Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra musikvideo

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 18:56

Jag är ljud- och musiklärare på en gymnasieskola, och min tanke är att musikeleverna ska göra en musikvideo till en låt de spelat in.

Jag är inte något proffs inom video på något sätt, men jag är bekant med iMovie HD, och det finns även på elevernas datorer. Vi har tillgång till några enkla DV-kameror.

Har ni några tips på hur jag ska tänka? Jag funderar mest på hur synkning mellan ljud och bild blir när man har många klipp hit och dit. Är det något jag bör göra redan vid inspelning? Synkklapp? Kan det bli problem med bandhastigheten? Finns det anledning att köpa Final Cut Express?

Några andra proffstips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 11:22

Jag skulle personligen bli fullständigt galen av att försöka klippa en musikvideo i iMovie.

Både Final Cut Pro och Express skulle underlätta arbetet ungefär 200-1200 %

Synkning mellan bild och ljud görs i alla program utom iMovie mycket lätt i efterhan i redigeringen så länge du ha playback onset. Jag har stött på synkningsproblem vid inspelning på DV med playback från CD-ROM men aldrig fått en förklaring till varför detta synkproblem uppstått.

Jag håller just nu på att avsluta en musikvideo klippt i FCP och effektsatt i After Effects…

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-21 17:06

Det handlar mycket om vilken nivå man vill lägga sig på.
Jag skulle börja med att som erik.dv sa, köra med playback. Med andra ord, ta med en cd-spelare och spela upp när ni filmar.

Sen skulle jag nog också säga att det är ganska vanligt att skolelever kommer tillbaka med allt för lite råmaterial.
Ur ren pedagogisk synpunkt skulle jag låta dom filma lite och sen göra en grov klippning för att se vad dom saknar.

Håller med Erik vad det gäller program också. iMovie är inget super program om man inte klipper semester filmer. Har du budget så köp FCP eller FCE

/Dodo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 17:18

Det som är smidigt med FCE eller FCP är just att man kan hitta en synk-punkt i musken, göra en markering i ljudspåret och en i klippet - pang så har du en synkning.

Med FCP och flerkamera-funktionen kan du göra samma sak om du filmat flera vinklar - även om detta skett utan synka tidskod på inspelning. Allt som krävs är att DU fixar en synkpunkt i efterhand (du kan tom ha tagit flera taningar och köra multicam - playback av ljudet är som sagt STARKT att föredra som referens )

En irritation ni kommer spara genom att gå till FCE eller FCP från iMovie är värt priset programmet/en kostar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 22:53

Tack för tipsen!

Det låter som att jag skulle satsa på FCE ändå. Hoppas inte att det tar för mycket tid att sätta mig in i programmet.

Musikvideo

Tjenare!
Någon där ute som behöver material för ett skolarbete eller i ytbildningssyfte så finns vi här... vi är ett än så länge relativt fattigt band men behöver en video som presentationsmaterial för att komma vidare, musiken ligger klar så nu är det bara videon som saknas..
Som sagt vi finns i göteborg men kan givetvis flytta på oss om det skulle behövas.

Hs. HW

Stock Footage - kommersiellt filmarkiv

Välkomna att sök inspiration på MrFootage - Stock Footage Online Archive for Professionals som är en site som erbjuder närmare 3000 timmar digitaliserad film och video i ca 200.000 klipp med nutida och "historiskt"/arkiv material. Natur, sport, människor, djur, aerials, world locations, animeringar, m.m., m.m.
Vi licensierar ofta material till musikvideo produktioner, konsertspelningar o.dyl. Kanske inte aktuellt i detta fall, men det kan i utbildningssyfte vara mycket meningsfullt att söka material i vårt arkiv t.ex. för skissfilmer och demos.

Vad är det för typ av gymnasieskola? Har eleverna några tidigare videokunskaper eller ska de få all info från dig?

(Av nyfikenhet: var ligger skolan förresten?)

1
Bevaka tråden