Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på brännaren med min macbook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en Macbook 1,83Ghz, med OS X 10.5.5 installerat. Problemet med den är att för ett par månader sen så började det att hända att min läsare inte kunde läsa cd-skivor som den kunde förut, den bara snurra runt tills den matades ut. I den vevan så skulle jag bränna en musik-skiva, men samma sak hände där, den bara snurra runt och sedan ville den inte bränna skivan. Jahopp tänkte jag, då har den väl pajat då. Men jag har en extern dvd-brännare som har funkat perfekt, bränt filmer utan problem. Men problemen kom senare med den än med den inbyggda i min macbook. Antingen så bränner den ungefär 30% av skivan, eller så säger det att det inte finns tillräckligt med plats på skivan, trots en image på 4,3-4,7 med en dvd-skiva på 4,7. Detta sker beroende på vilket program man väljer.
Först misstänkte jag hårdvarufel, men nu misstänker jag mjukvarufel i operativsystemet, någon som har ett svar?

Vad har hänt med 99.se egentligen? inga som svarar? antar väl att det är sådana som mig som gör att det dör ut....

Ursprungligen av bananiel:

Vad har hänt med 99.se egentligen? inga som svarar? antar väl att det är sådana som mig som gör att det dör ut....

Ursäkta att detta inte är ett svar på din fråga, och att det blir lite OT, men jag måste kommentera din kommentar...

Det finns för närvarande över 400 obesvarade trådar på 99.se. Det antalet går lite upp och ner hela tiden, men håller sig ungefär på den nivån.

Ibland tar det lite tid att få svar. Ibland får man inga svar alls. Antingen finns det ingen som har någon teori, eller så har rätt person inte sett frågan ännu.

Och sen förstår jag inte alls din sista mening.
Vad menar du med "sådana som mig"?
Och vad är det som dör ut?
Och varför skulle det ena orsaka det andra?

/Mod

Ursprungligen av bananiel:

...en image på 4,3-4,7 med en dvd-skiva på 4,7...

Du kan inte bränna image-filer som är 4,7 GB.

Du måste skilja på hur skiv-tillverkarna mäter GB (gigabyte), och hur en dator mäter GB (gibibyte).

1 GigaByte = 10^9 bytes = 1.000.000.000 bytes
1 GibiByte = 1024^3 bytes = 1.073.741.824 bytes

En imagefil som i datorn är 4,7 GB (gibibyte) får alltså inte plats på en skiva som rymmer 4,7 GB (gigabyte)

Imagefilen får inte vara större än ca 4,36 GB (gibibyte) för att få plats på en DVD-skiva.

Läs gärna mer här:
Gigabyte - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av bananiel:

Först misstänkte jag hårdvarufel, men nu misstänker jag mjukvarufel i operativsystemet, någon som har ett svar?

För att utesluta mjukvaruproblem:
I första hand, prova att skapa en ny användare, och se om du får samma problem där.
I andra hand, installera om operativsystemet, och se om problemet kvarstår.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-19 11:32
Ursprungligen av bananiel:

Hej!
Men problemen kom senare med den än med den inbyggda i min macbook. :

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på? Misstänker du att felet på den inbyggda också är ett mjukvaru-fel? Jag hade samma problem med min och fick den utbytt. Sedan är det nog så som Jesper skriver.

Jo jag var väl lite trött när jag skrev och menade att det är väl sådana som mig (dvs, är här mest när man har en fråga själv) som gör att det inte är så många som svarar så snabbt. Anyway,
Oh, jag skrev lite fel, jag menade att den inte ville bränna image-filer på ~4,36GB, men bara för någon vecka sen så funkade kalas. Detta händer oavsett vilken image-fil jag valde. Iaf, först trodde jag att min inbyggda combo hade pajat, men blev lite misstänksam när den externa fick likartade problem, bara ett kort tag efter (några veckor ungefär)
Ska testa direkt att bränna igenom en annat konto...

Testat med ett nytt konto, samma problem där.
Här är en bilddump på hur det blir att bränna den, samma problem händer med programmet disco, och i programmet Burn bränner den ungefär 20-30% innan det blir stopp.

1
Bevaka tråden