Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna externa datakällor i layouten

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-16 22:35

Hej

Skulle vilja öppna en extern filemaker fil i detta fall kalender.fp7 i min bef. layout.

Nån som vet hur?

Om jag förstår dig rätt så är det en portal du är ute efter - skapa en relation till tabellen i din externa fil från din kalenderfil och skapa sedan en portal med de fält som du behöver.

mvh /Mikael

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-17 19:29
Ursprungligen av Charles Xavier:

Om jag förstår dig rätt så är det en portal du är ute efter - skapa en relation till tabellen i din externa fil från din kalenderfil och skapa sedan en portal med de fält som du behöver.

mvh /Mikael

Tak för tipset men jag är inte riktigt ute efter en portal utan jag har i min layout sidhuvud där alla meny icon är och en huvuddel nu har jag lagt till en icon för kalender nu vill jag att när jag tricker på denna icon att extern fil kalender.fp7 visas i huvuddelen!

mvh Addo

Det är just frasen "visas i huvuddelen" som leder till förvirring tror jag.

Det finns två typer av relationer:
* en sk statisk relation mellan alla poster i en fil/tabell till alla poster i en annan fil/tabell, sådana kallar jag för Rel_X
* eller en "vanlig" relation mellan tex denna månad i huvuddelen och alla poster som är inom denna månad i kalenderfilen (en sådan relation bygger på villkor).

När du skapat en sådan relation först, så kan du därefter visa poster från kalenderfilen inuti en layout i FM, den du kallar för huvuddelen.

* Antingen en post, genom att dra ut ett fält från fältverktyget, välja relationens namn och sedan fältet. Upprepa.
* Eller flera poster från kalenderfilen genom att börja med en portal, men sedan upprepa steget ovan fler gånger. Man lägger fälten endast i första raden i portalen.

Om man vet vad man gör så kan man sedan göra väldans fiffiga relationer där man kan filtrera vad som visas i en portal så att man visar tex denna månad, denna dag, denna vecka osv.

Eller så vill du helt enkelt att kalenderfilen skall "poppa upp" i ett eget fönster, det går förstås också, det finns manussteg som heter öppna nytt fönster och ett som heter öppna fil.

Om ovanstående inte är vad du menar, förklara mera. Om du inte vet hur man gör ovanstående, så får du fråga hur.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-18 11:04
Ursprungligen av Taz_1999:

Det är just frasen "visas i huvuddelen" som leder till förvirring tror jag.

Det finns två typer av relationer:
* en sk statisk relation mellan alla poster i en fil/tabell till alla poster i en annan fil/tabell, sådana kallar jag för Rel_X
* eller en "vanlig" relation mellan tex denna månad i huvuddelen och alla poster som är inom denna månad i kalenderfilen (en sådan relation bygger på villkor).

När du skapat en sådan relation först, så kan du därefter visa poster från kalenderfilen inuti en layout i FM, den du kallar för huvuddelen.

* Antingen en post, genom att dra ut ett fält från fältverktyget, välja relationens namn och sedan fältet. Upprepa.
* Eller flera poster från kalenderfilen genom att börja med en portal, men sedan upprepa steget ovan fler gånger. Man lägger fälten endast i första raden i portalen.

Om man vet vad man gör så kan man sedan göra väldans fiffiga relationer där man kan filtrera vad som visas i en portal så att man visar tex denna månad, denna dag, denna vecka osv.

Eller så vill du helt enkelt att kalenderfilen skall "poppa upp" i ett eget fönster, det går förstås också, det finns manussteg som heter öppna nytt fönster och ett som heter öppna fil.

Om ovanstående inte är vad du menar, förklara mera. Om du inte vet hur man gör ovanstående, så får du fråga hur.

Tack Taz

Jag är ute efter det du beskriver i början (Det finns två typer av relationer).

Skulle du kunna beskriva lite närmare hur jag får ihop en sådan relation?

Mvh Addo

Vilken version av FileMaker?

Berätta också hur den andra filen är uppbyggd, vad innehåller den? Jag gissar att du har datum i ett fält och du har en text i ett annat fält som beskriver vad som händer den dagen?

Hur vill du se i huvudmenyn vad som finns i en filen, skall det vara allting sedan hendenhös?, denna vecka, denna månad eller vad?

Om du vill se någon form av kalendervy, så skall du istället konsultera denna tråd:

http://www.99.se/filemaker/252887-kalender-med-reminder-plugin.html

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-18 13:09
Ursprungligen av Taz_1999:

Vilken version av FileMaker?

Berätta också hur den andra filen är uppbyggd, vad innehåller den? Jag gissar att du har datum i ett fält och du har en text i ett annat fält som beskriver vad som händer den dagen?

Hur vill du se i huvudmenyn vad som finns i en filen, skall det vara allting sedan hendenhös?, denna vecka, denna månad eller vad?

Om du vill se någon form av kalendervy, så skall du istället konsultera denna tråd:

http://www.99.se/filemaker/252887-kalender-med-reminder-plugin.html

Hej Taz

Jag använder filemaker 9 adv

Den andra filen är SeedCode Kalender som jag använder!

Helst vill jag se i huvudmeny veckans händelse men om det går skulle vara trevligt och få med allting (dagens veckans månads)

För det första gissar jag att din fråga gäller hur man skapar en relation alls?

Starta i din huvudmenyn (den filen alltså).

I den tabell som huvudmenyn visar filer från, så lägger du till två fält, kalender_datum_start och kalender_datum_slut. Båda skall vara datumfält med global indexering, vilket ställes in just under indexering.

Sedan går du in på relationer, klicka på lilla knappen nere till vänster "Lägg till datakälla" (ser ut som en tabell med ett plus på).

I fönstret som poppar upp väljer du "Lägg till FileMaker Pro Datakälla", peka på kalenderfilen, välj tabellen som innehåller dina "saker".

Lägg den nya tabellförekomsten brevid den tabellen som huvudmenyn visar poster från. Till höger om den.

När du gjort det, klicka och dra på fältet kalender_datum_start, det blir en linje, dra den till tabellen kalender.fp7 (eller vad den nu heter) och släpp upp musknappen när linjen är på datumfältet i tabellen. Självklart vet inte jag vad det heter, det är ditt jobb.

Döp relationen till tex "Huvudmeny_Kalender_Portal".

Dubbelklicka på likhetstecknet mitt på linjen. Ändra villkoret från = till > (större än)

Lägg till ett villkor kalender_datum_slut (höger sida), samma datumfält (på vänster sida) och vilkoret skall vara < (mindre än)

Nu har du byggt en relation som ser alla poster i Kalender som är större än datumstartfältet och mindre än datumslutfältet.

Gå till huvudmenyn i layoutläge.

Drag ut och rita upp en portal. Välj relationen du nyss skapade: Huvudmeny_Kalender_Portal

Drag ut fält och släpp dem på första raden i portalen, var noga med att alla ankarpunkter skall vara innanför de linjer som utgör första raden i portalen. Var också noga med att på fälten välja samma relation: Huvudmeny_Kalender_Portal. Förslagsvis lägger du ut datumfältet, beskrivningen, titel (om det finns) osv.

Drag ut dina två start och slut-fält, sätt etiketter på dem: kalender_datum_start och kalender_datum_slut

Gå till bearbetaläge, skriv ett start-datum och ett slutdatum, så skall det i portalen (när du lämnar fältet), visas alla poster i Kalender som infaller mellan de två datumen.

Sedan är det en smal sak att komplettera tex startupscript (om du har ett som körs när filen öppnas) med att fylla i dagens datum i ena fältet och dagens datum + 7 i det andra fältet. Eller skapa knappar "idag", "imorgon", "denna vecka", "denna månad" som kör manus som fyller i lämpliga datum i de två fälten. Baserat på funktionen Get(Aktuellt datum).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-18 20:12

Tackar Taz

Det är klart nu fungerar perfekt.

Tack för hjälpen

Kul att det fungerade!

1
Bevaka tråden