Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten död i min MacBook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västervik
  • 2007-06-23 18:35

Jag tycker att min MacBook är väldigt tyst och beskedlig. Lite för tyst. Så tyst att fläkten faktiskt aldrig går igång.
Jag börjar tro att min fläkt inte går alls, att den helt enkelt slutat fungera. Temperaturen ligger mellan 65 i idle till 80 när den får jobba. Fläkten hörs som sagt aldrig, oavsett vad jag gör. Enligt Fan Control ska den snurra på i 5000+ rpm, men inte ett ljud hörs.
iStat nano/Pro säger 0 rpm.

Nu till frågorna:
1. Hur upplever ni som har MacBook av första modell, går era fläktar ofta?
2. Kan man yrka på att detta är fabrikationsfel, eftersom garantin gick ut för någon vecka sedan?
3. Går det beställa en fläkt från Apple och göra jobbet själv?

Edit: Började efter ett samtal med en bekant fundera på om det bara är en felavläsning som gör att fläkten inte startar. Någon som har några tips om hur man korrigerar detta?

Senast redigerat 2007-06-24 19:30

Hur gick det för dig? Var ju ett bra tag sen tråden skrevs, men man vet aldrig

Har nämligen ett liknande problem, ibland väsnas den som bara den, låter verkligen som något ligger på fläkten.
Och nu nyligen dog den helt, stod 0 rpm i iStat Nano.
Sett att den går att byta själv, men vart köper man reservdelen? Endast funnit att de sålts i USA.

  • Medlem
  • Märsta
  • 2008-11-12 22:31

så här ser min tempratur i nya macbook 2,4ghz (unibody) loggade precis in, dock så var den ju på bara utloggad... men den brukar vara så varm va ja vet :/

EDIT: min fläkt är nu på 2000 rpm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-12 22:51
Ursprungligen av Marcus_R:

Sett att den går att byta själv, men vart köper man reservdelen? Endast funnit att de sålts i USA.

iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories levererar till Sverige, där finner du också guider för olika typer av reparationer på MacBooken.

Ursprungligen av Mojje:

iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories levererar till Sverige, där finner du också guider för olika typer av reparationer på MacBooken.

Vart där inne och kikat lite, men tack för tipset!
Gör nog så att jag följer en guide där och plockar isär datorn, kan ju hända att det är damm eller något som gör att fläkten väsnas, annars är det bara att beställa ny del och hoppas att man lyckas byta

Har en äldre iBook G4. Jag hade samma fundering kring fläkten i den. Knäpptyst och den kunde blir rätt varm på undersidan. Har aldrig hört den komma igång – förrän för en månad sedan, då spotlight gjorde en sökning under tiden jag surfade. Det var första gången på tre år! En litet hårtorkssurr som varade i ett par minuter. Sedan knäpptyst igen.

1
Bevaka tråden