Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta minne till MacBook

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej på er!
jag tänkte byta minne till min macbook 2,0 c2d
förnärvarande har jag 2x 512gb men jag tänkte sätta in 2x 1gb men problemet är att jag inte vet vilka jag ska använda, och det är så himla svårt att veta om dom kommer att fungera, men jag pratade med apple support och han sa att kraven jag behöver på minnena är dessa:
so-dimm
200pin
pc2-5300
ddr2
667 mhz

så jag hittade dom här, dom fyller alla krav iallafall, men jag vet inte om dom är lite väl billiga? (348:-) sen tillkommer frakt.

är det någon utav er som har bytt minne till er macbook eller har ni något minne att rekommendera till mig så skriv gärna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 18:54

Minne kostar ingenting nu för tiden. De där fungerar. Bara så du vet, lite beroende på exakt vilken 2.0 c2d dator du har så är RAM-taket 3 respektive 4GB.

mitt ram-tak är tyvärr bara på 2gb..
tror du det går lika bra om jag köper 2 sådana

jag har fått en bild utav kingston som inte är så bra, jag vet inte egentligen varför men det känns som ett lite budget alternativ, men jag kanske har fel?

en sak till.. det står på egenskaper "Ej buffrad", bra eller dåligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 21:39
Ursprungligen av henriknewstream:

mitt ram-tak är tyvärr bara på 2gb..
tror du det går lika bra om jag köper 2 sådana

jag har fått en bild utav kingston som inte är så bra, jag vet inte egentligen varför men det känns som ett lite budget alternativ, men jag kanske har fel?

en sak till.. det står på egenskaper "Ej buffrad", bra eller dåligt?

Det stämmer inte riktigt. Apple vill att du ska tro att ditt minnes tak är 2GB men i verkligheten är det 3 eller 4GB.

Ursprungligen av henriknewstream:

mitt ram-tak är tyvärr bara på 2gb..
tror du det går lika bra om jag köper 2 sådana

jag har fått en bild utav kingston som inte är så bra, jag vet inte egentligen varför men det känns som ett lite budget alternativ, men jag kanske har fel?

en sak till.. det står på egenskaper "Ej buffrad", bra eller dåligt?

Kingston och Apacer mfl funkar utmärkt i MB. Har uppgraderat dussintals med dessa minnen. Med största sannolikhet kan du i din C2D 2ghz MB använda 4 GB Ram. Detta gör stor skillnad mot 2 GB! En enkel lathund är; om det sitter CoreDuo är max ram 2-3GB, om det däremot är Core2Duo så kan du använda 4 GB ! Att sätta i mer minne i en MB är en barnlek, ta med MB till din lokala datorbutik så kan de sätta i det direkt och därmed kolla om minnena räknas upp korrekt i ditt exemplar. De minnen jag däremot har lite sämre erfarenhet av till laptopar är Corsair, de avråder vi från i dessa sammanhang. Vissa laptopar (dock ej macar) har även varit lite kinkiga med A-Data minnen. Krontalet mellan 2 GB och 4 GB är försvinnande lite jämfört med prestandavinsten, speciellt om du som jag kör 5-7 program igång samtidigt.

Ursprungligen av macuddevalla:

Kingston och Apacer mfl funkar utmärkt i MB. Har uppgraderat dussintals med dessa minnen. Med största sannolikhet kan du i din C2D 2ghz MB använda 4 GB Ram. Detta gör stor skillnad mot 2 GB! En enkel lathund är; om det sitter CoreDuo är max ram 2-3GB, om det däremot är Core2Duo så kan du använda 4 GB ! Att sätta i mer minne i en MB är en barnlek, ta med MB till din lokala datorbutik så kan de sätta i det direkt och därmed kolla om minnena räknas upp korrekt i ditt exemplar. De minnen jag däremot har lite sämre erfarenhet av till laptopar är Corsair, de avråder vi från i dessa sammanhang. Vissa laptopar (dock ej macar) har även varit lite kinkiga med A-Data minnen. Krontalet mellan 2 GB och 4 GB är försvinnande lite jämfört med prestandavinsten, speciellt om du som jag kör 5-7 program igång samtidigt.

är du 100% säker på att om jag har en core 2 dou, 2ghz då kan använda 4 gb för jag är på väg att åka och köpa det nu
dom kunde tyvärr inte byta minnena åt mig men jag såg att mac hade en handledning.

vad händer sen när jag tryckt in dom då och hur vet jag om jag får ut 4 gb i ram?

min dator släpptes på marknaden maj 2007, enligt den här anvisningen så klarar den bara 3 gb i ram
MacBook
Core Duo (MacBook (May 2006))
Core 2 Duo (Late 2006)
Core 2 Duo (Mid 2007)
Core 2 Duo (Late 2007)
- All MacBook models as of this post use PC5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM modules

- MacBook (May 2006) models support 2GB
- Late 2006 models support 3GB
- Mid 2007 models support 3GB
- Late 2007 models support 4GB

jag pratade även med apple support och han rekommenderade verkligen inte att överskrida 2gb och ännu sämre var det tydligen att stoppa in 1x 1 gb + 1x 2 gb ram? men det känns som om att man inte riktigt kan lita på dom, vad säger ni ska jag köpa 3 gb till min mac book?

Ursprungligen av henriknewstream:

min dator släpptes på marknaden maj 2007, enligt den här anvisningen så klarar den bara 3 gb i ram
<SNIP>
jag pratade även med apple support och han rekommenderade verkligen inte att överskrida 2gb och ännu sämre var det tydligen att stoppa in 1x 1 gb + 1x 2 gb ram? men det känns som om att man inte riktigt kan lita på dom, vad säger ni ska jag köpa 3 gb till min mac book?

SO-DIMM ska monteras parvis i samma storlek för bästa prestanda.

ja okej men då kör jag på 2 gb

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-19 17:33

En enkel fråga bara: jag har ungefär samma burk som trådstartaren här, en svart MB C2D 2.0 GHz. För närvarande kör jag med en gig ram, det som följde med, men eftersom jag ibland upplever den som lite seg så funderar jag på att sätta i lite mer. Hur mycket effekt kan man vänta sig att detta skall ha? Finns det kanske andra flaskhalsar som hårddisk-hastighet eller liknande som sätter käppar i hjulet? Eller skulle det mesta gå märkbart snabbare och lättare?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-03 09:10

Nu har jag köpt 2Gb till min macbook, och jag undrar. Ska jag ta bort klisteretiketterna på minnesmodulerna? Jag kan inte minnas att jag någonsin gjorde det på mina stationära windowsmaskiner, men det kanske är annorlunda i bärbara? (Värmen kanske?)

Uppskattar snabba svar, så jag kan få stoppa i dem "and put these bad boys to use";-)

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-03 09:37

Jag tog bort de klistermärken som fanns på mina minnen. Inga problem alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 09:42

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga ang. klisterlapparna. Men jag är väldigt nyfiken på vad för minne (och varifrån) du har köpt dessa? Jag tänkte nämligen själv också uppgradera min MB snarast.

Tack / Ekan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-03 10:04

Måste man ta bort klistermärkena? På orignalminnena som satt i stod det Warranty void om man tog bort.

Jag köpte från komplett.se de har en separat kategori för MAC/minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 10:15

Alright. Jag hittade dessa som även någon annan skrev om innan. Vad tror ni om dessa? Funkar de till en Macbook

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDR2K667

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-10-03 11:08
Ursprungligen av ekanman:

Alright. Jag hittade dessa som även någon annan skrev om innan. Vad tror ni om dessa? Funkar de till en Macbook

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDR2K667

Det är fel modell. Du ska ha SO-DIMM: Dessa borde fungera:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024SOKDDR667

Eller om du vill ha 2GB moduler så passar dessa:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048SOKDDR667

/N

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-03 10:42

Ingen aning, men komplett funkade så varför leta vidare. If it isnt broken, dont try and fix it.;-)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 10:44

Det var väl mer att Kingston var betydligt mkt billigare än dom macminnen jag fann på Komplett. (ca 150 kr). + Att jag bor 1 km från datorbutiken och kan hämta det lättare där.

Ska kolla vidare, det löser sig. Tack

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-03 11:24

Komplett har iofs. butik i Stockholm med. Men datorbutiken har schyssta prylar de med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 14:18

Ok, men effekten av en uppgradering, hur var det med den? Hur mycket kommer jag att märka om jag går från en GB till två, tre eller fyra? Och hur var det med att man skulle ha lika mycket minne i båda slottarna för bästa effekt, har för mig att jag hörde något om det. Stämmer det? Skulle jag i så fall (eftersom jag idag har en GB) vara tvungen att satsa på antingen totalt två eller fyra? Och vilka MB-modeller var det som stödde upp till fyra GB minne? Hur vet man om man har en sådan?

Jag har en MacBook 2Gz svart.
Den var laddad med 512Mb (256 x 2).
Jag ville uppgradera, så jag gick till Macoteket och då var 1Gb varianterna slut så det blev två 512Mb istället.

Alltså, jag hade nu 512 + 512 = 1Gb.
Allt gick snabbare, men framförallt grafiken. MacBook har ju ett grafikkort som delar minne med arbetsminnet, så ju mer minne man har desto bättre för grafiken. Särskilt om man kör många program samtidigt.

Efter några månader orkade jag iväg till Macoteket igen för att kolla om de nu hade fått in fler minnen. Ja, nu hade de en styck 1Gb kvar. De hade sålt massor. Ok sa jag och stoppade i. Nu hade jag...
1Gb + 512Mb = 1,5Gb minne i burken.

Ännu snabbare blev det. Internetsidor rasslade igenom. Fler program kunde jag köra samtidigt utan att den körde ut så mycket på hårddisken. Skillnaden 1,5Gb mot 1Gb upplevde jag som större skillnad än steget från 512Mb till 1Gb. Nu började det verkligen hända saker!
Framförallt Parallels la i en ny växel...

För en tid sedan så sa jag till mig själv "men för tusan".
Och då körde jag samma tur igen och hittade ett till Gb.
Så nu fick jag 1 + 1Gb = 2Gb.
Ja allt gick mycket snabbare igen och det var rätt stor skillnad mot 1,5Gb faktiskt. Men brytpunkten på MacBook ligger kring 1Gb. Har man under det och ökar minnet så blir det rätt stor effekt, det är först från runt 1 - 1,5Gb som MB:n "lossnar".

Nu har jag vant mig vid hastigheten så nu tycker jag inte det är så snabbt längre, å andra sidan så irriteras jag inte över att det är långsamt någon gång och det är ju ett bra tecken.

Jag tycker helt klart det är värt att satsa på bättre minne. Och ja, skillnaden mellan 1Gb (512 + 512) och 2Gb (1Gb + 1Gb) är stooor!

Klisterlappar - jag har inte brytt mig om att ta bort klisterlappar på minnen. Var kommer den idén ifrån? Man förstör ju bara naglarna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 14:26

Finns det också något mer vetenskapligt sätt att ta reda på om man behöver mer minne än att bara uppskatta själv? Program som kan mäta belastning eller dylikt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-08 18:55

Det är väl ganska subjektivt hur man upplever belastningen.

Hur du vet hur mycket ram-minne din MB klarar står väl på apples hemsida under support tror jag, annars finns det fler diskussioner i detta forum som tar upp just det.

Jag skulle satsa på maximalt med RAM. Min MB klarar bara 2Gb så därför fick det bli det. Hade den klarat 4Gb så hade jag inte tvekat på det heller.

Jag ska erkänna att jag inte upplever prestandavinsten så där jättemycket. Badbollen finns där fortfarande, kanske inte lika ofta. Tycker heller inte att programmen jobbar så mycket snabbare. Jag får bita ihop några år till, sen blir det nog en MB pro, innan man förlorar studentrabatten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-14 18:54

Jag har en Macbook från feb-mar 2007 med en C2D på 2 Ghz och har tryckt i 4 Gb ram och i "Om den här datorn" markerar det att jag har 4 Gb i alla fall. Och den spinner på som en katt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-27 17:10

Efter bytet till 2Gb i min och min sambos macbook, så upplever hon att hon fortfarande ofta får upp badbollen och väntetid på systemet. Någon som vet vad det kan bero på? Leopard rapporterar att systemet har 2gb ram och att de är ok. Hon har inte onormalt många program igång heller.

Jag tycker inte jag får upp badbollen så ofta, men jag trodde nog att den skulle vara ett minne blott även för mig.

1
Bevaka tråden