Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnespriser till Alu MacBook, sjunker de snart?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-27 12:57

Såg att Apple hade hyfsade priser på uppgradering till 4GB RAM. För mig innebär det att jag ser två alternativ:

1) Köpa 4GB direkt från Apple.
2) Vänta på att minnespriserna sjunker, och uppgradera senare.

Min fråga är om någon vet hur fort minnespriserna börjar sjunka (om de sjunker).

Om de sjunker tämligen snart, får man ju ny dator två gånger. Först när man köper datorn, och sedan när man uppgraderar minnet!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 14:58

Jag läste någonstans att priser på elektronik kan komma att höjas på grund av den relativt höga dollarkursen. Det blir helt enkelt dyrare att köpa in minnen från leverantören och för att butikerna skall hålla goda marginaler måste de justera priserna. Hur länge det dröjer innan de höjs, eller om de höjs, låter jag vara osagt. Det beror på hur fort butikerna blir av med sitt lager och om den höga dollarkursen håller i sig.

Personligen beställde jag 4GB från början, dels för att slippa krångla med ett byte så fort man får datorn och dels för att det är ungefär samma pris för 2 st. 2GB-moduler direkt från Apple som i en vanlig butik. Även om man lyckas sälja de där två 1GB-moduler till en rimlig peng blir prisskillnaden marginell. Dessutom slipper jag krångla. Man ska även ha i åtanke att 256MB äts upp av det fina grafikkortet då det delar minnet med RAM. Så egentligen kommer Macbooken med 1.75GB RAM, vilket är på tok för lite för mina behov.

  • Medlem
  • 2008-10-28 10:55

Jag räknar kallt med att priserna kommer ha sjunkit tillräckligt för att det ska vara värt att köpa om ett halvår. Elektronikpriserna kan stiga, men samtidigt så blir elektronik billigare ju äldre det blir. Och just datorelektronik har ju en förmåga att sjunka i pris rätt snabbt.

Förvisso är jag ingen teknikpris-guru, men det är ju ingen svårighet i att kolla hur det sett ut innan.

Jag minns där någongång runt 2000, då "den tidens största minnen" var som billigast. typ 200-400 spänn. Sen var det någon kris i Japan eller Kina eller något, och de slog i taket och kostade typ 1000-1500 spänn. Då var jag glad att jag köpt på mig ett gäng billiga minnen som jag sålde vidare till mina polare och fick FET vinst på...

Haha, helt off-topic men jag var tvungen att berätta den lilla anekdoten kände jag

Ursprungligen av PeeMaN:

Då var jag glad att jag köpt på mig ett gäng billiga minnen som jag sålde vidare till mina polare och fick FET vinst på...

I sann kompisanda....

Ursprungligen av henkebarn:

I sann kompisanda....

Haha, när man gick i Högstadiet fanns det ingen kompis-anda. Alla kunde köpas eller säljas ut för några salta patroner och en cola i skolfiket

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, när man gick i Högstadiet fanns det ingen kompis-anda. Alla kunde köpas eller säljas ut för några salta patroner och en cola i skolfiket

Förvisso väldigt sant

1
Bevaka tråden