Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SL App

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2008-08-09 19:36

Har kollat igenom appstore men är mycket möjligt jag missat det.

Finns det nån SL app? Grymt smidigt att bara knacka in den för att se nästa tunnelbana, pendeltåg eller buss.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-09 20:07

Funkar inte mobil.sl.se ?

Hoppas de gör ett riktigt program som kan hålla koll på vilka busshållplatser eller stationer man är i närheten av.

Ursprungligen av pogono_99mac:

Hoppas de gör ett riktigt program som kan hålla koll på vilka busshållplatser eller stationer man är i närheten av.

Ja det ingår i min plan om en rimligt överkomlig lösning finns.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-10 00:48

Jag får väl tipsa utvecklarna av SL:s reseplanerare...

Något i den här stilen? Jag jobbar på det precis nu idag. Tar lite tid bara, det är länge sen jag programmerade Cocoa/Objective-C. Återkom gärna med önskemål, och om du är intresserad av att vara beta-testare.

UPPDATERAT: Obs att jag inte kan ta emot hur många beta-testare som helst så jag måste förbehålla mig rätten att tacka nej om det blir anstormning.

Senast redigerat 2008-08-10 10:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 14:11

jag kan gärna tänka mig att vara beta testare. Reser en hel del med SL själv
Ser vldigt bra ut

Ah, en milstolpe är nådd. Nu snurrar prototypen på en riktig iPhone och hämtar live-data från SL för två än så länge hårdkodade hållplatser. Känner mig nästan lite stolt.

En plan är att strukturera GUI:t ungefär som väderprogrammet, på baksidan väljer man vilka hållplatser som ska visas, sen visas en hållplats i taget på framsidan. Grafisk profil a la SL ska till, men i övrigt tänker jag hålla mig till designrekommendationerna för iPhone. Ingen simulering av en hållplatsstolpe alltså. Synpunkter? Idéer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 16:17
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ah, en milstolpe är nådd. Nu snurrar prototypen på en riktig iPhone och hämtar live-data från SL för två än så länge hårdkodade hållplatser. Känner mig nästan lite stolt.

En plan är att strukturera GUI:t ungefär som väderprogrammet, på baksidan väljer man vilka hållplatser som ska visas, sen visas en hållplats i taget på framsidan. Grafisk profil a la SL ska till, men i övrigt tänker jag hålla mig till designrekommendationerna för iPhone. Ingen simulering av en hållplatsstolpe alltså. Synpunkter? Idéer?

Grymt Per!
Jag ser fram emot denna appen!

Är också väldigt intresserad av en sådan app, ser jättebra ut.
Roffe

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-10 22:34

Mycket intresssant, undra när SJ och Länstrafiken kommer med detta

Håller också på med en SL-app till iPhone. Iofs en webapp kombination men ändå.

Går att ladda ner programmet på http://media.64networks.se/slimobilen

Just nu fungerar bara realtidsinformation (blåbuss, pendeltåg, roslagsbana), men planerar att lägga till reseplanerare också.

Angående GPS, vet inte riktigt hur det ska lösas. Man kan lätt få latitud och longitud från iPhone 3G men det går inte att söka med dessa på sl.se.

Ursprungligen av challefredde:

Håller också på med en SL-app till iPhone. Iofs en webapp kombination men ändå.

Går att ladda ner programmet på http://media.64networks.se/slimobilen

Just nu fungerar bara realtidsinformation (blåbuss, pendeltåg, roslagsbana), men planerar att lägga till reseplanerare också.

Angående GPS, vet inte riktigt hur det ska lösas. Man kan lätt få latitud och longitud från iPhone 3G men det går inte att söka med dessa på sl.se.

Coolt, det är himla snyggt. Men kravet på jailbreak minskar ju kundkretsen rätt rejält tyvärr.

När det gäller GPS-koordinaterna så får man nog leta rätt på dem själv än så länge och det är ju ett himla bök. Men vem vet, om SL får tryck på sig kanske de ger den informationen också. Det bästa vore ju om SL publicerar en webservice med strukturerat data för realtidstrafiken. Hålla på att skrapa html är ju inte det roligaste (säger jag som just brottats med det i timmar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 12:37
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det bästa vore ju om SL publicerar en webservice med strukturerat data för realtidstrafiken. Hålla på att skrapa html är ju inte det roligaste (säger jag som just brottats med det i timmar).

Det kanske går lättare och snabbare att skrapa från mobil.sl.se, om du inte redan gör det?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ingen simulering av en hållplatsstolpe alltså. Synpunkter? Idéer?

Kommer det finnas möjlighet att planera hela sin resa? Dvs. jag vill åka från x till y, och vara framme senast kl. z.

Ursprungligen av kia2:

Det kanske går lättare och snabbare att skrapa från mobil.sl.se, om du inte redan gör det?

Jo det är det jag gör. Nu funkar all skrapning jag behöver och till ganska god fart (när man väl har 3g-anslutning), men det är ju ganska fragilt. Även små ändringar i den html som SL skickar ut kan ju sänka skeppet. En webservice med väl definierad xml-struktur på datat vore mumma.

Citat:

Kommer det finnas möjlighet att planera hela sin resa? Dvs. jag vill åka från x till y, och vara framme senast kl. z.

Har inte tänkt så mycket på "pro-versioneen" ännu. Men att baka in den reseplanerare som redan finns ska inte vara så besvärligt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-11 08:19

Sälj produkten (App:en) till SJ

/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 12:36

Det vore trevligt med ett Cydia respository... Då kan du dessutom automatiskt lägga ut uppdateringar.
How to Host a Cydia Repository - Jay Freeman (saurik)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-08-14 06:55

Hoppas SL ger lite stöd i utvecklingen men ha inga stora förhoppningar då dom redan har stora projekt som jobbas på, dessutom finns väl en viss Windows-fixering i organisationen.

Ursprungligen av Erik_J:

Hoppas SL ger lite stöd i utvecklingen men ha inga stora förhoppningar då dom redan har stora projekt som jobbas på, dessutom finns väl en viss Windows-fixering i organisationen.

Jag har ingen koppling alls till SL. Inte än i alla fall...

Ser kanonfint ut! Har ingen lust att jailbreaka luren, men kommer detta på AppStore köper jag direkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 17:16

Vilken toppengrejj! Som sagt, se till bara att den kommer till app store!

Vill tipsa om den nyutvecklade iPhone-applikation ”Res i STHLM”. Applikation erbjuder samma funktionalitet som SL:s reseplanerare och är till fullo implementerat i iPhones enkla gränssnitt. Det finns stöd för att välja start och mål på resan med hjälp av iPhones positionsbestämningssystem och de sparas historik över de senaste sökta hållplatserna för att underlätta framtida sökningar. Mycket trevligt är också att applikationen är helt gratis.

Länk till App Store

Länk till utvecklarens hemsida

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 23:54
Ursprungligen av jerkan:

Vill tipsa om den nyutvecklade iPhone-applikation ”Res i STHLM”. Applikation erbjuder samma funktionalitet som SL:s reseplanerare och är till fullo implementerat i iPhones enkla gränssnitt. Det finns stöd för att välja start och mål på resan med hjälp av iPhones positionsbestämningssystem och de sparas historik över de senaste sökta hållplatserna för att underlätta framtida sökningar. Mycket trevligt är också att applikationen är helt gratis.

Länk till App Store

Länk till utvecklarens hemsida

Laddat ner och lekt med detta och testat. Fy faan vilket toppenprogram!
Verkligen det som SL i mobilen missade och som jag skickat in feedback på. Nu fattas bara en liten knapp i menyraden för "visa start" och "visa slut" på karta, samt en "tidtabell"-knapp. Får gärna vara enkla simpla ikoner typ
Visa start på karta = en punkt med en pil ur denna och i båge uppåt
Visa slut på karta = en pil i båge pekar ner på en punkt
Tidtabell = stolpe med fyrkant (tidtabell) på

Väntar med spänning på första uppdateringen. Kan bara rekommendera!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 07:54

Underbar app! Tack för tipset

1
Bevaka tråden