Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är airport extreme snabbare än airport express?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 14:59

nu är det så här att min katt har tuggat av min ethernet kabel så jag rotade fram en airport express ur en låda här hemma...

sitter på BBB 100mbit
när jag hade kabel så låg hastigheten runt 700mb/s
nu ligger den endast på 18mbit/s när jag kopplat in airport expressen

så nu tänkte jag kolla om man ska köpa sig en airport extreme... är den snabbare?

Mvh
Patrik

Det beror på vilken generation av Express respektive Extreme du pratar om.

Det har funnits modeller av både Airport Extreme och Airport Express som bara klarade 802.11g (54 Mbps). Men nuvarande modeller av både Extreme och Express klarar 802.11n (300 Mbps).

Extreme uppdaterades med 11n i januari 2007.
Express fick inte 11n förrän i mars 2008.

AirPort - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 15:10

jaru jag vet faktist inte vilken jag har på min express.. den har några år på nacken iaf.. kanske 3 år...

går det att uppgradera den jag har på nåt vis?
eller måste jag köpa en ny?
så om jag skulle gå till macoteket och köpa en ny så spelar de ingen roll vilken jag köper? båda är lika snabba?

Ursprungligen av GoliAth:

jaru jag vet faktist inte vilken jag har på min express.. den har några år på nacken iaf.. kanske 3 år...

Då är det 11g.

Ursprungligen av GoliAth:

går det att uppgradera den jag har på nåt vis?
eller måste jag köpa en ny?

Går inte att uppgradera.

Ursprungligen av GoliAth:

så om jag skulle gå till macoteket och köpa en ny så spelar de ingen roll vilken jag köper? båda är lika snabba?

Ja, om du bara pratar om nätverkshastighet så är det samma i båda.

Men de har ju andra skillnader (antal portar, Airtunes, pris, antal samtidiga användare, m.m.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-29 18:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om du bara pratar om nätverkshastighet så är det samma i båda.

Men menar han inte routinghastighet? För den kan (men oftast är) olika jämfört med länkhastigheten (vilken jag uppfattar att du pratar om).

Är den tre år gammal är det den gamla modellen (802.11g).

Nuvarande extreme och express ska vara lika snabba. Sedan finns det ju andra funktioner som skiljer dem åt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-29 16:20

Jag fick 600:- på tradera för min gamla Airport Express g när jag uppgraderade till n-versionen.

1
Bevaka tråden