Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G/3Gs, Repor och Sprickor i plasten

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 18:34
Ursprungligen av beh:

Hmm, man får vänta en till två veckor på att få sin iPhone utbytt mot en "rekonditionerad" lur och under tiden får man låna en Nokia 1210 eller liknande.

Kort sagt: Surt!

Varför ska vi betala mer än amerikarnarna och få dåligare service?

För att dollarn är låg och apple amerikanskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 09:42

Ja, och att Apple inte litar på att de anställda hos Telia butikerna kan avgöra om en skada skal repareras eller enheten bytas ut. Så telefonen får resa från butik till Anovo till Apple.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-09 16:00

Har också åkt på en pytteliten spricka från hörlursuttaget fram mot skärmen i det lilla mellanrum som får plats där.

Hej!
Har en Iphone 3G inhandlad hos Telia. Märkte idag hur jag hade en spricka kanske 2-3 cm från själva botten på telefonen vid laddningskontakten. Vet inte hur den kom dit men vad kan jag göra? Det känns som att man lätt kan råka komma åt denna sprickan och göra skadan värre..

Några tips eller råd?

Hittade en bild från ett annat forum med en kille som har exakt samma spricka som mig:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 17:57
Ursprungligen av quackpack:

Hej!
Har en Iphone 3G inhandlad hos Telia. Märkte idag hur jag hade en spricka kanske 2-3 cm från själva botten på telefonen vid laddningskontakten. Vet inte hur den kom dit men vad kan jag göra? Det känns som att man lätt kan råka komma åt denna sprickan och göra skadan värre..

Några tips eller råd?

Hittade en bild från ett annat forum med en kille som har exakt samma spricka som mig:

Pratat med Telia?

Jag har också spricka... men telia säger att apple inte tar emot varor med sånn skada :/

Kass service, någon som har tips ?

Tjena 99 , var ett tag sen man var här och läste/skev då jag inte har haft någon apple produkt på länge. Men nu för en vecka sen köpte jag min en iPhone 3G och är mycket nöjd ! Dock är jag en av dom som fått en liten spricka övanför ljudlösknappen. Jag blev genast lite besviken och gick till Telia för att säga till. Det enda svaret man får är " Det är ingeting som vi kan göra något åt , garantin täcker inte sådant som var skadat när den köptes" och så sa han att det va apple som bestämt detta. Dem sa att jag skulle höra med appel , och se om dom kunde hjälpa mig. jag gick ut från telia och var rätt upprörd. 5 min senare kliver man in på machuset. Jag säger att Telia har sagt att jag ska komma hit , för dom kunde inte hjälpa till med problemet. Dom blev förvånade och frågade vad dom höll på med , en av dom ringde genast chefen på telia och prata en stund med honom. Och givetvis hade han i butiken gjort fel , sjävlklart skulle jag gå dit om problem uppstått. Dom gav mig nummret till apple, som jag också skulle testa och ringa, om samma idiot var kvar på telia. Jag gick tillbaka till Telia , sa som det var , ni har sagt fel , det är hit jag ska gå osv. Han babblar någon skit om att dom skickar in telefonen men då kostar det massa pengar och det värkade som han plötsligt ändrat sig , men endå hindrar mig från att skicka in den. Jag säger det till han att jag vill ha rätt och sann information , går inte och köper en dyr telefon som har en spricka i sig , och sedan inte få det utbytt ? Vi babbla på ett tag till , sen ber han mig läsa i boken som fås med iPhonen , och där stog det att apple inte hanterar produkter som är sönder i kartongen ?:S enligt han stog det de alltså , jag brydde mig inte om att läsa det själv. Jag sa , hur ska man kunna veta det ? Den informationen ska man få innan man köper den , det är ju inget lotteri , att man ska lotta till sig en clean iPhone ?

Aja , nu är det som det är , även testat att ringa till apple men dom hänvisade mig direckt till telia .. så man sitter här och undrar va fan man ska göra , för spricka ska ja INTE ha. Vad tycker ni ?

/Niklas

Berätta för människan att du inte är minsta intresserad av vad Apple har för villkor, du har inte köpt något av Apple utan av Telia. Fråga sedan varför konsumentköplagen inte skulle gälla för dem.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2008-10-16 21:34

Hej!!

Teliabutiken i skövde bytte ut en telefon som hade spricka efter 2 dagars användning.
Där ringde dom till apple o löste det med en ny till kunden direkt.

Tror att det gör mycket vilken butik o vem som står o jobbar där.

mvh Dragan

Det ligger mycket sanning i det ni säger , frågan är om man orkar gå tillbaka och tjaffsa med dom igen... är det inte så att dom lyder vad apple har för garantier ?

Ursprungligen av doggenikke:

Det ligger mycket sanning i det ni säger , frågan är om man orkar gå tillbaka och tjaffsa med dom igen... är det inte så att dom lyder vad apple har för garantier ?

Dom ska först och främst följa de regler som finns i Sverige. Vi har det ju så otroligt fint att sådant här är reglerat så inte företag kan göra som dom vill.

Ursprungligen av theplague:

Dom ska först och främst följa de regler som finns i Sverige. Vi har det ju så otroligt fint att sådant här är reglerat så inte företag kan göra som dom vill.

Jo , man tycker ju det. Men jag vet att om jag går dit å säger det med lagen kommer dom säga " det får du ta med apple för att dom har skrivit manualerna"

Men alltså , i USA kanske det inte är samma med regler , som vi har det , så dom kan ju inte gå efter vad som gäller i usa ? för manualerna i lådan är la bara översatt ?

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-10-16 23:46

Återigen doggenikke, precis som Hagelin säger, vad Apple har för villkor är ovidkommande. Du har köpt telefonen av Telia, det är dem du har ett köpeavtal med och de är de som ska stå för eventuella garantireparationer. Vad de sen har för avtal med Apple är ointressant ur din synvinkel. Var varan skadad vid köpet ska säljaren (Telia) byta ut den, alldeles oavsett vad tillverkaren (Apple) eller någon annan tycker.

Ursprungligen av Priest:

Återigen doggenikke, precis som Hagelin säger, vad Apple har för villkor är ovidkommande. Du har köpt telefonen av Telia, det är dem du har ett köpeavtal med och de är de som ska stå för eventuella garantireparationer. Vad de sen har för avtal med Apple är ointressant ur din synvinkel. Var varan skadad vid köpet ska säljaren (Telia) byta ut den, alldeles oavsett vad tillverkaren (Apple) eller någon annan tycker.

Precis. Ska gå dit imon och säga detta som ni har sagt nu , hoppas jag kommer ihåg det.
Tack så mycket för att ni hjälper mig !

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-10-17 09:25
Ursprungligen av doggenikke:

Precis. Ska gå dit imon och säga detta som ni har sagt nu , hoppas jag kommer ihåg det.
Tack så mycket för att ni hjälper mig !

Annars får du hota med Sverker Olsson....

Ursprungligen av kenjon:

Annars får du hota med Sverker Olsson....

Haha , aa jo.

Men jag ska no tänka ut något bra och försöka få snacka med en tjej..kanske ringer konsumentköpslagesmannen eller vad det heter , direkt.. får se! återkommer om vad som händer.

Neeeej.... nu såg ja en till lika dan spricka ?:( fast liten men man ser den .....jag pallar inte , vad ska man göra, går inte att prata med dom på telia ..?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-17 11:44

slog ihop 2 trådar om samma sak.
/mod

jag hade också sprickor i min telefon vid vibrator brytaren och vid headset kontakten, lämnade in den direkt, är på service nu och inväntar besked. Givetvis körde jag en återställning på den så att alla mina apps (Jailbreak), bilder, filmer och kontakter försvann.

Har inte hört något än, men jag misstänker att dom byter ut den i och med att det är ett tydligt produktionsfel.

UPPDATERING:

Jag kommer att få en ny iPhone, men det tar dock några dagar i och med att dom måste packa upp en ny så att jag inte får nytt headset och laddare... japp, ni läste rätt

Senast redigerat 2008-10-21 17:57

Jag har också fått en spricka vid mute-brytaren. Har aldrig tappat telefonnen och är alltid försiktig då jag hanterar den, detta är absolut att tillverkningsfel.
Ska försöka kontakta telia imorgon då jag har tid, återkommer med vad de säger.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-11-04 11:19

Läst denna tråden några gånger och varje gång kollar jag min iPhone efter sprickor :). Och denna gången hitta jag en VÄLDIGT liten spricka som går från hörlursjacket och ner mot äpplet på baksidan. Den är som sagt sjukt liten, kanske 1,5mm i längd och gapar inget alls.

Skulle tro att den kommer fortsätta att krypa neråt, blir ju gött att byta in den mot en ny när denna e sliten och sprickan blivigt större....

Verkar som att många har fått sprickor vid ljudlösswitchen. Nu har jag också fått en liten där.

Jag har fått en numera ganska "lång" spricka som går från usb/laddningsuttaget och upp ca 1,5 cm mitt i bakstycket.

Har varit och hört mig för i telia butiken och förvånas över hur lite personalen verkar veta om iPhone och dess brister, samt vad folk har för krav på apples prylar.

Senast redigerat 2008-11-05 16:26

Lämnade in min idag.
Vit 16GB med spricka vid mute-knappen.

Hoppas på att få nytt skal på garanti eller få den utbytt.
Känns surt att ha betalt 5500 för en telefon som man vårdar ömt som sedan spricker pga att man använder mute-knappen.

Skärpning Apple!!!

Tittade idag, tack vare denna tråd - och gissa vad jag fann.

Precis, en spricka vid mute-knappen.

  • Medlem
  • 2009-01-06 22:13
Ursprungligen av draags:

Tittade idag, tack vare denna tråd - och gissa vad jag fann.

Precis, en spricka vid mute-knappen.

Och tack vare ditt inlägg, hittade jag också det

Vet dock inte om jag ska vara glad pga. det

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-09 14:09

Jag fick idag tillbaka en ny telefon då jag lämnat in min för en ganska stor spricka vid muteknappen.
Det tog 6 arbetsdagar, ganska bra med tanke på att det säkert varit lite att göra pga alla helger.

  • Medlem
  • 2009-01-12 16:34
Ursprungligen av joakimo:

Jag fick idag tillbaka en ny telefon då jag lämnat in min för en ganska stor spricka vid muteknappen.
Det tog 6 arbetsdagar, ganska bra med tanke på att det säkert varit lite att göra pga alla helger.

Lämnade du den då in hos telia eller applecenter?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-12 17:24
Ursprungligen av can:

Lämnade du den då in hos telia eller applecenter?

Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-12 19:42
Ursprungligen av can:

Lämnade du den då in hos telia eller applecenter?

Du kan inte lämna in den till ett "applecenter"

Bevaka tråden