Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Femte hårddisk i platsen för Optisk Enhet 2?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I min gamla G5:a har jag tagit ut DVD-brännaren och satt in en IDE-disk som jag kör OS X ifrån för att kunna köra Raid 0 på SATA diskarna. Raiddiskarna används till videoredigering och jag vill inte ha systemet på en raidkonfiguration, därav denna lösning.

Nu skall jag köpa en Mac Pro och undrar om jag kan göra samma sak där? Jag vill ha Raid 0 på fyra SATA diskar och köra OS X och Final Cut från en femte disk. Det finns ett ledigt utrymme för en andra optisk enhet, kan jag sätta in en disk till där? I så fall, är det SATA som gäller där också?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-09 13:33

Det är IDE i de optiska platserna. Men det finns två stycken SATA-kontakter på moderkortet som inte används.

En guide hur man kommer åt kontakterna i Mac Pro (early 2008): Mac Pro 2008 - Guide to optical bay hard drive installation

Lite pilligt blir det. Då de använder en Raptor antar jag att det skall gå bra att använda en av de extra SATA-kontakterna till att ha OS X på.

Lysande, precis en sån lösning jag sökte. Lite pilligt som du säger men inte oöverkomligt, det skall nog gå bra. Och med två extra SATA-kontakter kan man ju köra på en sådan här när man ändå är igång och få möjlighet till extern RAID via eSATA. Bättre än jag vågade hoppas på. Tack för tipset.

1
Bevaka tråden