Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm - fel upplösning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 18:12

Har länge använt en extern skärm till min Macbook och med OSX.

För ett tag sedan fick jag för mig att göra detsamma med XP, i Boot Camp. Detta funkade inte lika bra utan jag fick ändra en del i inställningarna man har i aktivitetsfältet innan bilden sluta flimra och ändra sig.

När jag gjort detta funkade den utmärkt i XP, men när jag bytte till OSX var upplösningen helt fel, och det går inte heller att välja rätt längre. Det finns bara 3:4 upplösningar (eller vad det nu heter) och inga 16/10, alltså blir bilden helt fel. Så blir det även nu när jag startar XP.

Kan jag nollställa bildskärmsinställningarna på något vis, eller finns det något annat jag kan göra åt saken? Är hyfsat irriterad.

Tack för snabb hjälp!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-10 18:21

Du kan nollställa parameterminnet där bildskärmsinställningen lagras. Starta datorn och håll nere kommando+alt+p+r tills datorn startar om.

Det borde göra susen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-10 21:49
Ursprungligen av Kalle W:

Du kan nollställa parameterminnet där bildskärmsinställningen lagras. Starta datorn och håll nere kommando+alt+p+r tills datorn startar om.

Det borde göra susen.

Man ska hålla inne dom knapparna men man måste höra startljudet tre gånger annars går det inte!
Så albinn prova igen men håll inne så datorn får starta om tre gånger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 18:53

Det funkade tyvärr inte.

Jag stör mig något otroligt! Förstår inte heller varför ändringar jag gör i XP påverkar OSX; trodde att det var helt skilda partitioner på hårddisken.

Tack för hjälpen, hoppas fler förslag kommer.

Ursprungligen av albinn:

Det funkade tyvärr inte.

Jag stör mig något otroligt! Förstår inte heller varför ändringar jag gör i XP påverkar OSX; trodde att det var helt skilda partitioner på hårddisken.

Tack för hjälpen, hoppas fler förslag kommer.

Med risk för att vara ute och cykla igen men kan det inte vara så att stödet för skärmens (du skriver inte vad det är för typ av skärm) inställningsmöjligheter är bättre i XP än i OS X. Till exempel är väl ACPI en typisk PC-grej. Då du fick till det i XP gjordes kanske ändringar i funktioner som inte OS X kan nå. Och då du försökte fixa till det i OS X igen blev det en halvmesyr.

Prova om du i skärmens egen inställningsmeny kan välja något i stil med reset eller default settings.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 23:19
Ursprungligen av M. Sundbom:

Med risk för att vara ute och cykla igen men kan det inte vara så att stödet för skärmens (du skriver inte vad det är för typ av skärm) inställningsmöjligheter är bättre i XP än i OS X. Till exempel är väl ACPI en typisk PC-grej. Då du fick till det i XP gjordes kanske ändringar i funktioner som inte OS X kan nå. Och då du försökte fixa till det i OS X igen blev det en halvmesyr.

Prova om du i skärmens egen inställningsmeny kan välja något i stil med reset eller default settings.

En sån funktion hittar jag inte i menyerna, och finns ingen resetknapp heller.

Hade förhoppningar om att det skulle funka med cmd-alt-p-r och tre startljud, men det gjorde det inte heller.

Får gå in i XP och pilla med lite olika inställningar och testa mig fram.

Tack för alla förslag hittills.

Edit: Det är en Viewsonic VA2012w, glömde nämna det.

Senast redigerat 2008-11-11 12:21

Finns ngt gammalt tricks med att hålla nere ngn ALt eller Optiontangent samtidigt som man öppnar skärmupplösningsvaldialogen (hupp!) då skall man se ALLA inställningar.

Prova. Det skadar inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 21:37

Nej funkade inte heller

Någon insatt person med terminal-kunskap kanske vet något annat kommando för att nollställa skärminställningar?

Vilka tangenter för extern skärm??

Har en macbook intel 2.0 utan skärm. Fick en instruktion hur man startar denna med extern skärm. Men har glömt detta. Någon som vet vilka tangenter jag skall hålla ned.

1
Bevaka tråden