Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight i Leopard - ändrat beteende

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det här en bugg i Leopard?

Om man sökte i ett Finderfönster i Tiger så var det default att den börjar söka från rootnivå på hårddisken (Denna Mac). Men... och här är den avgörande skillnaden... om man då klickade på mappen man startade i överst i sökfönstret så blev detta val default till nästa sökning. I Leopard är sökning från Denna Mac inställt varje gång och man måste klicka på mappnamnet varje gång. Väldigt irriterande.

Om jag t ex öppnar min jobbmapp och vill söka fram något så är jag inte intresserad att jag har ett typsnitt som matchar det jag söker på någon annan stans på hårddisken. Jag vill söka från där jag står och neråt i hierarkin. Tiger hade en delikat lösnings på det här men Leopard känns klumpig att söka med nu.

Kan man få tillbaka funktionen eller på annat sätt ändra beteendet?

Tror att det beter sej lika som i Tiger, men kanske har fattat fel. men vad jag är besviken på är att man inte fixat ett riktigt gränssnitt till Spotlight, fortfarande får man använda tredjepartsprogram för att få en smidig sökfunktion tycks det som. Svagt av Apple!

Som jag minns Tiger så behövde jag aldrig förtydliga för systemet att jag ville söka neråt i mappan jag har framme. Ska se om jag hittar en tigermaskin på jobbet och dubbelkolla.

I Leopard blir det nu

Jag har en mapp framme
Jag väljer att söka direkt i mappen
Jag får resultat på allt i maskinen
Jag får klicka på knappen "nej sök i mappen vi stod i dummer"

Jag kan inte minnas att jag höll på så här i Tiger. Sökning på hela disken kan man göra i spotlight-menyn dessutom så förvalet i en mappsök borde vara härifrån och neråt. Eller så borde det vara i Tiger att systemet är uppmärksamt på att man vill göra på det sättet. Det kändes som en typisk dold Apple-finurlighet. Nu känns det bara bökigt. En enda klick skiljer... se där alla gränsnittsdesigners hur det kan vara.

Jag testade nu med Mac OX X 10.4.11 Server och den beter sig precis som jag hade för mig.

Jag står i mappen "Documents" och söker på ordet "icon"
Jag får träffar och knappen "Computer" är förvald.
Jag klickar på knappen "Folder Documents" istället och stänger sen alla mappar
Ny sökning i en annan mapp så minns den detta förvalet.

Inte bara det...

Den verkar inte soka i bibliotek mappen?

eller?

+ man kan inte soka pa filandelser.....

ar i Paris - inget aao...

-jay

Ursprungligen av blessin:

Den verkar inte soka i bibliotek mappen?

eller?

+ man kan inte soka pa filandelser.....

Grundinställningen är att den inte söker i biblioteken och så var det även i Tiger. Bilblioteken innehåller 100-tusentals filer som gemene man inte har en susning om vad det är och som lätt skulle kunna "brusa till" söksvaren om de alltid var med.

Om man vill söka i biblioteken gör man som jag visar ovan. Bläddra fram till ett Bibliotek, skriv något i sökrutan, klicka på Bibliotek så den stannar sökningen där (buggen tråden handlar om). Sen får man upprepa sökningen i de andra Biblioteken om man behöver det.

Sökning på filändelse inget problem för mig. Skrev "ppt" i sökrutan och det rasslar fram ett antal Powerpoint-filer.

ok, tack:::

funkar fint:::

har ni sett att man kan skriva in kind: folder

sa soker den bara mappar:::

finns nagra andra ord oxo...

Leopard - Optimizing Spotlight Search

- jay

1
Bevaka tråden