Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill bara ha min musik i iTunes Music

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag organiserade tidigare mitt musikbibliotek på egen hand i en mappstruktur (mappen iTunes Music var alltså tom). Nu har jag kommit att det är smidigare att bara dra in musiken i iTunes och låta det organisera upp filerna självt i den nämnda mappen. Har kryssat för att alla filer som läggs in i iTunes skall kopieras till iTunes Music samt "ordna mappen iTunes Music".

Mitt syfte är att min musik skall hanteras följande:
-En mapp med mp3-filerna hamnar i min downloads-mapp.
-Jag drar hela mappen till iTunes
-Jag kastar mappen i papperskorgen
-Filerna skall nu finnas snyggt sorterade i mappen iTunes Music
-Musiken når jag från iTunes där all uppspelning och redigering av info, osv sker, och jag behöver egentligen aldrig mer röra mapp- och filhierarkin via Finder.

Detta sker:
Allt sker som jag beskrev ovan, men dubletter skapas och jag måste köra iDupe efter varje import.

Jag har sökt och svaren jag funnit för att slippa dubletter är:
Bocka ur rutan "kopiera filer som läggs till..."
Radera .m3u-filer osv.

Jag vill ju att musiken ska kopieras till iTunes Music så jag slipper ordna mina mappar själv utan bara kan slänga dem sen.

Finns det inget smidigare sätt att fixa detta utan att behöva köra iDupe? Det känns som jag missat något eller tänker fel!

Låt mig klargöra en sak bara:

Gör du verkligen som följande, eller har jag missförstått dig:
- Laddar ner musiken till Downloads/Hämtade filer
- Drar själva mappen (som inte innehåller några playlistfiler alls, endast låtar)

Eller drar du Downloads/Hämtade filer-mappen till iTunes? För i så fall är det ju inte konstigt om det blir dubletter. Då lägger du ju till allting från den mappen igen och igen.

Prova att gå in i mappen där låtarna ligger, exempelvis Hämtade filer/Musik/The Cardigans/Long gone before daylight/ och markera enbart låtarna. Dra sedan endast låtarna, inga mappar, bilder eller andra filer, till iTunes och se om det blir någon dubblett.

Jag har bara lyckats stöta på dubbletter när jag slarvat och dragit med playlist-filer. Men så drar jag också bara in låtarna, inte mapparna och hela dess innehåll, i iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 08:27

Jag har också råkat ut för dubletter när jag fått med alla låtar och playlist. Om det finns en playlistfil är det bara att dra in den, annars kan man man dra hela mappen, så slipper man radera dubletter. (Varför kan jag inte välja "visa dubletter" i iTunes 8? Dumt att det är borta.)

  • Medlem
  • 2008-11-04 09:19

I mitt exemplar av iTunes8 finns "Visa dubletter" på Arkiv-menyn

har du testat att bara droppa mp3orna eller bara mu3 filer inte bada:::::

- jay

Så här ska du göra och tänka:

Du måste ha kryssrutan "Kopiera filer till iTunes Music-mappen" ikryssad för att filer från andra mappar ska kunna kopieras till Itunes-mappen. (Sen måste du inte använd den förvalda iTunes Music-mappen. Du kan ställa in en annan mapp i inställningarna om du vill.)

Om du vill börja om från början kan du radera alla filer i Itunes-biblioteket (dvs det som syns i Itunes) UTAN att slänga nåt i papperskorgen.

Sen väljer du i menyn nånstans "Lägg till i Itunes-biblioteket" och browsar dig fram till din nuvarande musik-mapp. Nu kopieras filerna till Itunes Music-mappen och sorteras samt syns i Itunes-biblioteket. Om den är urkryssad skapas enbart en länk mellan filerna och Itunes-biblioteket

Svårare än så är det inte.

Osmarta spellistor blir dock tomma om du tömmer Itunes-bibliotek så här först.

Släng original-mappen med musikfilerna efter att du fått ordning på Itunes.

Granterat m3u-filer som ställer till problemet. Finns massor av trådar i ämnet. Sök exempelvis på "m3u dubletter" eller "itunes dubletter".

Annars är det helt rätt att låta iTunes göra tråkjobbet med att ordna i mappar.

Tack för alla svar!

Låter som att jag får ta och kolla en gång till så att det verkligen bara är .mp3-filer som ligger i mapparna som dras in, hör av mig om resultat när jag kommit hem och kunnat testa.

Du kan också sluta att dra in mappar. Dra in låtarna istället. Med kolumnvyn i Finder (Leopard) tar det inte längre tid än att dra in mappar.

Ursprungligen av henkebarn:

Du kan också sluta att dra in mappar. Dra in låtarna istället. Med kolumnvyn i Finder (Leopard) tar det inte längre tid än att dra in mappar.

Jepp, detta blev det vinnande tipset. Har lärt mig ett och annat av den här tråden så tusen tack för alla svar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-05 02:28

Enda tips jag kan ge angående m3u.... har jag mycket musik som ska läggas in där det kan finnas m3u så söker jag bara efter .m3u och tar bort alla filer som den hittar.... och då får man inte problem om man väljer hela mappar när man ska lägga in det i itunes sen

Sedan kan man också skapa en temporär spellista i iTunes (namnges exvis "temp-import"). Dit drar man en mapp/album i taget. Omedelbums ser man problem med ID3-taggar, dubletter etc, och kan "tagga om" efter tycke och smak, lägga in albumomslag osv. Sedan är det bara att radera låtarna i spellistan (de ligger ju kvar i det "riktiga" iTunesbiblioteket) och fortsätter med nästa album/mapp.

På så sätt slipper man att få låtarna utspridda i hela biblioteket om nu ID3-taggarna är felaktiga eller inte kompletta/olika på alla låtarna, felaktigt märkta samlingsalbum, inkonsekvent användande av artist/albumartist osv.

PS. Det där med inkonsekventa albumartister är i regel skurken när ett album plötsligt får en massa dubletter i coverflow. Det bruka vara nästa grej folk frågar om när de väl fått kläm på m3u-filerna... Eller helt enkelt kastat dem enligt Kajans förslag ovan.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2008-11-07 19:18

Jag tömde itunes ...sen droppade jag min nya musikmapp och en massa dubbla . Försökte som ni nämt ovan ...men blev dubbla hur jag en gjorde Blev till sist visa dubbletter och rensade alla .
Sen kollade jag i itunes mappen och inga filer där ??? Kollat runt ligger bara på sina orginal platser inget i itunes. Hur går det till? När man droppade in dom direkt i itunes?? Va gör man ? Tacksam för svar Fegge

Senast redigerat 2008-11-07 19:32
  • Medlem
  • Båstad
  • 2008-11-07 19:38

Ok nu vakna hönshjärnan! Så klart klickade man runt i avancerat när jag skulle försöka få bukt med dubbla . Men frågan nu är det kört eller går det att få in dom itunes mappen utan att behöva göra om allt ??? HJÄLP .-)

Ursprungligen av fegge:

Ok nu vakna hönshjärnan! Så klart klickade man runt i avancerat när jag skulle försöka få bukt med dubbla . Men frågan nu är det kört eller går det att få in dom itunes mappen utan att behöva göra om allt ??? HJÄLP .-)

Jag tror inte att jag förstår vad du menar riktigt, men jag har ett tips:

Var aldrig rädd för att "göra om allt". Om man vill ha ett stabilt system med välsorterade bibliotek är det aldrig fel att göra om något grundligt.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2008-11-08 10:57

Ok Get the picture tack

jag klickade bort i avancerat .."lägg filerna i itunes mappen"... bara för att se om jag fick bukt med dubbla

1
Bevaka tråden