Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt forum - nya möjligheter

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac version 3.0 är inte uppbyggd på samma sätt som tidigare versioner vilket öppnar för nya möjligheter. En sådan möjlighet är att skapa underforum i ämnen. Exempel:

Digital Bild, Ljud & Video
-- ProTools
-- Reason
-- Final Cut Pro
-- iMovie

Ni förstår nog principen. Det GÅR att skapa ytterligare forum för att dela in ämnen utan att vi fyller förstasidan med fler forum.

I princip borde vi kunna skapa ett forum för "MacPub" och sedan flyttar man alla städer under det forumet - och lägger till dom städer som vill bli aktiva.

Någon som fick roliga idéer nu?

Jag har massor av idéer som delar med mig när lördagens bröllop är avklarat. (Nej, det är inte jag som gifter mig)

Funktionen att ha undergrupper i ett forum tycker ska utnyttjas för att göra sökning enklare.

Coolt! Jag gillar nya forumet och dessutom har jag alltid massor med idéer! Jag som varit med och startat en annan online-community för svenska macanvändare har ett litet varningens ord angående idéen att man kan dela in forum i underavdelningar.

Mitt råd är att bara dela in ett forum när det finns en rejäl volym i inläggen. En god regel är att ämnen som generererar flera dagliga inlägg kan ha nytta av ett egen underavdelning. Visserligen skulle vi kunna dela in utvecklingsforumet tex i PHP, MySQL, Lasso, FileMaker, Applescript som är de ämnen som oftast dykt upp, men där tycker volymen av inlägg är för låg för att det skall vara bra.

En underavdelning som har för lite inlägg verkar "död" och det verkar göra det lite svårare för människor att posta något, vilket inte är bra. Jag tror det beror på våra flockinstinkter, om alla är tysta i ett rum jag kommer in i så väljer jag att vara det också.

Ett forum är på en del sätt som en snöboll i en nedförsbacke, när man bygger den större och större (med flera användare och inlägg) så blir den så småningom tillräckligt stor för att snurra själv. Det är dit som 99Mac har haft tur att komma. Om vi betraktar en avdelningen som en stor snöboll kan vi se en underavdelning som en del av den stora snöbollen som börjar ta sin egen väg nedför backen. Om vi delar in den stora snöbollen i många små tappar de fart och en del av dem kanske stannar helt.

Men det har du redan tänkt på.

/Ola

Men en referensavdelning (recensioner, faq, guider, goda råd mm) på varje forum fungerar ändå även om de inte genererar inlägg dagligen.

Nu fick jag massa idéer...

/Ola

Underforum är en mycket bra ide, det blir mycket lättare att söka och hela forumet får en mer ordnad struktur.

Framförallt kan vi göra förstasidan kortare - den uppfattas som väldigt omfattande av nya medlemmar.

Titta in i "digital bild, ljud & video" forumet nu - där hittar ni ett digitalfotoforum sedan 2 minuter tillbaka.

Vi testar möjligheterna - inga permanenta beslut tagna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Titta in i "digital bild, ljud & video" forumet nu - där hittar ni ett digitalfotoforum sedan 2 minuter tillbaka.

Underforum för att göra översikten för forumet lite mindre tycker jag är bra.

Just nu är det väldigt många forum att hålla reda och det känns som ett stort forum och man vet inte riktigt var man ska börja.

Jag vet inte om jag tycker volym är så viktigt för att motivera ett forum. Umeå-forumet har inte speciellt många inlägg, men det har sitt berättigande ändå. Och ett PHP-forum skulle inte vara så dumt, det gör det mycket enklare att surfa igenom gamla inlägg i samma ämne utan att behöva använda sökfunktionen. Att ett forum periodvis är dött gör inte så mycket. Inte när vi kan ha underforum som nu (och alltså slipper ha alla forum på förstasidan).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-26 10:57

Ide´!

MacOs X Client
-- Unix

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Ide´!

MacOs X Client
-- Unix

Bra idé!

Ska vi ha ett forum för MacOS X med underforum: MacOS X Klient, Server och UNIX?

Ja, det tycker jag.
Jag har saknat det länge nu.

/G

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-27 12:45

MacOS X med underforum "MacOS X Klient" "MacOS X Server" och "Unix" känns välorganiserat och logiskt enlig min mening.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-27 12:53

Digital Bild, Ljud & Video
-- ProTools
-- Reason
-- Final Cut Pro
-- iMovie

Fin idé, kan man utöka med 3D & compositing vore det guld... Tycker fortfarande att man borde ha fler "programindelade forum"

Typ. Photoshop, illustrator, flash... you name it.
Kunde man få Guru´s från tex. Adobe, macromedia, propellerheads, apple, Alias, discreet för att nämna några vore det en fin-fin lockfågel för yrkesverksamma potentiella medlemmar...

Det enda jag är rädd för när det gäller detta forum är att det blir FÖR stort och därmed stöter bort en surfare hellre än inviterar.

Ett för stort forum blir svårare att navigera i och psykologiskt jobbigare att ta sig an när man ställs inför meterlånga listor på underfora etc.

/G

Men frågan är väl vad som är värst, en meterlång lista på inlägg i ett forum, eller en kort lista på underforum kombinerat med en kortare lista på inlägg).

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
MacOS X med underforum "MacOS X Klient" "MacOS X Server" och "Unix" känns välorganiserat och logiskt enlig min mening.

Bra - det tycker jag också. Vi har testat att skapa ett forum för "aktiviteter" med underforum för Stockholm, Göteborg osv. Det får bli en slags betatest.

På något vis tyckte jag om det gamla forumet för det var hanterbart.
Visserligen blir det hanterbart med underfora men på ett annat vis, och det jag menade var...om man har FÖR många underfora kan det kännas som om man är en nål som hamnat i en höstack om du förstår vad jag menar.

Det kan bli FÖR mycket utav det goda också.
Det gäller att hitta en balans.

/G

1
Bevaka tråden