Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man ha ECC-minnen i Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Min nya mac pro ska tydligen ha 800 MHz DDR2 ECC minne enligt Apple.
Jag hittar en massa dyrt sånt via Macbutikerna och så en massa billigt via webhallen t.ex.

Men vad är skillnaden mellan ECC och non-ECC där verkar det skilja en massa i pris. Måste jag ha ECC?

Mvh
Daniel

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-24 13:33

ECC är felkorrigerande minne. Om en bit blir fel vid skrivning tll minnet så kan minnet själv rätta till det.

Du kan stoppa non-ECC RAM i Mac Pro men det är inte rekommenderat. Dessutom kan du inte blanda ECC och non-ECC så i så fall måste du plocka ur det minne som redan sitter i maskinen.

Ok..Och förlorar jag mycket på det? Jag är sugen då priset gör att jag kan fylla datorn med 16 GB.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-10-25 14:59

De där är ju Non-ECC, väldigt billiga dock. Jag har själv en MP och jag köpte mina minnen på macoteket för inte alls så dyra pengar, för då vet jag att det är rätt och att de funkar.

Jag har läst på en massa olika ställen att man inte ska köra med Non-ECC men det är en risk som du får ta isåfall. Jag köpte såna minnen som är rekommenderade.

Vad som kan hända är dock lite oklart, det har jag inte fått nåt tydligt svar på.
Men som rhesus skriver så är det ingen bra idé att blanda dessa olika minnessorter, så då står du ju med de gamla i handen också.

Kolla in dessa 2gb stickor, inte alls dyrt jämfört vid lanseringen av 08 modellen av MP.
Macoteket - DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 2GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 15:07

Hej, jag tycker det är ett konstigt resonemang.
Behöver man 16GB i sin dator jobbar man garanterat professionellt och att då snåla på en sådan viktigt sak som minnet när man köpt en sådan dyr dator tycker jag är dumt. Vad jobbar du med som kräver 16GB minne?

En annan sak, minnet du länkar till saknar kylflänsar som är rekommenderat.

Det klipps video på denna dator.
Konstigt resonemang, Hmm..ja kanske..Men jag vill veta vad jag lägger 8000kr extra på. Bara för att en dator används professionellt så behöver man väl inte slänga iväg extra pengar på nått som jag inte förstod. Men det är därför det är så bra att forum finns så man kan lära sig skillnaden. Tack ni alla.

Oj Macotekets pris var ju bra. Det blir nog från dom. Tack!

Förtydligade rubriken lite. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 20:03

Med risk för att lämna ämnet lite.
Är det sant att det är bättre att fylla en MacPro-jan 08 med 1gigs stickor (8tot)istället för 2st 4gigare?
Man använder tydligen alla kanaler i datorn då.??
----

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 20:34
Ursprungligen av Clossa:

Med risk för att lämna ämnet lite.
Är det sant att det är bättre att fylla en MacPro-jan 08 med 1gigs stickor (8tot)istället för 2st 4gigare?
Man använder tydligen alla kanaler i datorn då.??
----

Självklart ska man inte slänga iväg mer pengar än man behöver men att skippa något EEC som Apple säger ska vara i datorn känns dumt. Att leta EEC-minnen som är billiga däremot är förståeligt.

Smaka på den här länken. diglloyd: All About Apple Mac Pro Memory

  • Oregistrerad
  • 2008-11-02 23:27

Jag trodde mac pro inte ens startade om man inte har ECC minnen, precis som dom flesta workstations eller servrar som kräver ECC.

Det är alltså flera här som fått en macpro att hoppa igång utan ECC ??

En sidnotering är att Mac Pro kräver Fully Buffered DIMM.

1
Bevaka tråden