Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgsäker ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 08:33

Hej,

Jag funderar på att köpa en Macbook Pro.

Jag fotograferar en hel del och behöver en mobil plattform för bildredigering.

Ni som har den, hur är skärmen ? Är den någorlunda färgsäker?
Går den att kalibrera ? ( Jag har en Spyder 3 Pro )
Duger den till bildredigering?

På sikt kommer jag mest troligt att skaffa en extern skärm till den.
Eventuellt den nya Cinema Display

För det första ska du veta att ingen skärm på bärbar dator når upp till de nivåer som riktigt bra "stationära" plattskärmar gör, t.ex. Eizo eller LaCie.

Däremot är MacBook Pros LED-skärmar bland det bästa som finns i laptop-väg. Jag har direkt jämfört flera notebooks med min förra generationens MacBook Pro (15") med LED. De har jämn belysning ända ut i kanterna och bra betraktningsvinkel så att det inte blir ljusare och mörkare högre, respektive nere på skärmen.

Det finns någon enstaka laptop-skärm som är ännu bättre, om man ska vara värst. Sony släppte ett tag sedan en über-laptop som kan visa äkta AdobeRGB. Men som sagt, för oss vanliga dödliga (och jag som jobbar med design och fotografier dagligen) räcker en MBP + en extra skärm utmärkt.

Sonyn hittar du här men tänkt på att den med AdobeRGB-skärm är D.Y.R.

  • Medlem
  • 2008-10-25 17:19

Skaffa inte Apples skärmar om du vill kalibrera dem ordentligt. De klarar ju bara att bli mjukvarukalibrerade, det är ungefär samma sak som att kalibrera en bärbar. Skaffa en skärm där du kan ställa in färgerna separat, för det är det som krävs om du ska kalibrera ordentligt...

Eftersom du har en Spyder 3 så är det väl relativt lugnt? Bara att slå till...

Det får ju finnas gränser vart man lägger ribban för vad som är ok. Om du redigerar för för husbruk borde det definitivt vara tillräckligt efter Spyderkalibrering.

Jag har kalibrerat min MBA med Spyder Express och det lyftet jag fick med den var riktigt trevligt. Synd att Apple inte gör detta redan från fabrik.

jac: om man kör en Spyder så läser den optiska sensorn av de faktiska färgerna som skärmen producerar. Skillnaderna mellan faktiska värden och neutrala korrigeras sen via grafikkortsdrivrutinen som fyller i, respektive drar ifrån färg för färg utmed ett antal nyansmätningar för rött, grönt, blått och grått. Man ändrar ingenting på skärmen överhuvudtaget.

Det borde räcka för husbehov.

Faktum är att alla borde ha en Spyder. De är ju inte ens dyra. Och vill man inte köpa en själv kan man ju gå ihop några polare på jobb och köpa en tillsammans. Det räcker ju att kalibrera 4 ggr om året eller nåt, även om fetischister säkert kalibrerar morgon, middag och kväll.

1
Bevaka tråden