Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra musikvideo

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 18:56

Jag är ljud- och musiklärare på en gymnasieskola, och min tanke är att musikeleverna ska göra en musikvideo till en låt de spelat in.

Jag är inte något proffs inom video på något sätt, men jag är bekant med iMovie HD, och det finns även på elevernas datorer. Vi har tillgång till några enkla DV-kameror.

Har ni några tips på hur jag ska tänka? Jag funderar mest på hur synkning mellan ljud och bild blir när man har många klipp hit och dit. Är det något jag bör göra redan vid inspelning? Synkklapp? Kan det bli problem med bandhastigheten? Finns det anledning att köpa Final Cut Express?

Några andra proffstips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 11:22

Jag skulle personligen bli fullständigt galen av att försöka klippa en musikvideo i iMovie.

Både Final Cut Pro och Express skulle underlätta arbetet ungefär 200-1200 %

Synkning mellan bild och ljud görs i alla program utom iMovie mycket lätt i efterhan i redigeringen så länge du ha playback onset. Jag har stött på synkningsproblem vid inspelning på DV med playback från CD-ROM men aldrig fått en förklaring till varför detta synkproblem uppstått.

Jag håller just nu på att avsluta en musikvideo klippt i FCP och effektsatt i After Effects…

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-21 17:06

Det handlar mycket om vilken nivå man vill lägga sig på.
Jag skulle börja med att som erik.dv sa, köra med playback. Med andra ord, ta med en cd-spelare och spela upp när ni filmar.

Sen skulle jag nog också säga att det är ganska vanligt att skolelever kommer tillbaka med allt för lite råmaterial.
Ur ren pedagogisk synpunkt skulle jag låta dom filma lite och sen göra en grov klippning för att se vad dom saknar.