Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar man jobb

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss startat egen firma (på sidan om det ordinarie jobbet) efter att fått ett "jobb" av en utländsk firma. Kul att få lite pengar till "leksaker" men ändå bättre vore det att få fler jobb så att man kunde dra ner på det ordinarie jobbet (inte lika kul).

Men hur hittar man kunderna? När man pratar med folk så har de många ideér om saker som skulle kunna förbättras (jag pysslar alltså med programvarutveckling) och själv har man ju sett en hel del fall där folk jobbar med helt fel verktyg ... men hur hittar man de företag (helst mindre ... det är roligare att ha nån form av personlig kontakt) som är villiga att betala för att få saker gjorda? (speciellt nu om man inte bor i Stockholm ...)

nätverka! nätverka! nätverka!

ta kontakt med folk du tror skulle vara intresserade av det du pysslar med och lös problem de inte visste att de hade - skapa din egen marknad alltså. Funkat för mig...fast jag flyttade i och för sig till sthlm för att kunna jobba och utöka mitt nätverk...

hoppas det går bra för dig!

/David

Jo, det som jag upplever som svårt är att hitta den första kontakten i dessa nätverk (just nu känns det nästan enklare att göra det utomlands än lokalt )

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DavidL:
nätverka! nätverka! nätverka!

Det gäller precis allting utom när man tar order av nån som anställt en. Man måste inte bo i Stockholm, men man ska gärna ha några kontakter där, och för den delen var som helst där det man gör är relevant.

Några tips utan inbördes ordning:

Sätt upp en bra webbsite som presenterar dig och vad du kan.

Gör någon typ av demonstrationsmaterial (freeware/shareware) eller webbsite, tidning, film eller liknande (vet inte vilken branch du jobbar i) som visar upp vad du kan.

Om du arbetar med webbutveckling anmäl dig som frivillig till någon organisation/förening/företag som har en dålig hemsida och erbjud dig att göra en bättre. Spelar du in film, dra ihop lite kompisar och skriv manus till något fånigt/skojigt, spela in och klipp och sprid det på internet (ta med en URL i slutet förstås). Arbetar du med programmering, skapa något fiffigt som löser ett problem som många har och sprid det som shareware från din site. Arbetar du med utbildning, skriv en webbsite/häfte/bok eller vad du kan och sprid det från din webbsite. Arbetar du med tryck/layout, producera ett fanzine eller tidningar eller böcker. Erbjud återigen organisationer/föreningar att göra några nummer för att ha lite material i portföljen. Har du ett intresse för något, bygg en toppensite om det och se till att den listas i de flesta sökmotorer och där målgruppen för ämnet kan tänkas stöta på den.

Vad som är viktigt är dels slipa på sina talanger (man blir inte bra skribent genom att läsa böcker utan genom att skriva böcker) och att folk ser att du kan något.

När du har dessa saker enligt ovan, börja kommunicera med människor på de sätt som internet erbjuder, tex webbforum, mailinglistor och liknande. Hänvisa tillbaka till din webbsite, hjälp till med att svara på frågor och liknande. Ange din webbsite i din epost-signatur och din presentation på forumen. Det leder inte direkt till att du får jobb men det kan poppa in en och annan förfrågan efter ett halvår eller så. (Tyvärr är det inte oftare än så.)

Spring på seminarier och prata strunt med folk (jag gick på ett seminarium och fick jobb en gång...). Kan du något, är bra på att tala för dig, är artig, hjälpsam och en duktig lysnare så kommer folk att be dig om råd/hjälp. När de gör det är det bra att peka på vad du kan (din webbsite) när du sedan skall diskutera pris. Men det är en annan diskussion.

Du kan få flera tips ur en bok som heter Guerrilla Marketing och andra böcker om marknadsföring som finns på ditt biliotek.

Lycka till!

/Ola
P.S. Behöver du flera tips om resurser eller hur man gör ovanstående i praktiken så hör av dig.

What is Guerrilla Marketing

[ 09 Januari 2003, 14:18: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Tack för tipsen, jag verkar ju göra nånting rätt i alla fall:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Sätt upp en bra webbsite som presenterar dig och vad du kan.

Gjort, fast den kanske ska framhävas lite mer

Citat:

citera:Gör någon typ av demonstrationsmaterial (freeware/shareware) eller webbsite, tidning, film eller liknande (vet inte vilken branch du jobbar i) som visar upp vad du kan.

Gjort, ungefär 800 nerladdningar vid varje ny version ... ett förslag på shareware program och en från USA som funderade på om det var OK att rekommendera mig till kunder

Citat:

citera:Arbetar du med programmering, skapa något fiffigt som löser ett problem som många har och sprid det som shareware från din site.

Done ... men såg i morse att min nästa ide hade nån stulit

Citat:

citera:När du har dessa saker enligt ovan, börja kommunicera med människor på de sätt som internet erbjuder, tex webbforum, mailinglistor och liknande. Hänvisa tillbaka till din webbsite, hjälp till med att svara på frågor och liknande. Ange din webbsite i din epost-signatur och din presentation på forumen. Det leder inte direkt till att du får jobb men det kan poppa in en och annan förfrågan efter ett halvår eller så. (Tyvärr är det inte oftare än så.)

Detta kan jag gå i god för, fick mitt första jobb via en maillista + att jag fått programvara för ca 5-6 000 från ett företag ... för att jag hade gjort några AppleScript (freeware) på ett ställe

Citat:

citera:Du kan få flera tips ur en bok som heter Guerrilla Marketing och andra böcker om marknadsföring som finns på ditt biliotek.

Tack, ska kolla upp den boken.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-20 21:48

Vad är adressen till din site då? Gör lite smygreklam här också! Man ska nog inte överdriva, då blir folk irriterade, men det är ju inte fel att bara smyga in adressen någonstans.

/arvid

Det kan vara lite känsligt just här (med tanke på vilka som kan läsa det) så jag smyger ut reklamen på nåt annat ställe

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Substitute:
Det kan vara lite känsligt just här (med tanke på vilka som kan läsa det) så jag smyger ut reklamen på nåt annat ställe

Du kan ju iallafall lägga in den i din profil. Tror nog att det på någon av de första raderna i "gerilla-marknadsföringsböckerna" kommer stå ungefär:

Missa inte något givet tillfälle att berätta om din produkt/tjänst och hur man kan köpa den...

1
Bevaka tråden