Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Budget 15'. Vilken MacBook ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-11-16 11:25

Jag har en budget på 15.000 som ska läggas på en MacBook. Frågan är vilken.

Nya MacBook 2.0 vs nya MacBook 2.4
Skillnaden i pris är ungefär AppleCare. Hur viktigt är AppleCare?
Vad rekommenderar ni? 2.0 med AppleCare eller 2.4 utan?

Eller ska jag satsa på en begagnad MacBook Pro, äldre generation?
Om jag uppfattat saken rätt, så är de nya MacBooks bestyckade på ett vis att de är fullt jämförbara med gamla Pro. Men jag kanske har fel?
Vad rekommenderar ni? Ny MacBook eller begagnad MacBook Pro?

Jag jobbar med webb-mek. Adobe CS3 (kommer nog inte att uppgradera till CS4 på ett tag). Jobbar inte med särskilt stora bildfiler. Det som tar mest kraft är att jag gör utbildningsfilmer. Inspelat från skärmaktiviteter och sedan redigerade.

Kan man allra ödmjukast be om lite råd...?

/Bosse

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-16 12:34

En MacBook Pro, också köper du AppleCare på eBay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 12:58
Ursprungligen av BosseBus:

Jag har en budget på 15.000 som ska läggas på en MacBook. Frågan är vilken.

Nya MacBook 2.0 vs nya MacBook 2.4
Skillnaden i pris är ungefär AppleCare. Hur viktigt är AppleCare?
Vad rekommenderar ni? 2.0 med AppleCare eller 2.4 utan?

Eller ska jag satsa på en begagnad MacBook Pro, äldre generation?
Om jag uppfattat saken rätt, så är de nya MacBooks bestyckade på ett vis att de är fullt jämförbara med gamla Pro. Men jag kanske har fel?
Vad rekommenderar ni? Ny MacBook eller begagnad MacBook Pro?

Jag jobbar med webb-mek. Adobe CS3 (kommer nog inte att uppgradera till CS4 på ett tag). Jobbar inte med särskilt stora bildfiler. Det som tar mest kraft är att jag gör utbildningsfilmer. Inspelat från skärmaktiviteter och sedan redigerade.

Kan man allra ödmjukast be om lite råd...?

/Bosse

Jobbar du med Adobe CS ska du absolut köra på en Macbook Pro. Hade en Macbook (visserligen från 2006) innan jag köpte den nya MBP och det är ljusårs skillnad i prestanda när jag kör t.ex. Photoshop eller Dreamweaver. Dessutom tycker jag att 15" skärm är bättre vid fotoredigering eller webbproduktion.

Kan tillägga att jag köpte AppleCare för min MBP från ebay för 1607kr. Fick koden via mail efter ett par timmar och aktivering hos Apple gick smärtfritt. Läs mer om det här!

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-11-16 16:07
Ursprungligen av odelsteken:

Hade en Macbook (visserligen från 2006) innan jag köpte den nya MBP

Det är just det: Är inte de nya MacBooks, med nytt grafikkort, processor och hele medevitten att jämföra med MacBook Pro från förra generationen?

Vad gäller skärmen, så har jag extraskärm som huvudskärm på kontoret, där jag jobbar merparten av min tid.

Jag vill ju helst att det blir bra med en ny MacBook. Men "offrar" mig att köpa en beg. MacBook Pro om det visar sig att det är det absolut bästa alternativet.

/Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 22:19
Ursprungligen av BosseBus:

Det är just det: Är inte de nya MacBooks, med nytt grafikkort, processor och hele medevitten att jämföra med MacBook Pro från förra generationen?

Vad gäller skärmen, så har jag extraskärm som huvudskärm på kontoret, där jag jobbar merparten av min tid.

Jag vill ju helst att det blir bra med en ny MacBook. Men "offrar" mig att köpa en beg. MacBook Pro om det visar sig att det är det absolut bästa alternativet.

/Bosse

OK, då behöver du kanske inte de extra 2" på skärmen som jag behöver. I så fall räcker det ju med den vassaste MacBooken. Förutsatt att du klarar dig utan FireWire dvs. Skärmen på nya MBP är ju förvisso något vassare än den på MB men kör du mestadels externt spelar det ingen roll. Annars är det bara grafikkort och firewire som skiljer dem åt.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-11-17 08:09

Har tagit beslutet att köpa en MacBook Pro 15" 2.5.
Säljs ju ut helt nya för just 15 papp.

Jag tackar för alla tips och råd! Hyvens!

/Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 11:15
Ursprungligen av BosseBus:

Har tagit beslutet att köpa en MacBook Pro 15" 2.5.
Säljs ju ut helt nya för just 15 papp.

Jag tackar för alla tips och råd! Hyvens!

/Bosse

Lycka till med ditt köp!

Var säljs nya MBP 2.5GHz ut för 15'?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 18:09
Ursprungligen av misthv:

Var säljs nya MBP 2.5GHz ut för 15'?

Han skrev att han skulle köpa den "äldre" MBP modellen och att dessa säljs helt nya för 15 000kr. DustinHome är en nätbutik som jag vet har rea på den äldre MBP.

APPLE MACBOOK PRO C2D 2.5 2GB/250 SD BT APX 15.4 - Kampanjpris på Macbook!

1
Bevaka tråden