Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra filer mellan gamla Macar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 23:39

Jag har just nu en 7100 och en 7600 uppställda brevid varandra här hemma. På den ena finns ett gäng filer som måste över till 7600, för att därifrån slutligen hamna på en något mer modern dator som kan bränna ner filerna till en CD.

7100 har ju någon äldre typ av Ethernetkontakt, så den går inte att slänga in på nätverket rakt av. Om jag kopplar in min gamla Jazdrive vägrar den starta alls.

Finns det någon annan möjlighet att överföra filer, tex med hjälp av en vanlig modemkabel kopplad mellan de bägge maskinerna?

Du behöver ett par tranceiver-adaptrar, för att få in maskinerna på nätverket. Jag har några sådana liggande som jag aldrig använder, så om du skickar din adress till mig, så sänder jag över dem till dig i en liten brun påse:-).
[email protected]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 01:13

Visst ja, det var sådana man skulle ha!

Tack för erbjudandet! Jag har nu trots allt lyckats få över mappen med mail från 7100 till 7600 (Jazdriven startade till slut) men nu har jag stött på ett nytt, men kanske inte lika knepigt problem.

Jag får inte fildelningen att fungera mellan min Cube som tillfälligt kör 9.1 och 7600ans 8.6.

På Cuben får jag bara det märkliga meddelandet att "Fildelning kunde ej startas" och startar jag det på 7600 hittar inte Cuben datorn på nätverket.

7600 är uppe på nätet, så där funkar det, men jag börjar misstänka att min Dlink 614+ router inte vill vidarebefodra AppleTalk - kan det vara så illa?

Nu är planen att försöka packa ihop mailmappen på 7600 och sedan ftp:a den till Cuben...att det skulle vara så knepigt!

  • Medlem
  • 2003-03-27 13:20

Der borde inte vara så knepigt alls, egentligen (även om jag erkänner att jag nyss backuppade föräldrarnas pc mha pappas digitalkamera och brände cd med kuben)...

Hade du bara haft en tranciever så hade det ju bara varit att kicka igång fildelning på gammdatorn och sedan ansluta med kuben - klart! Så gör jag dagligen med min kub och min colorclassic.

går det inte att köra från 7100 till 7600 med en vanlig skrivarkabel och apple talk?

F

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 12:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
går det inte att köra från 7100 till 7600 med en vanlig skrivarkabel och apple talk?

F

Jo, det borde ju ha gått tycker man. Jag försökte, men fick aldrig någon kontakt. Det var säkert något tillägg som saknades någonstans.

Jag gav upp försöket att överföra det med Jaz-skivor, eftersom 5 skivor helt enkelt gav upp under tiden som jag försökte kopiera grejerna. Vet inte vad det var för fel, men jag tror jag kan hälsa ajöss med den info som finns på dem iaf.

Kan vara lite lurigt att få appletalk att lira, det gäller att appletalk är på, fildelning är på, etc.

Om det inte är mängder av filer kanske du kan maila över dom till din egna adress, och hämta hem dom i den riktiga datan?

F

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-04 11:06

Du kan ju plocka ut hårddisken ur 7100 och ändra scsi nummer till nr 1 och sedan stoppa in i 7600 (på en ledigt scsiplats). Sedan är det bara att kopiera snabbt.:cool:

1
Bevaka tråden