Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur föra över iPhotobilder från Mac till PC?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har knappt 10000 bilder i iPhoto. Dessa ligger i årtalsmappar och därunder i album, alltså typ iPhoto/2007/Kräftskiva070810. Nu vill jag föra över samtliga bilder till en bärbar PC, dels som backup men dessutom för att kunna titta på bilderna från PCn.

Hur gör jag detta på enklast och bästa sätt för att de ska hamna sorterade på ett bra sätt? Tacksam för tips.

Det som finns i mappen iphoto / data kan du kopiera över till PC. Det är bara mappar och JPEG-bilder i mapparna som ligger där, alltså inga specifika iphoto-filer (de ligger på andra ställen).

Markera data-mappen, kopiera den och klistra in på valfri media.
Exempelvis bränna på CD eller DVD, eller lägga upp på extern hårddisk (FAT32 formaterad) som du sedan kopplar in på en PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 12:01

Nej, det som ligger under mappen "data" är endast tumnaglar i dålig upplösning. Strunta i den.

Dina originalbilder ligger under mappen "Originals". De bilder du har modifierat (det minsta) ligger under mappen "Modified".

Flytta över båda dessa mappar till din PC. Sedan bör du kunna slå ihop dem på PC genom att gå in i mappen "Modified", välja alla undermappar och flytta dem till mappen "Originals". Då datorn undrar, säg att du vill ersätta de gamla bilderna. (Jag har inte PC själv så jag är lite osäker på exakt hur det sista steget fungerar).

Jag har bara en stor fil i min användarmapp och den heter iPhoto Library, något annat hittar jag inte. Nog har jag för mig att de mappar som ni refererar till ovan fanns förr i tiden. Men inte nu. Jag använder senaste iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 12:11

Kontroll-klicka på filen och välj "visa paketets innehåll".

Normalt brukar jag starkt avråda från att gå in och pilla i mappen här. Om du ändrar något finns det stor risk att iPhoto slutar fungera. Men just för export av rubbet är det nog enklast att göra såhär.

Bäst och enklast gör du som det är tänkt.

Använd Exportera, använd originalformat, full storlek. Exportera till en mapp på skrivbordet.
Flytta sedan mappen till din PC.

Undvik ALLTID gå in och pella i iPhotomappen.

Problemet är att sorteringen åker åt fanders.
Om du sedan inte kan bena ut det med filnamn eller dyl.

1
Bevaka tråden