Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt mycket sämre batteritid med Windows

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-11-22 11:20

Jag fick min nya 15" Macbook Pro i onsdags och jag har installerat WIndows XP Pro, SP2 (nu med SP3) och när jag är i windowsmiljön så är batteritiden fruktansvärd, vid fullladdad så är det 1 timmes batteritid.
Är detta en riktigt trist verklighet att windows förbrukar mer (75% mer känns crazy) eller är det något fel?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-22 11:58

Jag har för mig att i windows används alltid de kraftfullare grafikkortet, men en timmes batteritid låter väldigt lite ändå. Vilka program kör du i windows?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-22 12:32

En lite bättre förklaring skadar inte.

Är det:

BootCamp
eller
VMware Fusion
eller
Parallels
???

Vad gör du i Windows ?
Vilka apps ?

Ja, Windows drar tydligen så mycket mer batteri.

Se t.ex den här testen, där man har kört OSX och Vista på en MacBook Air och jämfört batteritiden:

MacDailyNews - AnandTech battery life tests: Apple's Mac OS X kills Microsoft's Windows Vista

Finns fler liknande tester. Har för mig att jag har sett något på IDG/MacWorlds hemsida också, men hittade inte det nu.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 14:18

Gå in i Settings -> Power Options och kolla vilken inställning som är gjord. Min bärbara tjänste-PC var inställd som Desktop vilket är detsamma som max prestanda. Jag fick vara glad om jag fick 30-45 min batteritid. När jag ändrade till max batteritid fick jag plötsligen 1,5 tim. Windows ströminställningar är inte särskilt intelligenta.

Nog för att det generellt blir lite sämre batteritid i Windows men SÅ mycket sämre är det normalt sett inte. Köper man en dator från HP eller Dell har de egna drivrutiner som är anpassade för den hårdvaran man har. Apple verkar inte ansträngt sig nämnvärt för att optimera just strömförbrukningen när man kör Windows. Jag märker det tydligt när jag använder jobbdatorn (Lenovo) som är hyfsat lika specad som min Macbook Pro. Jobbdatorn ger några timmars arbete medans Windows på macen bara ger lite över 1 timme.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-22 22:22

Det verkar som att bootcamp-windows alltid kör allting på max, alltså blir det väldigt lite batteritid.

1
Bevaka tråden