Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsflöde med ICC-profiler för trycksaker?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-15 18:07

Hej

Är ny här på forumet (och även ny mac-användare sedan en vecka tillbaka)

Jag är självlärd (precis som många andra) grafiker och arbetar mycket för min familjs företag där jag gör hemsidan samt trycksaker. Jag har gjort över 100 annonser för dagspress och ett 20-tal för trycks i magasin och dylikt. Även en del andra trycksaker har det blivit.

Att vara självlärd och syssla med trycksaker är som många här säkert känner igen betydligt krångligare än det är att syssla med webdesign och den typen av grafik som ska visas på skärm. Det tog ett tag innan jag ens började bry mig om ICC-profiler, och jag har säkert haft mycket tur som aldrig råkat ut för dåligt tryckresultat (förutom en stor vepa som blev brun istället för svart ).

Jag har läst igenom stora delar av informationen som TU och dagspress har gett ut, men det finns vissa saker som jag fortfarande inte blir helt klok på och som jag hade velat reda ut, och hoppas att någon här kan hjälpa till med.

-Vilka ICC-profiler behöver jag?
Räcker det med att köra standardprofil (kalibrerad för min skärm) i RGB läge när jag arbetar på datorn, och sedan exportera med färgpressens ICC-profil (för dagspress i detta fallet) och skicka in, eller bör jag helst arbeta i färgpressens ICC-profil?

Jag själv arbetar i princip alltid så här:

1. skapar dokument med rätt mått osv, i CMYK med färgpressens profil (om det är för dagspress)

2. Gör klart annonsen och exporterar som PDF enligt tidningens önskemål (t.ex. inställningarna från dagspress/TU)

3. Kör preflight i acrobat för att kolla att allt stämmer. Oftast klagar den på bildupplösning, men trycken blir alltid bra ändå och tidningarna säger inget om det.

Hur ser arbetsflödet ut för er? Någon reklamare som kan förtydliga saker för mig? Jag hade velat ha ett fast arbetssätt så att jag är 100% säker på hur jag ska jobba, både för trycksaker och webbsaker. Vill mest ha svart på vitt om jag gör rätt eller fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 18:24

Det du menar med standardprofil för RGB är väl Adobe RGB hoppas jag. Du använder väl inte din skärmprofil i bilderna? Det är ett rätt vanligt misstag många tyvärr gör.

Annars låter det som en av flera arbetssätt som fungerar.

Du skriver inte vilka program du använder men jag antar att det är Adobe CS i någon form.

Sen kan du ju söka här på forumet på färghantering eller ICC-profiler. Detta har varit upp ett antal gånger förut.

Janne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-15 21:00
Ursprungligen av jannes:

Det du menar med standardprofil för RGB är väl Adobe RGB hoppas jag. Du använder väl inte din skärmprofil i bilderna? Det är ett rätt vanligt misstag många tyvärr gör.

Annars låter det som en av flera arbetssätt som fungerar.

Du skriver inte vilka program du använder men jag antar att det är Adobe CS i någon form.

Sen kan du ju söka här på forumet på färghantering eller ICC-profiler. Detta har varit upp ett antal gånger förut.

Janne

Sökning borde jag absolut ha gjort, och det ber jag om ursäkt för att jag inte gjorde.

Med standardprofil menar jag sRGB IE61966-2.1 som väl är standard för t.ex. webb? Förvisso är det väl bara safari som tar hänsyn till det, men det är ju skäl nog.

Det är photoshop som jag nästan uteslutande använder. Indesign har jag inte vant mig vid och jag gillar inte alls bildhanteringen där. Annonserna jag gör består mest av foton, vilket gör photoshop bäst för mig.

Vilket arbetssätt menar du är rätt? Det jag använder eller det jag undrade om jag borde använda?

Senast redigerat 2008-11-15 21:11

Tycker ditt arbetsflöde låter vettigt. Dock så undrar jag om du inte lägger på profilen i ps? Kör du i rgb och låter Indesign konvertera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-15 23:23
Ursprungligen av Markus P:

Tycker ditt arbetsflöde låter vettigt. Dock så undrar jag om du inte lägger på profilen i ps? Kör du i rgb och låter Indesign konvertera?

Som det är nu har jag oftast färgpressens ICC-profil på dokumentet redan från start (för dagstidningstryck då). Jag jobbar i princip 100% i Photoshop och rör aldrig indesign.

Egentligen kan man nog sammanfatta min fråga till detta:

Om jag skapar ett dokument i adobe RGB, gör klart dokumentet, och konverterar till en annan ICC-profil (t.ex. tryckeriets) precis innan jag exporterar till PDF (allt detta i photoshop) - Kommer då dokumentet när det väl trycks se ut som det gjorde innan jag konverterade till den profilen, eller kommer det se ut som före konverteringen? Nu syftar jag alltså på den färgförändring man ofta ser på dokumentet när man konverterar till en annan profil.

Alltså: Bör jag arbeta i t.ex. Adobe RGB och sen konvertera precis innan jag exporterar som pdf, eller bör jag arbeta med "slut"-profilen hela vägen? Om jag arbetar i Adobe RGB måste jag väl köra allt i RGB, vilket gör att jag måste göra om en massa färginställningar när jag konverterar till CMYK eller? Vill ju ha exakt samma CMYK-värden på t.ex. svart överallt i dokumentet.

Ursprungligen av insats:

Som det är nu har jag oftast färgpressens ICC-profil på dokumentet redan från start (för dagstidningstryck då). Jag jobbar i princip 100% i Photoshop och rör aldrig indesign.

Egentligen kan man nog sammanfatta min fråga till detta:

Om jag skapar ett dokument i adobe RGB, gör klart dokumentet, och konverterar till en annan ICC-profil (t.ex. tryckeriets) precis innan jag exporterar till PDF (allt detta i photoshop) - Kommer då dokumentet när det väl trycks se ut som det gjorde innan jag konverterade till den profilen, eller kommer det se ut som före konverteringen? Nu syftar jag alltså på den färgförändring man ofta ser på dokumentet när man konverterar till en annan profil.

Alltså: Bör jag arbeta i t.ex. Adobe RGB och sen konvertera precis innan jag exporterar som pdf, eller bör jag arbeta med "slut"-profilen hela vägen? Om jag arbetar i Adobe RGB måste jag väl köra allt i RGB, vilket gör att jag måste göra om en massa färginställningar när jag konverterar till CMYK eller? Vill ju ha exakt samma CMYK-värden på t.ex. svart överallt i dokumentet.

Som jag fattat det så gör du hela annonserna i Photoshop? Isf skulle jag nog råda dig till att kika närmare på indesign och lära dig detta program. Fortsätt med bilderna i PS men gör resterande layout i Indesign.

Själv jobbar jag alltid i CMYK (med utgång från en grundbild i RGB) då jag känner att man har större kontroll att se hur det blir i färdig trycksak.

Arbeta i Adobe RGB, men förstå att du inte kan proofa det som kommer på pressen på din skärm.

Du kan göra något som kallas soft proofing i Photoshop. Då försöker Photoshop att visa på skärmen hur det kommer att bli som tryck, baserat på dina inställningar.

Men alltså.... även om du gör allt HELT rätt kommer du INTE att få samma brillianta färger på tryck som du får på skärmen (det är bl a det du ser vid sooft prooginen). Det är helt olika sätt att representera färg och även olika färgsystem: lägg ihop CMYK och du får svart, lägg i hop RGB och du får vitt. Sen har din skärm vida större färgkapacitet än tryckeriets printer.

Men kolla upp soft proofing under hjälpen i Photoshop.

Om dina bilder är korrekt ICC-taggade kan/skall de vara i andra färgrymder som sRGB eller Adobe RGB- det blir ändå rätt vid pdf-konverteringen. Det är bara det att RGB kan prestera färger som CMYK inte kan återskapa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-16 14:49
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Arbeta i Adobe RGB, men förstå att du inte kan proofa det som kommer på pressen på din skärm.

Du kan göra något som kallas soft proofing i Photoshop. Då försöker Photoshop att visa på skärmen hur det kommer att bli som tryck, baserat på dina inställningar.

Men alltså.... även om du gör allt HELT rätt kommer du INTE att få samma brillianta färger på tryck som du får på skärmen (det är bl a det du ser vid sooft prooginen). Det är helt olika sätt att representera färg och även olika färgsystem: lägg ihop CMYK och du får svart, lägg i hop RGB och du får vitt. Sen har din skärm vida större färgkapacitet än tryckeriets printer.

Men kolla upp soft proofing under hjälpen i Photoshop.

Om dina bilder är korrekt ICC-taggade kan/skall de vara i andra färgrymder som sRGB eller Adobe RGB- det blir ändå rätt vid pdf-konverteringen. Det är bara det att RGB kan prestera färger som CMYK inte kan återskapa.

Absolut. Jag vet att trycken inte bli likadana sett till färgmängd och så vidare, men när jag konverterar till en annan profil så ändras ju färgerna en smula. Om jag arbetar i Adobe RGB, och sen precis innan exportering till pdf, konverterar till färgpressens ICC profil så kommer ju bilden att ändra skepnad (på min skärm). Bör jag då korrigera för ändringarna, eller är det så det ska vara?

Ja, alltså teoretiskt kan du korrigera. Men det bygger på att du har en välkalibrerad skärm och att din soft proof är rätt inställd och aktiverad. Man brukar dock inte lyckas så bra i praktiken när man jobbar på det sättet.

Anledningen till skiftet i färg är ju då skillnaderna i färgrymd som vi pratat om. De kan du inte "utjämna". Om du börjar korrigera så ändrar du ju ditt utgångsläge (kan man säga) och får ett resultat som mer liknar det du tänkte dig.

Det enklaste kanske är att jobba med ett dokument som är CMYK, så att all grafik som du själv skapar och färg på text och sådant inte skiftar vid konvertering (eftersom du tilldelar färger från CMYK-färgrymden under arbetets gång).

Men dina foton kommer ju att ha sitt hem i Adobe RGB, eller sRGB i vilket fall som helst. Och här kommer färger att ändras. Även vilket papper du trycker på spelar roll.

Du kan även förskjuta färgerna på olika sätt:

  • perceptuellt: försöker åstakomma så liten visuell förändring som möjligt, även om en tydlig visuell förändring kanske ändå sker...

  • colometric: skiftar absoluta färgvärden till de närmast "lagliga" värdena i den nya färgrymden. Men då kan ändå resultatet ändras rätt mycket.

Men jag undrar om det bästa ändå inte är att jobba i RGB och tagga alla bilder rätt. Sen kan printhuset konvertera baserat på sin expertis och kunskap om vilken media de använder och vilka profiler.

Optimalt kan de ju skriva ut på en RGB-skrivare (som ändå är den bättre färgrymden) med kanonresultat.

Det är nog ett vanligt missförstånd att en "proffs CMYK-press" skulle kunna skriva ut bättre bilder än din hemmaskrivare. Så är det dock inte. Om volymen tillåter det (du säger att det är för familjens räkning) så skulle jag överväga att investera i en bra sRGB-skrivare och skriva ut det lokalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 08:57

Jag tackat för svaren, och börjar nog få lite mer kläm på det nu.

AndreeMarkefors: Jag gör nästan uteslutande tidningsannonser, och de större tidningarna har bra konverterare, medans de mindre förväntar sig tryckfärdiga filer (och om preflight varnar om något blir dom skraj). Så att skriva ut dom på hemmaskrivaren går ej

MarkusP: Ja, jag vet att jag "bör" arbeta i indesign. Jag ogillar det programmet starkt dock, och jag skulle nog behöva ett par lediga dagar för att sätta mig in i det först.

Samtliga inskicks-instruktioner jag stött på från tryckerier (för dagspress) säger att dom vill ha filerna i PDF/EPS i CMYK, så jag måste göra konverteringen själv oavsett.

Resultatet har som sagt alltid blivit bra på det jag gjort, men jag känner inte att jag riktigt har koll på när jag bör arbeta med vissa profiler och när jag bör arbeta i andra.

Om jag t.ex. gör en bild för webben, ska jag då köra sRGB från start eller adobe RGB och sen konvertera när jag sparar?

Ursprungligen av insats:

Ja, jag vet att jag "bör" arbeta i indesign. Jag ogillar det programmet starkt dock, och jag skulle nog behöva ett par lediga dagar för att sätta mig in i det först.

Då ger jag dig en liten knuff också: det är KLART att du skall jobba i InDesign. Ett helt underbart program!

Ursprungligen av insats:

Om jag t.ex. gör en bild för webben, ska jag då köra sRGB från start eller adobe RGB och sen konvertera när jag sparar?

Arbetsflöden är nog rätt personliga men jag tycker du skall jobba i den större färgrymden så länge du kan. Konvertera till sRGB på slutet. Det är dessutom in alls samma färgskiftningar när du går från Adobe RGB till sRGB.

I ett större perspektiv ser mitt standardflöde ut så här:

raw-->DNG vid import-->alla grundkorrektioner i Adobe Camera Raw-->öppna som 16 bitar i Adobe RGB (smart object om det är ett 'projekt')

Detta tycker jag värnar om originaldata på ett bra sätt, även om det inte är maxat. Det är också för att jag vill använda mina foton till lite allt möjligt: webb, video, print, pdf-broschyrer osv.

Å andra sidan har vi den rätt högljuda killen Ken Rockwell. Han har ju gjort sig ett namn i branschen men pratar sig varm för en mer simplistisk approach där han fotor i .jpg (om han nu verkligen gör det själv, vet jag inte).

Men nu för tiden är ju filstorlek inte ett jätteproblem för de flesta, så jag behåller hellre rådata.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 09:52

Det bör kanske nämnas också att fotona jag arbtetar med till annonserna är produktbilder från leverantörer. Kvalitén på dom varierar enormt. Ibland använder man 70dpi webbilder, och ibland 50mb stora TIFF:ar. Vi görs mest dagspress-annonser så upplösningen är inte dödsviktigt, och bilderna vi använder är väldigt små i annonserna, så det har aldrig varit ett problem.

Jag uppskattar tipsen dock, och får väl ta tag i indesign så småningom. Att hantera bilder där är ju bara så jobbigt. Skalning av bilder är ett helvete

Jag fotograferar alltså inte alls själv. Kom på en off-topic fråga: Har fått chansen att köpa en Nikon D60 för 1500kr. Bör jag nappa på det? Digital systemkamera kan ju alltid vara bra att ha (framför allt i min bransch).

Ursprungligen av insats:

Jag uppskattar tipsen dock, och får väl ta tag i indesign så småningom. Att hantera bilder där är ju bara så jobbigt. Skalning av bilder är ett helvete

Du... er.... WTF? Ärligt talat!

I InDesign är det ju bara att dra upp en tom frame så stor som du vill att bilden skall vara och sen (men din ram markerad) väljer du 'place'.

Sen har du ju antingen snabbknappar som gör allt du vill:

  • fyller ramen

  • fyller proportionerligt

  • skalar proportionerligt mot bredden eller höjden

  • och säkert nåt mer

Annars använder du bara 'direct selection tool' (A på tangentbordet) och gör vad du vill med bilden (utan att din frame ändras).

Jag har MYCKET svårt att tro att det skulle vara LÄTTARE att handera bilder layoutmässigt i något annat program, med bibehållen flexibilitet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 10:37
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du... er.... WTF? Ärligt talat!

I InDesign är det ju bara att dra upp en tom frame så stor som du vill att bilden skall vara och sen (men din ram markerad) väljer du 'place'.

Sen har du ju antingen snabbknappar som gör allt du vill:

  • fyller ramen

  • fyller proportionerligt

  • skalar proportionerligt mot bredden eller höjden

  • och säkert nåt mer

Annars använder du bara 'direct selection tool' (A på tangentbordet) och gör vad du vill med bilden (utan att din frame ändras).

Jag har MYCKET svårt att tro att det skulle vara LÄTTARE att handera bilder layoutmässigt i något annat program, med bibehållen flexibilitet.

Som sagt: inDesign är säkert helt underbart när man väl kan det Får väl ta tag i det då.

1
Bevaka tråden