Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelen med mp4 istället för video_ts

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2008-10-07 08:58

jag använder min mini enbart för film och musik via frontrow.
nu undrar jag finns det något fördel att istället konvertera till mp4 filer å lägga in i itunes istället för att som aj har nu ha video_ts filer liggande?

jag tycker det är snyggt att dvd menyerna är kvar för då märker man ju att det är en "riktig" dvd som man spelar där man kan välja undertext och annat. men det kanske man kan även om man gör dom till mp4?

Enl reglerna diskuterar vi inte piratkopiering här, därav tog jag bort en del av ditt inlägg.

Den stora fördelen med mp4 gentemot video_ts är storleken.
Sedan är mp4 en komprimering och med det kvalitetsförlust på materialet, hur stor beror på hur du komprimerar. Det går att få riktigt bra kvalité med mp4.

Jag gillar video_ts, av anledningen att kvaliteten blir hög och man slipper bränna in undertexterna i filmerna. (Nu pratar jag om egna DVDer, inte nedladdade.)

Med Perian installerat kan du spela upp video_ts i frontrow också. Bara lägg mapparna i Användarmapp / Filmer så hittas det utav Front Row.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2008-10-07 09:45

kommer dvd menyerna finnas kvar även om man gör om dom till mp4? håller på att lägga in min James Bind sammling nu och vill ha alla dvd menyer kvar. och om man gör om det till mp4 å lägger in det i itunes kanske man kan lägga till covers med och sånt antar jag?

jag stötte nämligen på problem med mac the ripper när jag skulle göra lägga in en james dvd till datorn. då stod d att den inte kunde göra om filmer som var så långa när man bara hade test versionen. och att jag måsta korta ner den. men det vet jag inte om jag vill göra. hur ska jag lösa det? programmet var ju jättedyrt att köpa.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-10-07 09:55

Mp4-filmer har inte möjlighet till någon meny. Och filmerna kommer att komprimeras när du gör om dem så det rekommenderar jag inte om du är ute efter bästa bild.

Kan du leva med lite sämre bildkvalitét samtidigt som du sparar _väldigt_ mkt hårddiskutrymme så ska du komprimera om.

Har du köpt Mactheripper så borde du inte få någon varning om att testversionen bara tillåter dig spara hem en liten del av filmen.

Har du bestämt dig för att spara ner din DVD-samling till MP4 direkt så borde du testa programmet Handbrake som är gratis och klarar av skivornas kopieringsskydd.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2008-10-07 10:00

hur stor bli en mp4 fil då? och hur skulle ni göra? tycker ni det är bättre? bortsätt från kvalitetsförlusten?

En DVD-video är hårt packad mpeg2 - inte mycket att hänga i julgranen...så att packa skiten en gång till i mpeg4 (H264) är okej...det är ändå inga juveler från början liksom
Man kan packa ner en DVD-långfilm (6-7 GB) till 2 GB med liten "kvalitetsförlust". Själv packar jag ner dom till ca. 1 GB (jag väljer max 2 megaBIT vid packning) eftersom det ändå är PAL-dynga (720x576 pixlar) och visning av PAL i dagens HD-LCD ändå är en katastrof.
Men - enda anledningen att jag besvärar mig med att packa om mpeg2 (DVD-video) till mpeg4 är att jag använder AppleTV. Körde jag Frontrow - eller bara speglade skärmen - så skulle jag aldrig göra det. Då skulle jag absolut köra med video_ts-lösningen. Hårddisk-plats nuförtiden är inget bekymmer så länge vi talar om SD (Standard Dimension) - rekomenderar en extern terrabajtare...gärna via FireWire

PS. Det finns i.o.f.s. en fördel med att ha filmerna i mpeg4/H264 och det är Framtiden. Formatet är ISO och kommer att vara standard för måååånga år framåt. DS.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2008-10-07 10:21

ja jag kör ju med min macmini och inte apple tv. och ska köpa till 1TB externt. så det är därför som jag tänkte om jag ska skita i att göra det till mp4. däremot har jag använt. dvd2onex och fått ner filen från 7GB till 4GB. men då fick ja ju det problemet med att programmet klagade på att filmerna var för långa för att kunnat komprimera ner dom så länge jag kör med test versionen. (kostar ca 400 att köpa om ja inte mins fel å de e lite väl dyrt). så jag lära korta ner filen. men det vill jag ej göra. någon som har en bra lösning? eller ska jag skita i att korta ner dom helt enkelt?

sen undrar jag med om det går i frontrow att få till det så att det ser likadant ut som när man kollar på trailers från apple. dvs att man ser en cover och samtidigt lite vad filmen handlar om?

OCH om jag vill lägga till en undertext på en video_ts film. går det?

Ursprungligen av magsta:

OCH om jag vill lägga till en undertext på en video_ts film. går det?

video_ts är väl i regel DVD-ripar där det brukar finnas undertexter i menyn? Annars kan du använda program som VisualHub (som dock lades ner nyligen men som säkert kan fås tag på) där jag tror att du kan sno ut själva filmfilen endast ur sådana filer och säkert också bränna in undertext. Är inte helt hundra, men jag vill minnas att jag till och med gjort det själv.

i visualhub kan du även bestämma om du vill dela upp filen i en valfri storlek den konverterar det mesta klart bästa prg. på marknaden enligt mitt tycke. gör även om .iso till iphone alla ipod skärmar mm. mm.

1
Bevaka tråden