende på om de kopplas mellan fas-nolla eller mot chassi-jord. Också här kan man känna fenomenet med mikrovibrationer och man kan t.om få en "stickande" förnimmelse om utrustningen inte jordats på rätt sätt, det gäller framför allt om man samtidigt tar i den felanslutna utrustningen och en korrekt jordad utrustning.

Norge, apropå 400V, har ett lite annat elsystem och det är därför fullt möjligt att krypspänningen ligger på 400V. Av den orsaken måste svensk elutrustning kopplas om för att kunna användas i norskt elnät. Av den anedningen är t.ex. vitvaror och elartiklar i postorderkataloger (Jula, Clas Ohlsson) ofta märkta "ej för Norge".

Senast redigerat 2008-11-20 21:52
Ursprungligen av dxaren:

Förklarande fenomen...

Trevligt inlägg !!!

dxaren, tack för en ambitiös förklaring, men...

För mig återstår den stora gåtan:

Ursprungligen av dxaren:

När en elledare är kopplad till nätet får man en svag kapacitiv koppling mellan de spänningsförande ledarna och omgivningen

Hur uppstår detta fenomen? Om man ritar ett kopplingsschema med alla vitala delar inblandade (människa, hölje, trafo, likriktare, jord, spänninsnät) hur ser det egentligen ut?

Jag har i åratal försökt få en komplett förklaring, men antingen är det så självklart för dem som kan det att de inte kan förklara (som att förklara hur man gör när man går) eller så tror folk att de förstår men inser när de skall förklara att de inte förstår.

dxaren, tror du att du kan göra ett försök?

> dxaren, tror du att du kan göra ett försök?

Jag gör ett försök att reda ut det, men tar det som ett PM direkt till dig eftersom allmänintresset nog inte är så där särdeles stort!

För er övriga kan jag notera att det bara är växelspänningen, alltså innan likriktaren, som är det intressanta. Detsamma gäller transformatorn, det är den höga spänningen, före transformator, är den som är drivande.

Q = CV

Alltså, desto högre spänning desto högre laddning

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 23:10

Ok, det var värre än jag trodde... Jag trodde det var håret på undersidan av underarmarna som fastnade mellan kanterna på hörnen av datorn så det kändes som att det "stack till" lite extra då och då.
Testade den tesen precis och jag hade helt fel. Istället fick jag en stöt som bara går att likna vid det man får från ett häststängsel! (Tro mig, uppvuxen på bondgård, jobbat på ridskolor).
Jag drog ur strömkabeln och testade igen, samma sak, lika starkt. Vid det laget hade jag även en ljudkabel till stereon inkopplad. När jag kopplade ur den så försvann spänningen...
Min garanti har gått ut sedan ett år men... Jag ska väl inte behöva sitta efter två år och oroa mig för att jag närsomhelst kanske kommer åt någon metalldel med... en vital del :S

Nuddar jag metallytan med ett ärr på huden eller nya sår på händerna så smäller det nästan till.

Borde inte det här gå på någon mer omfattande garanti? Är det inte lagstadgat om tre år för produktionsfel?

Ursprungligen av Zaphod:

Jag ska väl inte behöva sitta efter två år och oroa mig för att jag närsomhelst kanske kommer åt någon metalldel med... en vital del

Visserligen gillar jag Mac mer än de flesta, men inte så mycket...

Ursprungligen av Zaphod:

Borde inte det här gå på någon mer omfattande garanti? Är det inte lagstadgat om tre år för produktionsfel?

Ta kontakt med Apple och förklara, inget att förlora!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 03:46

Mmm, det är gjort. Publicerar allt här när jag får svar. Det blev ett lite smörigt mail men jag gör allt för att få det här fixat. Det blir bara värre och värre känns det som nu, vågar knappt lägga ner handlederna på den :S

Ursprungligen av Zaphod:

Mmm, det är gjort. Publicerar allt här när jag får svar. Det blev ett lite smörigt mail men jag gör allt för att få det här fixat. Det blir bara värre och värre känns det som nu, vågar knappt lägga ner handlederna på den :S

Ödmjukhet kommer man långt med.

Men om felet försvinner när du drar ur ljudkabeln till stereon så verkar det ju snarare som att det är stereon som levererar en spänning till höljet på din Mac. Har du kollat stereon utan dator inkopplad.

Var försiktig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 20:09

felet försvinner även när jag drar ur strömkabeln om det är den sista kabeln inkopplad... Så båda sladdarna aktiverar min lilla knäburna dödsmaskin Ingen vågar sno min dator! MWUAHAHA! ;D

Zaphod: Passande nic du har för detta "problem"

Jag har för övrigt samma problem och är mer orolig för att min MBP ska ta skada av detta och undrar om någon vet ett bra sätt att avhjälpa det hela? Jag har tex en extern USB disk som slutar funka direkt om jag har sladden till stereon inkopplad samtidigt som jag kopplar in den och måste sen repareras med DiskWarrior =

Disken kan jag klara mig utan men MBPn är det värre med och den har också börjat strula och att leva utan musiken är ju också otänkbart...

Finns någon adapter el dyl som kan kopplas in mellan dator och stereo för att lösa detta?

Bevaka tråden