Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mailto i aspx

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-11-13 03:04

Fick en fråga hur man åstadkommer en maillänk på en sida kodad i aspx. Har försökt med både a href och mailto: men i båda fallen visas koden på sidan i stället för länken.

I admin-gränssnittet hittar vi ingenting för att lägga till en klickbar mail-länk.

Vet någon vad man skall skriva?

öhh det låter som för mig att du använder något CMS system för att ändra texter på sidan eller ?

För det första skall du veta att mailto är DÖDEN .. och bör inte vidröras . never ever aldrig punkt slut .

vanligtvist gör man <a href="mailto:denna_mail_adress_kommer_få[email protected]>Mail mig</a>

men som du förstår i min beskrivning så kommer du göra en Björntjänst i extremum ... mailto länk är lika snällt som att installera att virus på en kompis dator ...

Så varför är jag så hård mot mailto : Jo för att det finns något som heter SPAMBots .. det är program som söker igenom nätet på hemsidor efter mailto länkar ..

Det är ett vanligt nybörjar fel att använda mailto ... men en basik SpamBot kommer hitta mailadressen och sedan kommer den säljas till olika mottagare som kommer använda den i spam utskick .. Jag har många gånger fått skriva om sajter som byggts med mailto av nybörjare .. och dom har fått mänger av spam vilket har let till att vi har varit tvugna att byta mail adresser på visitkort vilket har i sin tur let till ökade kostnader ..

Så hur gör man då ?

Jo du skriver ett fomulär som endast är åtkomligt via javascript .. Jag har löst det så att besökaren ser : Maila mig genom att "klicka här"..

Då öppnas Modalbox ModalBox | Wildbit

som i sin tur inenhåller ett formulär eller yterlligare ett javascript som triggar en mailto till en extern mail programvara så som Outlook eller Apple Mail .

På detta sätt kan inte spamboten komma åt formuläret ...

1
Bevaka tråden