Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

syskonlänk i leopard

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Min macbook fick spel igår kväll. Helt plötsligt när ett program (en webbläsare) skulle öppnas så ville den inte göra det. När den tuggat en stund så stängde jag av den och startade om. Startplong kommer så vackert och äpplet kommer fram och hårddisken smattrar men mitt under uppstarten så bara den stänger av sig själv.
Idag har jag startat på dvdn och kört skivkontroll. Den ger ett fel som den inte vill göra något åt, nämligen ogiltig syskonlänk. Vad jag förstår så har detta med filstrukturen att göra, den hittar nu inte var informationen på disken ligger, stämmer det?
Jag försöker starta den i firewireläge mot min powermac för att ta ut några saker som inte är säkerhetskopierade (det mesta är det som tur är) men den kommer inte upp som disk. Inget händer.
Går det på något sätt att göra en kopia på användaren eller hela disken från leoparddvdn om jag kopplar in en extern disk? Ska jag i så fall skapa en avbild på hårddisken eller vad? Kan jag i så fall använda den avbilden sen för att föra över användaren när installationen frågar om det ska föras över från något annan dator?
Går det att komma runt ogiltiga syskonlänken på något sätt? Kan den syskonlänken föra så jag inte kan göra en avbild på hårddisken???

Martin

Hej, du har fått ett tråkigt fel på din disk. Har du tur kan det gå att reparera med en tredje parts programvara som DiskWarrior som du bootar från cd för att sedan reparera skivan därifrån.
Kan du starta datorn i singel user mode ( Du gör detta genom att hålla ner kringla och S när du startar datorn) kan du prova att köra "fsck -fy" vid terminal promten för att se om unix kan fixa ditt fel.
Har du dyrbar information på disken som du är beroende av, rekomenderar jag dock att du tar hjälp från någon apple service partner innan du gör förmycket åtgärder som kan förvärra skadan.

Lycka till !

1
Bevaka tråden