Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objekt fastnar på pennan till Wacomplatta > seg dator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 11:49

MIn PB12 10.4.11 segar ordentligt sedan några dagar. Har en Wacom bräda och när man flyttar ikoner eller mappar så har de en tendens att fasta på pennan. Det känns som om saker och ting är klibbiga.
Är detta virus eller har någon "tagit över" min dator.

Virus eller att din dator är "övertagen" är extremt långsökt. Det kan vi lägga åt sidan direkt.

kan du få igång Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll och se vd det är som knäar din dator.

Du får börja med lite felsökning.

Har du senaste drivrutinen från Wacom till ditt bord?

Har du gjort ngn "handikappinställning" i inställningar, typ att datorn skall reagera extra känsligt eller så på musklick/rörelser.

Uteslut påhängda grejor. Ta bort allt via USB etc. Funkar? Bättre?

Kolla med aktivitetshanteraren. Process som drar 99% ? vad?
Kolla på fliken om diskar vad datorn gör i Swap
"Pages out" Noll eller litet tal, bra. Stort tal är inte bra - då
sluussar datorn ut till hårddisk för att den har brist på RAM-minne.

Har du ngt typ Transmission igång på full spruta.

Skapa en ny användare och logga in som denne. Kvarstår felet? Om inte så sitter felet i ngt i din användarprofil.

Kör Apples Hardwaretest. Boota upp på en av skivorna som följde med. Kör testet.

Kolla om ngn minnesmodul är bajs. Fast då borde datorn hänga sig och ge dig "Kernel Panic"-sidan (starta om din dator på fem språk)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 13:13

Tack

tack för dina råd. Ska genast sätta igång och se vad som kan göras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 15:24

Löst !

Ställde in känsligheten på pennan till "hård" verkade lösa problemet.

Häpp !;)

Men det var en bra guide om min (för tillfället oanvända) Wacombräda skulle börja strula.
Tack Goflorp !

Man kan väl kalla det för en allmän lista om datorn börjar krångla.

Ja, jag tänkte också på det att det nog gäller vid allmänt datastrul och inte bara för problem med ritbrädan.

"Kolla om ngn minnesmodul är bajs". Intressant ordval. Vågar väl inte fråga vad du menar för då får jag väl troligen det sjunde påpekandet på 2 1/2 dag från en moderator om att jag skriver OT.

Ordvalet var väl inte det läckraste, men andemeningen gick nog fram...

En minnemodul innehåller ett par miljarder små switchar, är det EN som hänger upp sig är det i princip kört...

Du kommer säkert ihåg gamla PC's som alltid stod och räknade igenom alla paritetsbitar* vid uppstart.

Paritetsbit är ett snabbt sätt hitta fel. Liknar hur man kollar personnummer....
(Tar det i Loungen)

1
Bevaka tråden